العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

موضوع مغلق

قديم 14-12-2011, 11:12 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حجاب السيدة مريم

أولا: في الحجاب الاسلامي تغطون الرقبة:

راجع صور السيدة العذراء هل تراها مغطية رقبتها ؟؟!!!

هذا من جانب

من جانب آخر في الحجاب الاسلامي تخفون الشعر تماما بحيث لا يظهر سوي الوجه, لاحظ أن قُصة (مفرق) شعر السيدة العذراء في الصور واضحة جلية !!!
ثم راجع صورة السيدة العذراء مريم هل تراها تتوشح به (تلفه حول وجها بحيث تمكنه) أم فقط تضع طرحة فوق شعرها ؟؟؟!!!
طبعا الأمر واضح ان هذا ليس الحجاب الاسلامي, اذن فما تضعه السيدة العذراء ليس بحجاب , اللهم الا لو كان الحجاب غير الذي نراه في مصر
يا اخى انا مش عارف انت جبت الاستنتاج العبقرى ده ازاى

جبت راسمها فنان وبناء عليه بتتكلم فى قصة ( مفرق) السيدة العذراء !!!

طيب ما فيه صور تانية فيها ضفاير كمان

هل ده معناه ان الحجاب تغطية الشعر ماعدا القصة والضفائر والرقبة ؟؟

يا اخى ده افتراء من مص ممى الايقونات المحدثين وفيه منهم يتمنو يرسمو من غير حجاب خالص
والشاهد ان زى ما فيه ايقونات كده فيه ايقونات اقدم مش كده والشعر مش باين خالص لا قصة ولاضفائر وفيه
بحجاب كامل زى كده

وبعدين سيبك من الايقونات الواقع كمان بيأكد ان الاصل هو الحجاب الكامل ولا حضرتك مشوفتش راهبات قبل كده خالص

بقى الام تريزا وهى فى ارزل العمر تحافظ على حجاب كامل وعايزنى اصدق ان اكمل واكرم واشرف نساء الارض السيدة مريم كانت بتمشى بقصة وضفاير

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 14-12-2011, 11:55 AM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حجاب السيدة مريم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drpepo مشاهدة المشاركة

ياجماعة انتوا ليه متضايقين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نحن نحترم فرض الاسلام في موضوع الحجاب
لكن لانقبل ان الناس تفتى وتقول ان في المسيحية يوجد حجاب واحنا وضحنا الموضوع جملا وتفصيلا
ياريت ياجماعة القرآن بيقول " فاسال الذين اتوا الكتاب من قبلك "
وان احنا نحكم بما لنا بعقيدتنا احنا
فلا يقبل ان حتى يفتى ويقول ان السيدة العذراء محجبة فاين الحجاب في المسيحية ؟؟؟؟؟ او بالكتاب المقدس ؟
وقد ردينا على هذه النقطة

وشكرا للجميع

راجع أصل الموضوع يا أيها الفاضل يا من ترمي محجبات المسلمين ومنتقابتهم بالباطل

راجع أصل الخبر لترى من هو بقائل بحجاب السيدة مريم البتول

لوجي الجميلة

أنضموا لحملة المليار صلاة على الرسول صلى الله عليه وسلم

قديم 14-12-2011, 12:05 PM
الصورة الرمزية محمدقابل
محمدقابل محمدقابل غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب مصرى متزوج اعمل مربى دواجن
التخصص العملى: صاحب مزرعة دواجن
هواياتي: القرأة والرياضة وركوب الدراجات النارية وصيد الاسماك

محمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to behold
افتراضي رد: 6 % هي النسبة الحقيقة لغير المسلمين بمصر بالدليل

النسبة الحقيقية مفيدة جدا جدا لان بعضا منهم للاسف يقول بأنهم لم يأخذوا حقوقهم فى التعيين فى الشرطة والجيش والوظائف العليا وانهم يقولون ان نسبتهم هى من 15-20 % وانهم يطالبون بحقوقهم فى التوظيف بنفس نسبتهم المغلوطة وعلى حد قول الانبا شنودة عندما سئل عن رأيه فيمن يقول ان نسبة المسيحيين فى مصر 5 ملايين ؟ قال يمكن بيقصدوا تعداد القساوسة فقط ثم ضحك.

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 14-12-2011 الساعة 12:10 PM سبب آخر: حذف الاقتباس لطولة بغير افادة
قديم 14-12-2011, 12:22 PM
الصورة الرمزية محمدقابل
محمدقابل محمدقابل غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب مصرى متزوج اعمل مربى دواجن
التخصص العملى: صاحب مزرعة دواجن
هواياتي: القرأة والرياضة وركوب الدراجات النارية وصيد الاسماك

محمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to behold

إذا نظرنا إلى مشيخة الأزهر أو وزارة الأوقاف فنجد أنها تتقاضى أموال من ميزانية الدولة التى يسهم فيها المسيحى عن طريق الضرائب التى يدفعها المسيحى. وهذا يذكرنى بحديث لشيخ الازهر الذى طالب بمعونة إضافية لبناء مقر حديث لمشيخة الازهر فقام الرئيس السابق بتقديم 20 مليون جنية إضافية لإستكمال العمل. ولو حتى نسبتنا 6% فبهذا فقد ساهم المسيحيون بحوالى 1.2 مليون جنية لبناء مبنى الأزهر.

