العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 16-06-2012, 04:48 AM
Ayman_Nazeih Ayman_Nazeih غير متواجد حالياً

Ayman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of light
للاهمية رد: مش هلاقى حلها غير من خبراء الاكسنت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ayman_Nazeih مشاهدة المشاركة

والله عندك حق يا باشمهندس انا غلط انى مذكرتش موضوع التاكيهات ده من الاول اعتقاداً منى انه مش مؤثر علماً بأن عيب التاكيهات ده بقاله حوالى 3 شهور وإن مشكله التبطيل دى ظهرت من حوالى 3 اسابيع بس بدون أى مقدمات"
وانا سألت على التاكيهات من فترة وماكنتش متوفرة بس من كام يوم لقيت واحد عنده اوريجينال بس مش طقم فطلبت منه طقم وهيجيبهولى ان شاء الله فى خلال كام يوم.
ربنا يسهل واغير بلوف التاكيهات وان شاء الله تظبط موضوع السلانسية ده ونخلص بقى علشان انا تعبتكم معايا جداً.
السلام عليكم ورحمة الله،،،،
اشتريت بلوف تاكيهات اوريجنال ورحت جرى على الميكانيكى علشان يركبهم وبالفعل ركبهم ودورت العربية واختلف صوت المكنة طبعاً اصبح هادى جداً وناعم.
بس لسه مشكله التبطيل فى السلانية موجوده.
جربت حساس ايدول تانى فى الحرفيين حسب توصيات الميكانيكى ولكن الموضوع زى ماهو برده بتبطل فى السلانسية.
صوت المكنة بعد 3 ساعات رجع تانى زى ماكان قبل ما اغير بلوف التاكيهات وطبعاً روحت تانى يوم للميكانيكى للسؤال عن السبب قالى لازم تغير الزيت والفلتر وصوتها حيرتاح تانى.
غيرت الزيت والفلتر وكمان حطيت عليه علبة المحسن بتاع زيت المكنة STP. ولسة صوت المكنة مهديش. قالولى هتهدى بعد كام يوم.
دلوقتى المشكلة بقت التبطيل بس قلت قوى عن الاول وصوت المكنة رجع زى ما قبل اغير بلوف التاكيهات.....

أنا غلبت................. ياريت النصيحة يا جماعة الخير !!!!!!!!!
قديم 16-06-2012, 12:35 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مش هلاقى حلها غير من خبراء الاكسنت

لاحول ولاقوة إلا بالله

متابع

ولو فيه جديد

أكيد مشارك

وخلينا نتعامل مع الموضوع

بمنتهى الهدوء والتركيز

لعل الله يوفقنا لمعرفة السبب

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 16-06-2012, 12:40 PM
الصورة الرمزية samirayad

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

دلوقتى المشكلة بقت التبطيل بس قلت قوى عن الاول وصوت المكنة رجع زى ما قبل اغير بلوف التاكيهات.....
يعنى فيه تحسن أهو بعد تغيير بلوف التاكيهات

وهل تأكدت أن الميكانيكى راجع صح

على تقسيمة سير الكاتينه

بعد ماغير البلوف .......؟

------------------

معلش أعتبرنا بندرش أى كلام

على مانوصل لمكمن الداء

قال رسول الله

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 17-06-2012, 09:52 AM
Ayman_Nazeih Ayman_Nazeih غير متواجد حالياً

Ayman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

يعنى فيه تحسن أهو بعد تغيير بلوف التاكيهات

وهل تأكدت أن الميكانيكى راجع صح

على تقسيمة سير الكاتينه

بعد ماغير البلوف .......؟

------------------

معلش أعتبرنا بندرش أى كلام

على مانوصل لمكمن الداء
والله يا باشمهندس سمير ،،،،،،،، يشرفنى جداً ويسعدنى اهتمامك بموضوعى.
موضوع سير الكاتينة ده بالذات غرمنى طقم صباب من شهرين بسب ميكانيكى الله يسهله ويسامحه خلف التقسيمة وهو بيركب الكاتينة.
طبعاً بعد تغيير طقم الصباب العربية بقت حاجة تانية من فضل الله،،،،،،
وفضلت ماشية زى الساعة لغاية ماحصل موضوع التبطيل فى السلانسية ده واللى محيرنى ومحير ناس كتيير معايا لحد دلوقتى.....بس انا حاسس ان شاء الله فرجه قريب.
عموما انا غيرت محطة البنزين اللى متعود اتعامل معاها وكمان حطيت STP مع التفويلة الاخيرة دى وربنا يسهلها من عنده بقى........وهبلغ بالمستجدات أول بأول ان شاء الله ،،،،،
دعواتكم
جزاكم الله خيراً

