العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

موضوع مغلق

قديم 13-12-2011, 10:08 PM
drpepo drpepo غير متواجد حالياً

drpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nice
افتراضي رد: 6 % هي النسبة الحقيقة لغير المسلمين بمصر بالدليل

مساء الخير
اولا تعدادا المسيحين 1 او 6 في المية لن يفيد في شئ وكون ان فلان قال وفلان عاد هذا ليس معناه ان الكلام صحيح فهذا كلام دون دراسة ثم اين المرجع اللى قال فيه هذا الكلام لا اعلم
ثم من ثقال اساسا ان كلامه صح ولا علشان جه على المزاج ؟
ثانيا انا مبسطتش غير ايضا على اخر مشاركة مساحة الادير هو حضرتك متعرفش اكييد ان المساحات دى زراعات وفيها مزارعين مسلميين بياكلوا فيها عيش والمنتجات دى مش للدير يعنى مش الرهبان بياكلوها لا بيصدروها وبيوردوها لسوق المصرى بما يعم للفائدة للمجتمع المصرى وايضا كنوع من تعمير الصحراء واعتقد دا افضل بكتير من ناس بتاخد الاراضى برخص التراب وتبنى عليها مشاريع للربح لا اكثر
لكن لو هتبص بص على مساحة كنيسة في بلد تعداد الميسحي نفيها اكثر من 400 اسرة في مركز من اى مراكز محافاظت مصر المحروسة والكنيسة مساحات ضيقة جدا والناس فيها بتضطر توقف خارج الكنيسة علشان تصلى
ولا تشوف حجم المعاناة علشان نركب جرس على منارة الكنيسة ولانشوف حجم المعاناة علشان نبى دورة مياة في كنيسة في الوقت التى تمتلئ فيه المحروسة من مساجد غير مرخصة وعملت خصيصا علشان صاحب العمارة يدخل الخدمات مجانا
انا بدفع ضرائب وبيتنبنى بيها جوامع لكن لاتبنى بيها كنائس ومستكتر علينا ان يبقى في اديرة وكنايس طبعا لاتعليق
في كلام كتير بس محبش ان المنتدى اللى بنجتمع فيه نقلبه كلام ملوش لازمة
ولا تحب تشوف الطلبة الى بيسقطوا عينى عينك علشان مسيحين ولا اختى اللى الدكتورة كتبتها غايب قدام عينيها علشان مسيحية ولا ولا ولا
معتقدش ان حضرتك منصف او بتبحث ع الحقيقة
انت حاطط الموضوع علشان عاوز توصل رسالة خاطئة لنفسك وللناس
تحياتى
قديم 13-12-2011, 10:26 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drpepo مشاهدة المشاركة

مساء الخير
اولا تعدادا المسيحين 1 او 6 في المية لن يفيد في شئ وكون ان فلان قال وفلان عاد هذا ليس معناه ان الكلام صحيح فهذا كلام دون دراسة ثم اين المرجع اللى قال فيه هذا الكلام لا اعلم
ثم من ثقال اساسا ان كلامه صح ولا علشان جه على المزاج ؟
ثانيا انا مبسطتش غير ايضا على اخر مشاركة مساحة الادير هو حضرتك متعرفش اكييد ان المساحات دى زراعات وفيها مزارعين مسلميين بياكلوا فيها عيش والمنتجات دى مش للدير يعنى مش الرهبان بياكلوها لا بيصدروها وبيوردوها لسوق المصرى بما يعم للفائدة للمجتمع المصرى وايضا كنوع من تعمير الصحراء واعتقد دا افضل بكتير من ناس بتاخد الاراضى برخص التراب وتبنى عليها مشاريع للربح لا اكثر
لكن لو هتبص بص على مساحة كنيسة في بلد تعداد الميسحي نفيها اكثر من 400 اسرة في مركز من اى مراكز محافاظت مصر المحروسة والكنيسة مساحات ضيقة جدا والناس فيها بتضطر توقف خارج الكنيسة علشان تصلى
ولا تشوف حجم المعاناة علشان نركب جرس على منارة الكنيسة ولانشوف حجم المعاناة علشان نبى دورة مياة في كنيسة في الوقت التى تمتلئ فيه المحروسة من مساجد غير مرخصة وعملت خصيصا علشان صاحب العمارة يدخل الخدمات مجانا
انا بدفع ضرائب وبيتنبنى بيها جوامع لكن لاتبنى بيها كنائس ومستكتر علينا ان يبقى في اديرة وكنايس طبعا لاتعليق
في كلام كتير بس محبش ان المنتدى اللى بنجتمع فيه نقلبه كلام ملوش لازمة
ولا تحب تشوف الطلبة الى بيسقطوا عينى عينك علشان مسيحين ولا اختى اللى الدكتورة كتبتها غايب قدام عينيها علشان مسيحية ولا ولا ولا
معتقدش ان حضرتك منصف او بتبحث ع الحقيقة
انت حاطط الموضوع علشان عاوز توصل رسالة خاطئة لنفسك وللناس
تحياتى