المسيحيون لا ولم يساهموا فى الازهر بأى قرش فهذه احدى الاكاذيب التى مللنا من سماع ترديدها فجمال عبد الناصر قام فى الستينات بمصادرة الاوقاف الاسلامية التى اوقفها اصحابها على الازهر منذ انشاءه حتى الان بينما لم يمس اى من الاوقاف المسيحية وبرغم العديد والعديد من القضايا التى حكم فيها برد الاوقاف الاسلامية لم ينفذ حكم واحد ونحن على استعداد للصرف على الكنيسة وابنيتها بشرط مصادرة الاراضى والاوقاف المسيحية وخاصة اراضى الاديرة التى تقدر بمئات ألاف الافدنة التى اخذت غصبا عن الدولة بالصوت العالى بدعوى الاضطهاد
قديم 14-12-2011, 03:43 PM
الصورة الرمزية johnny161094
johnny161094 johnny161094 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية اداب جامعة عين شمس
هواياتي: القراءة و كورة القدم و قيادة السيارات

johnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek/ مشاهدة المشاركة

صديقى جونى انا ماقلتش ان فيه كلام وحش انا كل ما اضعه رد وتفسير لتساؤلاتك وتبريرك اننا بنشترى الارض بفلوسنا وبنبنى بفلوسنا والبابا بنفسه هو اللى بيرد عليك لو كنت سمعت كلماته فى الفيديو بدقه بيقول الدير وضع ايده على 150 فدان وبعدين حضرتك بتطلب منى ان اجيب على الاقل 3 مراجع علشان تصدق كلامى هنفترض انى لم ااتى بدليل مع انك لو ضغط على الكلمات مساحه دوله الفاتيكان ومساحه المسجد الحرام الى اخره ستجد المصدر نفسه مثلا دوله الفاتيكان
ولو حضرتك مش مصدقنى انا العبد الفقير الى الله
واجب عليك كمسيحى تصدق البابا شنوده؟؟
هو قال فى الفيديو ان مساحه الدير وعلى فكره ده ديرالانبا (انطونيوس مش ابو فانا """ ) مساحته 350 فدان عندما اعلن انه مش هيقول على سهر المهنه عندما ضحك الحاضرون اننا اخدنا 150 فدان كمان مزروعه لحرم الدير اى المجموع 500 فدان يعنى انا مش بفترى أو بآتى بأكاذيب وبعدين على كلامك الاديره بتكون للعباده والرهبنه يعنى العباده والتوحد والتقشف يعنى مش للزراعه وتعمير الصحراء عبـــــــــــــــــــــــ اده وتوحد فقط!!!

لعلمك اخى جونى لايوجد عندنا فى الاسلام رهبنه علشان نروح نبنى مساجد فى الصحراء
والاولويه فى قول( بناء الساجد قبل المساجد)
ولعلمك اخى جون موضوع الرهبنه ده مصرى 100
%100
بدأت بعد الميلاد بثلاث قرون بواسطه قسطنطين

الشكر لك انت جونى فأنت الذى ترفع من رقى الحوار بأخلاقك
اولا اشكر حضرتك جدا علي سعه صدرك
ثانيا احب اوضح بس اني لما قولت علي المراجع كنت بتكلم علي الاحداث التاريخية
ثالثا بالنسبة الي كلام البابا هو قال انهم حتي لو حصل غلط فاحنا هنشتريهم و موضوع سر المهنه ده هو قال انو بالمسايسه و الحكمة كله بيتحل و هو لما دحك كان بيهرج عن قول سر المهنه لو حضرتك بتسمع الباب كتير هتفهم طريقتو بيحب يهدي الناس باي شيء يعمل بسمه لتهدائت الامر
رابعا تعليقي علي المقارنه الي حضرتك عملتها ان حضرتك قارنت بين ارض صحراويى اي اراضي لا تنتفع بيها الدولة و الدير اشتراها و دخل دخل للدوله بالنسبة لثمن الارض محدش عارفة بس اكيد تمن ارض صحراوية اكيد ارخص من ارض في المدينة و بالنسبة لمساحات الحجات المقارن بيها انا مبشككش في مساحتها لان ببصاته شديدة لو دخلت علي جوجل و كتبت دولة الفاتيكان هجيب مساحتها بالضبط من ويكيبيديا و المقارنه تبقا عادلة لو قارنا مثلا الكاتدرائيه بالازهر الشريف مع العلم ان الازهر له جامعه خارج الازهر او في موضع اخر علي اد معلوماتي بالعكس الكاتدرائية تضم الكلية الاكليريكية
و اضافة لمعلومات حضرتك اول راهم في العالم هو الانبا انطونيوس في سنه 300 بعد الميلاد تقريبا الي ديره في البحر الاحمر نعم هو شيء مصري بس له اصل في الكتاب المقدس لان المسيح قال بع كل ما لك و تعال اتبعني و هو اول من نفذ هذه الوصيه لان ابوه كان رجل غني و هو ساب كل ورثة لاخوه عشان يتوحد في الصحراء
و تقبل مني فائق الحب و الاحترام و احب ان اعرب عن سعادتي بالتحدث اليك و شكرا جزيلا لحضرتك

Johnny love Seat Ibiza
موضوع مغلق