"وفى السماء رزقكم وما توعدون"
قديم 17-06-2012, 10:19 AM
الصورة الرمزية samirayad

والله يا باشمهندس سمير ،،،،،،،، يشرفنى جداً ويسعدنى اهتمامك بموضوعى.
موضوع سير الكاتينة ده بالذات غرمنى طقم صباب من شهرين بسب ميكانيكى الله يسهله ويسامحه خلف التقسيمة وهو بيركب الكاتينة.
طبعاً بعد تغيير طقم الصباب العربية بقت حاجة تانية من فضل الله،،،،،،
وفضلت ماشية زى الساعة لغاية ماحصل موضوع التبطيل فى السلانسية ده واللى محيرنى ومحير ناس كتيير معايا لحد دلوقتى.....بس انا حاسس ان شاء الله فرجه قريب.
عموما انا غيرت محطة البنزين اللى متعود اتعامل معاها وكمان حطيت STP مع التفويلة الاخيرة دى وربنا يسهلها من عنده بقى........وهبلغ بالمستجدات أول بأول ان شاء الله ،،،،،
دعواتكم
جزاكم الله خيراً

والله عندك حق يا باشمهندس انا غلط انى من الاول اعتقاداً مذكرتش موضوع التاكيهات ده منى انه مش مؤثر علماً بأن عيب التاكيهات ده بقاله حوالى 3 شهور وإن مشكله التبطيل دى ظهرت من حوالى 3 اسابيع بس بدون أى مقدمات"
وانا سألت على التاكيهات من فترة وماكنتش متوفرة بس من كام يوم لقيت واحد عنده اوريجينال بس مش طقم فطلبت منه طقم وهيجيبهولى ان شاء الله فى خلال كام يوم.
ربنا يسهل واغير بلوف التاكيهات وان شاء الله تظبط موضوع السلانسية ده ونخلص بقى علشان انا تعبتكم معايا جداً.

السلام عليكم ورحمة الله.....
أولاً: شكراً مقدماً للاعضاء وادارة المنتدى على المجهود الرائع وروح التعاون اللى موجوده هنا.
انا حقيقى مبسوط لأنى معاكم هنا فى المنتدى الجميل ده واللى كله فوائد لما تصفحت بعض صفحاته سريعاً.
ثانياً:المشكله اللى عندى واتمنى من الخبراء مساعدتى
عربيتى اكسنت اوتوماتيك 1500cc موديل 2000 مشتريها من من 3 شهور وهى ماشية زى الفل بس بقالها حوالى اسبوع بتبطل فى السلانسيه بعد ما بتحرك بيها بحوالى 30 دقيقة علماً بان:-
1- عملت سيرفس كامل اول ما اشتريتها ( سيور وفلاتر وزيوت)
2- غيرت غطاء التاكيهات مع الجوان
3- تنظيف الانجكشن .
ولما بدأت العربية تبطل فى السلانسية من اسبوع بس رحت عند ميكانيكى عمل تنظيف للبوابة ولحساس تانى كده مش فاكر اسمه وقالى جرب كده ولو عملت كده تانى روح عند واحد يحطها على الحهاز وتعرف ايه العيب بالظبط.
طبعا ظهر العيب تانى بعد ما مشيت من عنده علطول قمت رايح عند واحد عنده الجهاز وبعد ما وصل مرتين يفك الوصلة ويعمل ريستارت واخيراً قرأ العربية بس قالى مافيش أى ايرور ظهر على الجهاز، طبعاً طلبت منه يعيد تانى وحصل بس نفس الرد،
سامحونى على الاطالة واتمنى المساعدة من أهل الخبرة.....

خيرا بإذن الله

قال رسول الله

صدق رسول الله

م/سمير