العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

موضوع مغلق

قديم 14-12-2011, 05:48 AM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute
افتراضي رد: 6 % هي النسبة الحقيقة لغير المسلمين بمصر بالدليل

انا طبعا اشكر حضرتك و احب اعرف هو ايه الكلام الي قالو البابا وحش ؟؟!! او حضرتك شايف اني المفروض ابصلوا معلش وضحلي ؟؟!
و بعدان فكرة انهم يعيشو في 600 فدان انا مقدرش احدد صحة المقاس بالضبط من مصدر واحد دي القعدة الاساسية تقول ان انا محتاج ثلاث او اكثر مراجع مختلفة غير ماخوزة عن بعض عشان اسند لها واقع تاريخي مع مراعات عدم وجود احتمال لعلاقة بين مؤرخيها
صديقى جونى انا ماقلتش ان فيه كلام وحش انا كل ما اضعه رد وتفسير لتساؤلاتك وتبريرك اننا بنشترى الارض بفلوسنا وبنبنى بفلوسنا والبابا بنفسه هو اللى بيرد عليك لو كنت سمعت كلماته فى الفيديو بدقه بيقول الدير وضع ايده على 150 فدان وبعدين حضرتك بتطلب منى ان اجيب على الاقل 3 مراجع علشان تصدق كلامى هنفترض انى لم ااتى بدليل مع انك لو ضغط على الكلمات مساحه دوله الفاتيكان ومساحه المسجد الحرام الى اخره ستجد المصدر نفسه مثلا دوله الفاتيكان
ولو حضرتك مش مصدقنى انا العبد الفقير الى الله
واجب عليك كمسيحى تصدق البابا شنوده؟؟
هو قال فى الفيديو ان مساحه الدير وعلى فكره ده ديرالانبا (انطونيوس مش ابو فانا """ ) مساحته 350 فدان عندما اعلن انه مش هيقول على سهر المهنه عندما ضحك الحاضرون اننا اخدنا 150 فدان كمان مزروعه لحرم الدير اى المجموع 500 فدان يعنى انا مش بفترى أو بآتى بأكاذيب وبعدين على كلامك الاديره بتكون للعباده والرهبنه يعنى العباده والتوحد والتقشف يعنى مش للزراعه وتعمير الصحراء عبـــــــــــــــــــــــ اده وتوحد فقط!!!

ناس عاوزة تعمل جوامع في الصحراء ما تشتروا الارض
لعلمك اخى جونى لايوجد عندنا فى الاسلام رهبنه علشان نروح نبنى مساجد فى الصحراء
والاولويه فى قول( بناء الساجد قبل المساجد)
ولعلمك اخى جون موضوع الرهبنه ده مصرى 100
%100
بدأت بعد الميلاد بثلاث قرون بواسطه قسطنطين

و اشكر حضرتك جدا علي مستوا الحوار الراقي فيما بيننا و هذا شيء يزيد من احترامي الشديد بشخصك
الشكر لك انت جونى فأنت الذى ترفع من رقى الحوار بأخلاقك

قديم 14-12-2011, 08:36 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة johnny161094 مشاهدة المشاركة

احب اشكر حضرتك الاول
ثانيا الحكومة اكيد لما ادتهم الارض خدت تمنها لان الكنائس لا تبني في مصر من خلال ضرائب الشعب و اكيد برضو لو كانت خدت ارض تانية فخدتها و هي دفعت تمنها و موضوع انها بنت فاكيد لازم يبقي في تصاريح و لو مفيش تصاريح من حق اي حد يرفع قضية و يكسبها مدام البناء مخالف للقانون و موضوع ان المباني بارتفاع لو في تصريح للبناء فاكيد يبقي مفهاش مشكله
ثالثا من حق كل المواطنيين يمارسون شعائرهم الدينية فا لو حضرتك شايف ان الجوامع في منطقة دي صغيرة مش ممكن تجمع امضائات من الناس و تقدموا بيه طلب بناء مسجد او جامع للقيام بالصلوات من وزارة الاوقاف علي ما اعتقد و من حق الجامع لو شايف ان في خدمات عاوز يقدمها للمواطنيين في المكان دة لقله الخدمات بناء دار مناسبات و عيادات خاصة كمان لو في حاجة لكده و تقدم الخدمات للمواطنيين في المنطقة لان حضرتك مطالب من الحكومة علي الضرائب الي حضرتك بتتدفعها انك تمارس حققك في الصلاه و تجد الاماكن الكافيه لممارسة شعائرك الدينية اما الاقباط فمطالبين من الكنيسة لان هم بيدو العشور الي الكنيسة و بيدفعوا تبرعات لبناء اماكن لهم و هو نفس الحال للمسلمين حضرتك بتدفع ضرائب ذي كل المصريين و بتدفع الذكاه عشان تتلقي الخدمات الي حضرتك في حاجة لها و اسف جدا علي الاطالة و اشكر حضرتك علي سعه صدرك
للاسف يا جونى الواقع مش كده
انا بكلمك عن مناطق مكتظة سكنياً مش عن الصحراء الغربية
الدولة اولاً بتدى الارض على مزاجها مش وبتدى التراخيص بمزاجها ممكن تبيع ارض زى مدينتى المتر بربع جنية وممكن هى هى تبيعها بعشر الاف جنية
وممكن تديك الارض بس متديكش الترخيص فالموضوع مش زى مانت فاكر خالص

