العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: fredom
مجبر 0 0%
مخير 1 100.00%
حاحة تانية 0 0%
المصوتون: 1. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 22-01-2011, 04:47 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: زبون جديد

اهلا بحضرتك يا بشمهندس والمنتدي نور بحضرتك وربنا يجمعنا في الخير دايما وان شاء الله نتعرف علي حضرتك قريب في المقابلة القادمة
قديم 22-01-2011, 06:05 PM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا اتختقت من النور العالى و الزينون

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

قانون النور الواطى ده موجود فى مصر وده لتحديد زوايا العربية نفسها مش افتكاسة ولاحاجة بس حضرتك تلاقيك مش عارف بس
ولذلك تلاقى التريلات ماشية بالليل عليها انوار على كل جوانب العربية .........ده مش
تزويق للعربية لكن ده قانون
واما حكاية بالنهار دى فلكل بلد ظروفها والاخ / احمد شريف 1990 رد على الحكاية دى فى الرد بتاعه لما قال ان الشمس مش بتطلع عندهم كتير لكن احنا ولله الحمد الشمس كتيرة والحمد لله
ومع ذلك رغم القانون والشمس القليلة عنده الا ان الافتكاسة المصرية اللى بتقول عليها ومش عاجباك هما منفذينها بس بطريقة فيها تكنولوجيا يعنى العربيات فيها حساسات للضوء وحسب شدة الضوء العربيات دى حساساتها بتشغل الاضاءة زى م شرحها الاخ احمد شريف 1990
لكننا هنا بنشغلها بطريقة بلدى شوية
وعلى فكرة الكلام ده مع المدى الطويل بيريح البطارية ويطول عمرها الافتراضى لكن يبدو اننا اغنى من الاوروبيين فبنشغل النورعمال على بطال
وهقول لك على حاجة انت وكتير من الصريين اكيد م يعرفوهاش
وهى ان بعض اللوارى بيركب من ورا فى نص العربية تحت الصندوق لمبة قوية جدا
طيب ليه اللمبة دى ؟؟؟؟
دى علشان اى حد جاى من وراه يقرفه يضربها فى وشه تقوم تخليه م يشوفش
طيب ومن قدام ؟؟؟؟
فى منهم تلاقيه مركب كشافات قوية جدا فوق الكابينة وبعرض الكابينة
ومنهم تلاقيه مركب كشافات قوية جدا فوق الفوانيس بسبب الانوار الخنيقة دى
أستاذ خالد

حضرتك شغال هجوم علي الكل.

أنا مش بهزر ولا حاجه زي ماقولت في ردك عليا.

رأيت بعيني سيارة أمريكية من نوع حديث (شيفرولية تريل بليزر لو تعرفها) والنور الواطي بتاعها منور إجباري.
السيارة كانت مستوردة وروحت بنفسي مع صاحبها توكيل شيفرولية السعودية علي إعتبار أنها بها خلل وتحتاج لإصلاح وإكتشفنا قصة المواصفات الأمريكية مع الأخذ في الإعتبار أن أمريكا بها مناطق مشمسة وحارة أكثر من مصر.

وأعيد وأكرر
إضائة النور الأمامي الواطي تقلل من نسبة حدوث الحوادث والكلام الي حضرتك إتفضلت وقلته إنها تقصر من عمر البطارية ليس له أي أساس من الصحة أو العلم أو النظريات الكهربائية وهو مجرد إعتقادات متوارثة لدي سائقي التاكسي والناس الي بتصدقهم.

أعود وأكرر المشكلة الموجودة بمصر هي عدم ضبط زاوية ميل الإضائة بشكل صحيح بعد أعمال السمكرة بالسيارات.
أنا طول عمري بمشي في شوارع ضلمة ومنورة بالنور الواطي وعمر ما حد إتضايق وإداني العالي أو ضرب كلكس.
لإن عربيتي لسه بضبط المصنع والحمد لله مع الأخذ في الإعتبار أن سيارتي من أقوي السيارات في قدرتها علي الإضائة ومركب عليها لمبات ذات قدرة عالية.

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش
قديم 22-01-2011, 06:09 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

الاضاءه والزينون ..... حاجه عاديه
لكن المشكله فى مصر ....... السلوك المشين من بعض السائقين
قله الوعى ...... سلوك سئ .... مفاهيم وافكار خاطئه عند معظم السائقين عامه ..

اللهم احفظ بناتنا ونسائنا فى كل مكان من شياطين الانس
قديم 22-01-2011, 06:12 PM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_elmasoudy مشاهدة المشاركة

ماهو عشان كده الراجل عمل الموضوع ده
والكلام كله بخصوص النور العالى ،، مش الواطى
مشكور علي الإيضاح يا باشا

أنا واخد بالي إن الراجل عامل الموضوع علشان النور العالي.

بس الملاحظ في مصر إن النور العلي بيكون بنسبة 80% هو الواطي ومتوجه لفوق بالغلط.

بتلاقي لمبة باصة في الأرض والتانية باصة في مرايتك.

مش كده ولا إيه؟؟

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش
قديم 22-01-2011, 07:31 PM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of
افتراضي رد: حقوق المواطن فى اقسام الشرطة

المواطن المصرى لة حقوق دستورية وقانونية لكن مشكلتة انة لا يعرف كيف يطالب بها قانوناً، واكبر دليل على ذلك التخابات ، احنا كلنا بنقولوا مفيش داعى نروح الانتخابات وبنكبر دماغنا ، وبتكون التيجة اعطاء الفرصة لضعاف النفوس فى التلاعب فى النتائج ووصول اشخاص لا يصلحون لتمثيل دوائرهم ويترتب على ذلك صدور قوانين تتعارض كثيرا مع مصالح الجماهير نتيجة عدم وجود من لدية خبرة كافية لمناقشة القوانين ، اذاً يا صديقى نحن الذين فرطنا فى حقوقنا وذلك بعدم استعمالها ،
وبالنسبة لكلامك عن وزارة الداخلية اسمح لى اقولك انك غلطان لأنة لولا الداخلية ورجالها ( مهما كان هناك من يسيىءالى الداخلية بتصرفاتة الغير لائقة) لولاها ما استطعت حضرتك تنام فى بيتك مطمئن ولا تمشى فى الشارع مطمئن ولا تترك اسرتك فى البيت وانت مطمئن ، فيجب دائما ان نعترف بالإيجابيات ولا مانع من انتقاد السلبيات.

التعديل الأخير تم بواسطة ايمن عبدالحميد ; 22-01-2011 الساعة 07:45 PM

الكلمات الدليلية
27 مايو, لادن, ليبيا, أسامة, آسفون, موبينيل, مونتو, أضرار, المينا, المصري -اللي -علي- حق -ما, الثانوية العامة, الجامعة الامريكية, الحاضر, الغلطة, القسم . الاجباري, الكسوف, ابيدال-برشلونة-عنصرية-ابراهيم عيسى, ابويا بقي مراقب, ابوك\عربية, club aldo, تعليم قيادة السيارات, ثورة 25 يناير, بوروروم, تنس -رياضة-, تونس, بكاء, بكار, libya, سيارة مستعملة للبيع, سيارة-زرافة-برنامج, شعار المرور الجديدة لعام 2011, revolution, sory, tunise, علم -اجتماع, عضة, إندومى, ولع ولع حريقة ولع ولع حريقة, نتيجة 2011, نتيجة الثانوية العامة, نجيب, نصر-اكتوبر-القوات-المسلحة, كلمة