العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 16-11-2011, 01:36 AM
abdulkhaleq abdulkhaleq غير متواجد حالياً

abdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really nice
افتراضي رد: المختصر المفيد في الإلانترا الجديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaabas مشاهدة المشاركة

ايوووووه هو ده اللى انا كنت عاوز اوصله بالظبط وكان نقطة الخلاف بينا كلمة فى مصر لان فى البداية اما حضرتك اكلمت قولت العربية الالنترا موش كويسة فيما معناه يعنى .. ومفرقتش بين الالنترا الاورجينال هههه اللى هى نزله من المصنع الكورى واظن اعتقد انها ومثيلاتها الاوربى زى بعض وابقى ظلمتها لو قولت عليها وحشة وبين الالنترا اللى فى مصر اللى عملها عمو غبور ههههه واللى هى عبارة عن الشكل بس لكن مقولش بردة ان الالنترا اللى فى مصر وحشه زى ما قال اخ اصل فى فيلم fast and furious tokyo driftالبطل قال انت كنت فاكر انك هتسوق و تنافس باسمي و انت راكب هيونداي :w6w2 00504112239346e
وفى النهاية تقبل تحياتى وكل سنة وانت طيب
وحضرتك بالصحه والسلامه
ودي مكانتش نقطة الخلاف بيننا وكلامي باين يافندم
انا مالي بالعربيه اللي في كوريا لو كويسه او وحشه ماهي كده كده مش هنشوف زوالها هنا
وموضوعي بيتكلم على الموجود هنا زي ما انا قلت اني نزلت الف عليها شويه واتفاجئت بمدى السوء اللي فيها !!
حضرتك اللي قلت ان الكوري غلب الكل وحضرتك اللي دللت عليها بصور الكوري مع اني بتكلم عالمصري
اما عن فيلم the fast and the furues فهو انبهر بالإيفو التاني قاله (أمال هركبك هيونداي) لانها في كل حته شعبيه بس عموما دي مش نقطتنا حاليا
اظننا متفقين انها كيس زبالة بالسعر ده واكيد بنتكلم على اللي في مصر

التعديل الأخير تم بواسطة abdulkhaleq ; 16-11-2011 الساعة 01:44 AM
قديم 16-11-2011, 01:39 AM

abdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ramy7_7 مشاهدة المشاركة

يا جماعة الموضوع بسيط جدا جدا ومش محتاج أكتر من كام توضيح بسيط
أول حاجة :-
لو شركة هيونداي دي شركة محترمة كانت متسيبش الوكيل ينزل منتجاتها بالأسلوب والشكل والإمكانيات والتسعير اللي منزله غبور (الإستغلالي) .
يا أما بقى نظرة الدول المصنعة للدول المستهلكة المتخلفة نظرة فيها عدم تقدير إنهم حتى يفكروا ولو لحظة إنهم يدرسوا الأسواق بتاعت الدول دي بنفسهم لكن أغلبية الشركات العالمية سايبه الموضوع ده للوكلاء اللي هما أصلا مش هاممهم غير حاجة واحدة وهى تحقيق أرباح يالية في وقت قياسي من دم شعب غلبان ومعندوش حد يجيبلو حقه لأنه طول عمره اللي حاميه حراميه
وبالنسبة لجودة المنتجات الكورية هى فعلا بقيت على مستوى عالي جدا لدرجة أنها بقيت في مستوي الياباني مثلا
لكن عمرها بالعمر ما هتوصل لجودة الألمان والأمريكان على الأقل خالص على مدار 50 سنة قادمة
وبالنسبة بقى لمحل الموضوع وهى السيارة الإلنترا (على الرغم من أني عايز أجيبها وشكلها عاجبني جدا)
بس مش مقتنع بسعرها ومأخر قرار شرائي ليها لحد ما حاجة من الأتنين تحصل وهما كالتالي:-
1- يا أما سعرها يقل عن الإستهبال اللي بنشوفه ده .
2- يا أما أصبر كام شهر وأزود الفلوس اللي معايا وأجيب حاجة أوروبي محترمة وطظ في الشكل لأنه الشكل بكرة الواحد يزهق منه وخصوصا خصوصا لما يكتر حواليك وعنيك تأخد عليه
لأن بصراحة هو الواحد معاه كام 150000 عشان يجرب يغامر بيهم يعني أو يحس لحظة أنو أشترى الكنافة
هههههههههههه
تقبلوا تحياتي
ودايما أي رأئي بقوله ببقى على يقين تام أنه ممكن يكون صح أو ممكن يكون غلط ولكني بتقبل كل الأراء بصدر رحب
السلام عليكم
السلام عليكم ورحمة الله
معاك حق بس برضه ربنا ادانا عقل نفكر بيه
واتمنى ان حضرتك تلاقي اللي انت عايزه وفيه في السوق حاجات قريبه من السعر ده
وصدقني اقل حاجه فيهم احسن من الالانترا دي وبالسعر الخرافي ده
وربنا يوفقك
قديم 16-11-2011, 01:40 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة totiiiii مشاهدة المشاركة

أنا رأيي ان الفئات الأولى من النترا 2012 كويسة فى المضمون و السعر و الشكل..

يعنى لما تجيب الفئة اللى لغاية 130 او 135 الف هيكون الموضوع نوعا ما مقنع ، خصوصاً ان الموديلات التانية اللى فى رينج السعر ده كورى (كروز و سيراتو)، او يابانى بس مش نفس فئة السيارات المتوسطة
لكن لو حد عاوز يجيب الفئة اللى ب 160 الف، احسنله يكمل حاجة بسيطة و يدخل فى اليابانى المحترم زى السيفيك او اوروبى طبعا .. و لا أيه ؟!!
والله لو على ال 130 هجيب حاجه محترمه كسر زيرو وهتعيش اكتر من الالانترا الزيرو دي !!
قديم 16-11-2011, 01:42 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف فارس مشاهدة المشاركة

للتوضيح الديسكات الخلفية تدل علي ان العربية فيها abs
Anti lock Break System
ولو مفهاش ديسكات خلفية يبقي استحالة تكون فيها abs
فرامل عادية
رينو كليو 2003 فيها ديسكات قدام بس و ABS الموضوع ملوش علاقه
(واكيد مش هيخليها تعوم زي ما المحترم بتاع المبيعات بيقول )
قديم 16-11-2011, 01:43 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miam0502788391 مشاهدة المشاركة

غرييييبه , انا اعتقد ان كل السيراتوا ديسكات مش طنابيير
:thn kr:
لا يافندم مش كلله