العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 16-08-2012, 01:40 PM
mustafa811 mustafa811 غير متواجد حالياً

mustafa811 has a spectacular aura aboutmustafa811 has a spectacular aura about
افتراضي كاوتش النترا 2012 على 28 و لا 32 ؟؟

السلام عليكم

دلوقتي بالنسبة للعربية ده انا فاكر ان اول ماجبتها كان ضغط الهوا في الكاوتش حوالي 40 .. و سألت ناس قالولي ده علشان وقفة العربية في المعرض علشان الكاوتش مايطبقش

و بعدين عملتها على 28 و مارضتش اعملها على 32 علشان الحرارة عندنا في مصر و كده

و بعد 8 اشهر و انا باعمل الصيانة المهندس قالي ده لازم تبقى 32 زي الكتالوج ما بيقول و عملهالي على 32 بس للاسف لما طلعت اجربها لقتها ناشفة اوي و فواصل الكوبري تحسها بتخبط في العربية

و رحت لواحد بتاع كاوتش و خليته يرجعهالي 28 تاني و عملتها نتروجين و رجعت ناعمة تاني و يمكن انعم من الاول

السؤال بقى ايه رأيكم اخليه على 28 و لا 32 و لا 30 مثلا .. و هلى لو على 28 هيبقى فيه استهلاك بنزين اكتر و الكاوتش هيتاكل اكتر بصورة مقلقة ؟؟؟؟

والدي بيقولي خليها على 28 و هتديك ثبات اكتر و احسن للعفشة
قديم 16-08-2012, 01:46 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كاوتش النترا 2012 على 28 و لا 32 ؟؟

بص ياباشا .. اتبع كاتالوج العربية لان اللي كتب الكاتالوج هوا اللي صنع العربية وعلى راي المثل اهل مكة ادرى بشعابها .. واصلا الضغط المنخفض بيزود معدل استهلاك البنزين وفي نفس الوقت بيبوظ الكاوتش وبيبهدله ... واصلا الانترا عفشتها ناشفة علشان تبقا عارف ..
قديم 16-08-2012, 02:00 PM
mustafa811 mustafa811 غير متواجد حالياً

mustafa811 has a spectacular aura aboutmustafa811 has a spectacular aura about

يا شريف باشا فيه مثل بيقول اهل مكة ادرى بشعابها .. كوريا ماجتش شافت شوارعنا عاملة ازاي .. و واضح من نشوفية العربية انها فاهمة ان مصر ده زي اوروبا .. يعني مثلا و انا سايق العربية على الصحراوي فيه حتت العربية بتبقى ماشية فوقيها بنعومة غريبة .. و اعتقد ان ده الاصل ال موجود في دول العالم ال بتحترم اهلها

و اعتقد ان الفرق بين ٢٨ و ٣٢ مش كتير و اتمنى لو حد يشاركني في الموضوع ده بالتجربة .. و بعدين لو الكاوتش و البنزين معدل استهلاكهم هيزيد سنة توز في سبيل ان العربية تكون انعم و اريح

انا تفويلة التنك بتعمل معايا من ٤٠٠ ل ٤٥٠ كيلو .. ايه رأيكم .. و سيبكم من الكتالوجات لان اصلا الموتور ال بينزل بره و العربية ده خدت بسببه احسن عربية في امريكا مش هو الموتور ال بينزل عندنا

معدل الاستخدام عندي تقريب ٩ و نص في ال ١٠٠ كيلو
و شكرا لمشاركتك شريف باشا و منتظر رأيك
قديم 16-08-2012, 02:03 PM
hanytrade hanytrade غير متواجد حالياً

hanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura about

32 واشتري دماغك
قديم 16-08-2012, 02:08 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mustafa811 مشاهدة المشاركة

يا شريف باشا فيه مثل بيقول اهل مكة ادرى بشعابها .. كوريا ماجتش شافت شوارعنا عاملة ازاي .. و واضح من نشوفية العربية انها فاهمة ان مصر ده زي اوروبا .. يعني مثلا و انا سايق العربية على الصحراوي فيه حتت العربية بتبقى ماشية فوقيها بنعومة غريبة .. و اعتقد ان ده الاصل ال موجود في دول العالم ال بتحترم اهلها

و اعتقد ان الفرق بين ٢٨ و ٣٢ مش كتير و اتمنى لو حد يشاركني في الموضوع ده بالتجربة .. و بعدين لو الكاوتش و البنزين معدل استهلاكهم هيزيد سنة توز في سبيل ان العربية تكون انعم و اريح

انا تفويلة التنك بتعمل معايا من ٤٠٠ ل ٤٥٠ كيلو .. ايه رأيكم .. و سيبكم من الكتالوجات لان اصلا الموتور ال بينزل بره و العربية ده خدت بسببه احسن عربية في امريكا مش هو الموتور ال بينزل عندنا

معدل الاستخدام عندي تقريب ٩ و نص في ال ١٠٠ كيلو
و شكرا لمشاركتك شريف باشا و منتظر رأيك
عموما ممكن واحد من ملاك الالنترا يفيدك ... بس برضه كوريا مش عاملة حسابها ان العربية دي هتمشي في طرق مكسرة .. اصلهم متعودين على الطرق النظيفة وعاملين حسابهم ان العربية هتمشي في طرق كويسة مش الطرق الوسخة اللي في مصر .. واصلا الطرق اللي مصر دي مش طرق اصلا ... عموما ان شاء الله تلاقي واحد يفيدك برضه .. وتقبل تحياتي