ثانياً زى ما قولتلك الاوقاف بقى حكومة وانا بحكم عملى كاستشارى نظم شاركت فى تطوير وزارة الاوقاف فى مشروع الحكومة الالكترونية وتطبيقاتها وشوفت قد ايه البيروقراطية والتسيب والاهمال والفساد الحكومى متغلغل فى الوزارة زيها زى باقى الوزرات والهيئات الحكومية

وفى الواقع اهالى الحى اقامو جمعية اهلية لجمع تبرعات لبناء مسجد كبير واتسمت فعلاً جمعية المسجد الكبير وتقدر حضرتك تعدى قدام محطة مترو عزبة النخل تشوف الجامع وهو لسه فى طور استكمال الاساسات (بقالنا ست سنين) بينما كلتا الكنيستين والتوسعات التى اقيمت بهما فى الفترة الاخيرة منتهى تماماً
وبعيداً عن المسجد والكنيسة فى المحصلة نجد ان مساحة مبانى الكنيسة الان ( المبانى الرسمية مش كمان العمارات التابعة بالنفوذ ليها ) تتجاوز ( مساحة محطة المترو + نقطة المطافى + مركز الشباب + المسجد الكبير حتى بعد انشائه + مدرستين ابتدائى + مكتب البريد )

يعنى منطقة خدمات كاملة تتجاوز مساحتها مجموع الخدمات المقدمة لاجمالى السكان !!!

ورغم كل ده والحمد لله علاقات المسيحين والمسلمين ممتازة دائما لكن ايه اللى يضمن ان فى زمن الفتن اللى احنا عايشينة ده ميطلعش كام واحد يسخنوالناس على هدم الابنية المقامة حديثا بشكل مخالف بعد الثورة ؟

وهى طبعا ابنية مخالفة لان المحليات كلها معطة فى الفترة اللى فاتت طلعو تراخيص واتابع الشغل واتبنى واتسلم واتوافق عليه امتى ؟؟

مرة تانية انا بكلمك عن نموذج واحد واقعى والنماذج كثيرة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 14-12-2011, 08:48 AM
الصورة الرمزية الكشفى
الكشفى الكشفى غير متواجد حالياً

الكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond repute

نماذج اية اللى بتتكلم عنها يا ابو نورا
انت انت بتتكلم بموضوعية قوى كدة تعرف تستخرج رخصة بناء كنيسة ولا بس ينفع تستخرج رخصة جامع او زاوية سيبك بقة من قصة مخالف ومش مخالف قدام الكنيسة دى اللى فى عزبة النخل كام جامع يعنى شوف الكنيسة دى بتخدم كام مساحة حواليها واحصر الجوامع والزوايا اللى فى نفس المساحة وعلى فكرة انا واثق قوى انك بتحب المسحيين قوى لية مش فاهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا تعش فى يومك ان كان يومك متعباً لك بل عش فى غدك تجد يد الله تمتد اليك
قديم 14-12-2011, 08:55 AM
drpepo drpepo غير متواجد حالياً

drpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nice
افتراضي رد: حجاب السيدة مريم

ياجماعة انتوا ليه متضايقين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نحن نحترم فرض الاسلام في موضوع الحجاب
لكن لانقبل ان الناس تفتى وتقول ان في المسيحية يوجد حجاب واحنا وضحنا الموضوع جملا وتفصيلا
ياريت ياجماعة القرآن بيقول " فاسال الذين اتوا الكتاب من قبلك "
وان احنا نحكم بما لنا بعقيدتنا احنا
فلا يقبل ان حتى يفتى ويقول ان السيدة العذراء محجبة فاين الحجاب في المسيحية ؟؟؟؟؟ او بالكتاب المقدس ؟
وقد ردينا على هذه النقطة

وشكرا للجميع
قديم 14-12-2011, 10:43 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكشفى مشاهدة المشاركة

وعلى فكرة انا واثق قوى انك بتحب المسحيين قوى لية مش فاهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اه طبعا بحبهم لانهم اهلى وناسى واصحابى وجيرانى وبعدين انت برضو بتقولى زوايا ومساجد وانا بقولك

المحصلة نجد ان مساحة مبانى الكنيسة الان ( المبانى الرسمية مش كمان العمارات التابعة بالنفوذ ليها ) تتجاوز ( مساحة محطة المترو + نقطة المطافى + مركز الشباب + المسجد الكبير حتى بعد انشائه + مدرستين ابتدائى + مكتب البريد )
وبعدين انت كمان مش عايز الناس تعمل زوايا دول بيصلو فى الشارع وعلى الارض وتحت الشمس امال ايه ميصلوش خالص

بص انا هقولك على حاجة ايه رايك الكنيسة تدعو المسلمين لصلاة الجمعة فيها عقبال ما المسجد الكبير اللى مساحتة تلت مساحة الكنيسة يتبنى ايه رايك ممكن تحصل ؟؟ ولا المحبة مش للدرجة دى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

موضوع مغلق