وضحت جدا نيتك فى التسجيل فى المنتدى فى اكتوبر 2011
خصيصا لغرض واضح جدا و هو اشعال نار الفتنة بين المسلمين و المسيحين و بالرغم اننى اكن كل احترام لمنتدانا الجميل المحترم الذى تجمعنا جميعا فيه روح الاخوة و المحبة والسلام مسلمين و مسيحين وهكذا دائما كلنا نردد ذلك و لا نتصيد الاخطاء لبعضنا البعض و لا نجلس للبحث عن مثل هذه المواضيع مثلما تجلس انت الآن و تفعل
لذلك اقول لك اتق الله و بلاش تشعل الفتنه نحن جميعا مصريون متحابون
ظهرت نواياك منذ الرد فى موضوع ( حجاب السيدة العذراء ) ثم ردك فى هذا الموضوع و اكيد انت جالس تدور على المواضيع المشابههة
انا احمل كل الاحترام لكل اخوانى و ابنائى فى المنتدى و كلهم يعلمون ذلك و لم اهاجم احد من قبل بس بصراحة انت اسلوبك مستفز و رخيص اتق الله
لا داعى لما تفعله الآن و كفى ذلك
احنا معانا زملاء اعضاء مسيحين فى المنتدى من زماااان و مناقشاتنا متحضرة و محترمه و ليس بها تلميح لسلوكيات المحجبات او المنتقبات بلاش اسلوبك ده

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 13-12-2011, 10:33 PM

drpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nicedrpepo is just really nice

نية ايه يااستاذى المحترم
هاتلى حضرتك حاجة واحدة انا قولتها تشعل الفتنة
هل انى لا اسمح بوضع كلام مغلوط هو امر يشعل الفتنة
لا اعلم
تحياتى لك
قديم 13-12-2011, 10:37 PM

الفيديو حتى اللى الاستاذ المحترم حطه بيقول شنودة وكانه بيلعب معاه
ورغم كدا لم اعلق علييه فكان يجب على واضع الفيديو ان لايضع فيديو يجرح الاخرين او ان صاحب الفيديو يقول البابا شنودة فنحن نحترم فضيلة الشيخ مفتى الديار والشيخ شيخ الازهر ولم نقل احد باسمه بدون لقبه احتراما له
ياريت حضرتك لو عاوز تتناقش في اطار جيد تحت امرك لكن القاء التهم الجزافية هو امر غير مقبول
تحياتى لك
قديم 13-12-2011, 10:53 PM
طارق السحت طارق السحت غير متواجد حالياً

طارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond repute

انا شايف ان هناك مشكله هى فى اعتقاد الأخوة المصريين الذين يدينون بالمسيحيه أن المسلمين فى مصر ليسوا مصريين أى ليسوا من نسل الفراعنه وان المسيحيين هم أصل البلد ودى فكرة بتتغذى فيهم مش عارف ليه؟؟!!!(لاحظ اسم مينا منتشر بينهم)،، وأحب ارد فقط للتوضيح ليس أكثر:-
اولا عندما دخل العرب المسلمون مصر أحبهم كل المصريين المسيحيين وغيرهم ونتيجه لذلك آمن الكثير منهم بالأسلام (أى اصبح فيه مسلمين مصريين من أصل فرعونى)وكذلك تزوج الكثير من العرب المسلمين بمصريات أسلمن وانجبن أطفالا يحملون الدم العربى والمصرى، كما تزوج كثير من المصريين الذين دخلوا الدين الأسلامى بفتيات عربية(هاجرن مع اسرهن لمصر بعد الفتح والكثير من القبائل ذات الأصل العربى مازالت موجودة بالصعيد) ايضا وانجبوا أطفال هذا بالنسبه لأصل المصريين المسلمين،
نأتى لأصل المصريين الذين يدينون بالمسيحيه فيوجد نسبه منهم من أصل فرعونى كما يعتقدون (معظمهم بالصعيد) والباقى الكثير منهم من أصول أغريقيه(يونانيه-الدوله البطلميه) ومن أصول رومانيه (اثناء الأحتلال الرومانى لمصر)،، ومما سبق يتضح أن موضوع أصل المصريين (مسلمين ومسيحين) غير ذى موضوع للتفرق والتشرذم والأختلاف ، بل من المهم عدم الأختلاف بين المصريين (مسلمين ومسيحيين)لأن كل من شرب من هذا النيل وعاش على ضفافه وأكل من قمحه ومات من أجل مصر وضحى من أجلها فهو مصرى يجب الأعتزاز به ،، وأتمنى غلق هذا الموضوع ،،وشكرا للجميع

موضوع مغلق