العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 05-03-2013, 12:16 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عملتها النيو أكسنت ... ارجو الافادة ضروري

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

مش مشكلة دبرياج خالص
مش انت بتقول بطلت العربية وحاولت تغير وبرضو مفيش
ماهى كانت الاستوانة قفشة فالدسك اكمنها كانت مفرومة وكان الدرك ما بيفصل بدوسة الدبرياج انت لو حملت العربية على غيار او مور وغيرت من غير دبرياج هتاخد واحد والتانى لاء ومع السخونة بتاعت التفليت مش هتاخد اى غيار بسهولة

قديم 05-03-2013, 12:18 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

الاعراض مشكلة اسطوانة دبرياج
السعر المطلوب للتغيير طبعا مبالغ فية

سبب المشكلة من الاساس اعتقد عدم ظبط مشوار بدال الدبرياج واعتقد انة كان محمل على الاسطوانة
وعشان العربية جديدة حضرتك ما حستش بكدة

موضوع انها كانت مبطلة وبرضة مش عاوزة تاخد اى غيار ارجحة انها كانت واخدة غيارين وفكت

راى المتواضع
انك تغير اسطوانة فقط لان باقى المجموعة على الارجح سلام مفهمش حاجة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 05-03-2013, 01:53 AM
الصورة الرمزية spear7
spear7 spear7 غير متواجد حالياً

spear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

حمدالاه عالسلامة من الواضح ان طريقت سواقتك هيا السبب والا ما كنش الحج والدك خد منك العربية انت بتمشى وبتامرك فاكتر من غيار وبتناور بتوع المكروباص الى بتبطشهم بيها وكويس انها مشيت معاك 2500 ك تقبل مرورى اما الفلوس تستاهل مش عندك ضمان ما دورتش عليه ليه اوع تزعل منى :014FDA ~117:

و الله انا باتريق لأني باحافظ عليها جدا ... انا عاوز اقولك انا حاططها في جراج ... ولو اتخربشت بس حاجة رفيعة قد كدة بابقى هاتجنن ... ثانيا انا مؤمن ان الغيار ما دام واخد حقه .. و مفيش حرق على الموتور يبقى الميكانيكا في السليم ... و مفيش رعونة في السواقة خالص عندي بالعكس انا الشخص اللي بيكون واخد الحارة الشمال و مش بيسيبها ... بس على الطريق السريع النيو أكسنت عربية أعلى من الياباني ... بتجيب عزم و تسارع رهيب على معدل دورات قليل جدا ... و النقلة عندي على 2500 ~ 3000 دورة يعني لا اجهاد على الموتور و لا ضغط على مجموعة الدبرياج ... و كامل ايماني بمقولة " احترم الآلة تحترمك ... هينها تهين اللي جابوك " ... الوالد اساسا بيقولي احيانا شد شوية كدة مش هنوصل كدة لما بالاقي طريق فاضي و مش باكون عاوز اجري ... السواقة فن و متعة مفيش كلام ... و ابطش بسائقي الميكروباص بأني بافضل خانقهم و ماشي بهدوووووووووووووووء

و انا الله يشرفني مرورك يا كبير و كفاية انك تكرمت بالرد عليا ... و العربية في الضمان و لما سألتهم قالوا لي ان الدبرياج وحدة استهلاكية مش مدرجة في الضمان
قديم 05-03-2013, 02:12 AM
الصورة الرمزية spear7
spear7 spear7 غير متواجد حالياً

spear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

الاعراض مشكلة اسطوانة دبرياج
السعر المطلوب للتغيير طبعا مبالغ فية

سبب المشكلة من الاساس اعتقد عدم ظبط مشوار بدال الدبرياج واعتقد انة كان محمل على الاسطوانة
وعشان العربية جديدة حضرتك ما حستش بكدة

موضوع انها كانت مبطلة وبرضة مش عاوزة تاخد اى غيار ارجحة انها كانت واخدة غيارين وفكت

راى المتواضع
انك تغير اسطوانة فقط لان باقى المجموعة على الارجح سلام مفهمش حاجة

و يمين الله انا باقول انها الاسطوانة بس عشان حرقت عليها و عارف دة رغم اني على يقين ان البدال هو اللي كان عاوز يتظبط لأن الماسترات كانوا زي الفل و بينقلوا الحركة عادي من البدال ... بس الحركة عالأول كانت بتبدأ على العالي .. انا لما كنت ارفع رجلي 1سم بس كانت العربية تبدأ الحركة ..

* انا كنت شاكك انها بلية لأنها حصلت معايا قبل كدة في الفيرنا بس كنت جوة القاهرة و قضيت في السريع و محدش خد لا حس و لا خبر وكنت مطلع عين الفيرنا مشحططها ... جري العبيد و نط مطبات و فرامل قافشة و لا عمرها اشتكت و لا قالت اسطوانة ... انما دي كنت باعاملها زي البرنسيسة بس غدرت بيا ... مانطتش بيها غير مطب واحد صغير بدون قصد على الزراعي بالليل ... حتى فانوسها لما اتكسر الباغة بتاعته غيرته و جبت لها الاصلي ب 700 جنيه ... انما التانية هوا فانوس من ابو 30 جنيه و فيوزين 20 امبير لزوم المشاكل او اعدي على مصنع البلاستيك في غمرة اصب باغة و الزق يا عم

* انا حسيت بالعربية طوالي فرق السما و الارض بعد المشكلة فرق انك راكب عربية سلسة جدا و اتحولت فجأة لدكر بط بلدي

* لو واخدة غيارين اعتقد ان المشكلة كان ظهرت في الفتيس

* انا اتفق معاك في رأيك السليم 100 % لأني على يقين ان مجموعة الدبرياج سليمة بس انا اديتهم الجرين لايت انهم يغيروا خلاص ... و مش هاسيب لهم مجموعة الدبرياج نهائي حتى الاسطوانة المحروقة هاخدها حتى لو هالعب بيها طبق طاير في البيت

التعديل الأخير تم بواسطة spear7 ; 05-03-2013 الساعة 02:21 AM
قديم 05-03-2013, 08:33 PM
الصورة الرمزية spider_amrdiab
spider_amrdiab spider_amrdiab غير متواجد حالياً
من انا؟: انا الذى نظر الاعمى الى ادبى
التخصص العملى: اخصائى تخاطب
هواياتي: قيادة السيارات

spider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to all

العربية اللى معاك Accent Rb و لا نيو اكسنت
وازااى موديل 2011 و عامله 2500 كيلو بس؟؟؟

انا الذى نظر الاعمى الى ادبى و اسمعت كلماتى من به صمم ...فالخيل و الليل و البيداء تعرفنى و السيف و الرمح و القرطاس و القلم