العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 06-07-2010, 03:19 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الأستاذ محمد إبيزا .. ممكن سؤال يافندم ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة menna sleem مشاهدة المشاركة

حضرتك طمنتنى بجد على الريداتير ، لأن كل الناس تقولك لازم صيانة الريداتير كل طلعة صيف ( تسليك وغسيل وخلافه ) وأنا أول مره أروح لصنايعى ريداتيرات بصراحه .. العربيه شغاله معايا من يوم ما جبتها زى الفل ، لاسخنت ولا قصرت معايا .. بس تقول إيه فى نصايح الناس ، والراجل ما صدق إنى دخلت ورشته وفتح الكبوت ، قال دا ريداتير ورق وعامل زى لعب الأطفال ، سيبك يا آنسه من العربيات الجديده دى ، لا يعلى على الفيات 131 وال 132 والشاهين و ال504 !! قلت له بس العربيات دى خلاص إنقرضت !! بس يا استاذ محمد ، أنا قلت الكلمه دى والراجل طاح فيا .. إنتى بتقولى إيه يا هانم ؟؟ دى العربيات الأصليه اللى اثبتت كفاءه فى مصر وعايشه مع الناس وكل الصنايعيه حافظينها وبيشتغلوا فيها وهما سايبين إيديهم ومغمضين .. كل الجديد دا ورق ، لا صاج ولا مواتير ولا عفشه ولا اى حاجه .. كله ورق .. دا بيضحكوا عليكو بشوية التولته والرفاهيات والكماليات ..
قلت له إيه ياعم ؟؟ إنت شايفنى راكبه أوكتافيا ولا باسات ولا هوندا !! دى عربيه إبيزا كاربراتير بنت عم الجولف ، إنتاج فولكس .. !! قالى فين الفولكس بتاع زمااااان !!!!!!!!! دا زمن مايعلم بيه إلا ربنا !!
طبعا يا استاذ محمد عقليات صعب التعامل أو التفاهم معاها ..!!
أنا آسفه لو كنت طولت على حضرتك .. بس بجد أنا بفهم من حضرتك كل اللى مش بقدر أفهمه من أى حد ..
تسلم يافندم .. وربنا يخليك لينا .. ويجعله فى ميزان حسناتك ..
بصي هقولك حاجة ..

الابيزا حاجتها متينه و بتعيش مقلناش حاجة

لكن الافضل عشان تعيش اكتر انك تعملي صيانه

ممكن متعملش و مش هتشتكي عادي بس لو عملتي صيانه هيبقي احسن هقولك ليه

اولا تشيلي الصدا اللي بيتمدد في الحديد داخل دورة الميه و وش السلندر

تاني حاجة تحافظي دايما علي الرادياتير نظيف و سالك لان التراب لما بيتجمع عليه من فترة للتانيه بيكتمه حبه علي حبه هتلاقي الهوا مش واصل كويس ليه و العربية تسخن

فا الافضل انك تعملي صيانه عشان الحاجة عمرها يتضاعف و تبقي العربية دايما فايقه و نضيفه و اعطالها هتقل طبعا

و سيبك من الراجل الغريب ده ! ده تلاقيه عامل شبه الديناصور المنقرض ! اولا رادياتير الابيزا مش فيبر العلب اللي في الجناب بس هي اللي فيبر و علي فكرة ردياتير المرسيدس برضه كده علب الجناب فيبر ! انما الردياتير نفسه مش فيبر و تبريده ممتاز و بيعيش كتير خصوصا لو الاصلي بتاعها اللي هو فاليو E IN SPAIN

ده عايز يعمل عليكي شغل و يكرهك في العربية و خلاص ! كمان علي فكرة لو ركبتي الاوكتافيا و الباسات هتلاقيهم ميقلوش متانه عن الابيزا نفس مستوي الاعتمادية للمحرك و العفشه و نفس المستوي من جودة التقفيل و التجميع لان كلهم ينتموا لفولكس فاجن جروب ! بأختصار علامة فولكس و اودي و سيات علي اي عربية بيدي ضمان للي راكبها و ده بشهادة كل اللي ركبوها

و اي سؤال انا موجود و هرد علي كل اسئلة اعضاء المنتدي الخاصة بسيات و فولكس ان شاء الله و مفيش اي ازعاج

IBIZA
قديم 25-07-2010, 06:58 AM
كريم العزيزى كريم العزيزى غير متواجد حالياً
من انا؟: الرايق
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

كريم العزيزى is on a distinguished road

لو سمحت انا عوز رقم تليفونك الاستاذ محمد ابيزا
قديم 02-08-2010, 10:52 PM
عطاى عطاى غير متواجد حالياً

عطاى is on a distinguished road

استذنا الكبير محمد بك ابيزا اشتريت ابيزا 94 من السوق 27000 جنيه وبعدا غيرت عفشه كامله والتكيف لما اشغله وانا فى السلنسيه العربيه تبطل اما ونا ماشى ميبطلش اروح لمين علشان بيقولو فى قطعه ناقصه الكربراتير بتعلى الماتور لما يشتغل التكيف
قديم 02-08-2010, 10:59 PM
عطاى عطاى غير متواجد حالياً

عطاى is on a distinguished road
للاهمية رد: الأستاذ محمد إبيزا .. ممكن سؤال يافندم ؟؟

محمد باشا ابيزا توكيل الابيزا فين لو سمحت او احسن ميكانيكى لللابيزا94 وانا ساكن غى القناطرلان الميكانيكى قرفنى ولو سمحت استهلاك البنزين فى الصفيحه متوسطه كام كيلو وربنا يكرمك
قديم 19-04-2012, 11:51 PM
كمال.... كمال.... غير متواجد حالياً
هواياتي: السفارى-الصيد

كمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to behold