العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 24-03-2010, 03:42 AM
الصورة الرمزية depo
depo depo غير متواجد حالياً

depo has a spectacular aura aboutdepo has a spectacular aura about
افتراضي رد: سيراتو انقلبت والايرباج مفتحش

السؤال انت كنت رابط الحزام ؟ وحيات ربي كان ماربوط
السؤال كانت ماشي علي كام ؟ انا سرعتي ما عدتش120_130 وده الي قالو المهندس بعد الحادث
السؤال حدفت مني يمين ولا شمال ؟ انا فديت عربية في اليمين حدفت مني شمال جامد شوية رديت التارة مشيت بالعرض وش العربية كان عكس وبعدها العربية اتقلبت علي اليمين
السؤال العربية كانت خليجي ولا توكيل ؟ العربية كانت خليجي
السؤال الحادثة فين ؟ الحادثة ماكنتش في دخولي اسكندرية كانت في دخولي للقاهرة حولي نص ساعة والمستشفي كانت السادات العام والمحضر واثبات الحالة كان في وادي النوتران
وبعدين انا مش بكدب الي عاوز يسال يتفضل والي مش مصدق خلاص

اهي
قديم 24-03-2010, 06:53 AM
الصورة الرمزية depo

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo adhm مشاهدة المشاركة

من الاخر حضرتك تبع مين من التوكيلات وبتحاول ترمي قنبله في المنتدي شكلك كده عمييييييييييييييييييييييي يل

وبتاخد كام نظير كده -- دا انت يا راجل ما جوبتش علي اي سؤال كلا مك كله شتيمه في العربيه --اسف لكل الاعضاء -

كل الكلام دا كدب
متشكر يافندم وميرسي لذوق حضرتك
معلش انا الي غلطان

اهي
قديم 24-03-2010, 07:12 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

انا حاسس ان الموضوع طول و انا تهت
انا طبعا باعذر و باعتذر للاستاذ depo و مقدر موقفه
ان بانصحك با استاذ depo من وجهة نظر هندسية بحتة

انا باكرر اعتذارى
و ارجوا من الجميع الاعتذار فورا للسيد depo
حرام عليكو

كان الله فى عونك
ارجوك متركز تانى مع الردود و كمل طريق التحقيقات
قديم 24-03-2010, 08:38 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

فى ناس كتير ردت ردود هندسية مقنعه
لازم فى رايى التحقيق يثبت الاتى بترتيب الاولوية :
1- سبب فقد السيطره على السيارة ده اهم حاجة ( هل هو كسر فى جزء من انظمة التعليق و التحكم بالسيارة )
2- لو السيارة بها ايرباج جانبى و مفتحش فدى كارثة

و باكرر رايى الهندسى و راى ناس كتير منهم الاستاذ vortec و الاستاذ الى عرض كتالوج الانسر و راى ناس تانية كتير و رايى ده مبنى على صورة العربية من قدام
ان الاير باج الامامى لو كان فتح يبقى فيه خلل فى النظام و فى بعض الاعطال الى تخلى الايرباج الامامى يفتح بدون G FACTOR مناسب بسبب تصادم امامى ممكن الفتح ده يوئدى الى وفاة الركاب مش حمايتهم ( مثلا لو كانت الرأس قريبة من الايرباج و اتفتح بدون داعى حيكسر الرقبه فورا ) على فكرة سرعة انتفاخ الايرباج 200 ميل/ساعة يعنى 320 كم/س تقريبا فمحدش يتمنى يقابل حاجة بالسرعة دى ( المفروض انها بتفتح و تقف قبل ما منطقة الوجه و الصدر توصل للدركسيون و التابلوه و بتتنفخ فى 25 ملى ثانية (25 على الف من الثانية )و بيبقى فيها اخرام علشان بعد اصطدام الوجه و الصدر بها بيخرج الهواء من الفتحات لتعمل الوسادة على امتصاص الصدمة )
و الحادث الى احنا بنتكلم عليه كان حادث انقلاب جانبى يعنى ال G FACTOR فى الاتجاه الطولى للسيارة كان قيمته لا تكفى لفتح الايرباج الامامى
و اثناء الانقلاب ياخذ جسم الانسان ( المربوط طبعا ) اوضاع متغيره فخطر جدا ان الايرباج الامامى يفتح فى هذه اللحظات علشان ممكن يموت مش يحمى
لكن اثناء الانقلاب الايرباج الجانبى حاسم لازم يفتح لان ال G FACTOR العرضى كافى لتفعيله و بالتالى حماية رؤوس الركاب من الاصطدام بالعوارض الجانبية اثناء الانقلاب

فنرجوا من الاستاذ DEPO استكمال التحقيق الهندسى و موافتنا بالنتائج حتى يطمئن الجميع
و لا نظلم احد سواء سيارة او انسان

التعديل الأخير تم بواسطة احمد على 1999 ; 24-03-2010 الساعة 08:46 AM
قديم 24-03-2010, 09:14 AM
الصورة الرمزية depo

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

فى ناس كتير ردت ردود هندسية مقنعه
لازم فى رايى التحقيق يثبت الاتى بترتيب الاولوية :
1- سبب فقد السيطره على السيارة ده اهم حاجة ( هل هو كسر فى جزء من انظمة التعليق و التحكم بالسيارة )
2- لو السيارة بها ايرباج جانبى و مفتحش فدى كارثة

و باكرر رايى الهندسى و راى ناس كتير منهم الاستاذ vortec و الاستاذ الى عرض كتالوج الانسر و راى ناس تانية كتير و رايى ده مبنى على صورة العربية من قدام
ان الاير باج الامامى لو كان فتح يبقى فيه خلل فى النظام و فى بعض الاعطال الى تخلى الايرباج الامامى يفتح بدون G FACTOR مناسب بسبب تصادم امامى ممكن الفتح ده يوئدى الى وفاة الركاب مش حمايتهم ( مثلا لو كانت الرأس قريبة من الايرباج و اتفتح بدون داعى حيكسر الرقبه فورا ) على فكرة سرعة انتفاخ الايرباج 200 ميل/ساعة يعنى 320 كم/س تقريبا فمحدش يتمنى يقابل حاجة بالسرعة دى ( المفروض انها بتفتح و تقف قبل ما منطقة الوجه و الصدر توصل للدركسيون و التابلوه و بتتنفخ فى 25 ملى ثانية (25 على الف من الثانية )و بيبقى فيها اخرام علشان بعد اصطدام الوجه و الصدر بها بيخرج الهواء من الفتحات لتعمل الوسادة على امتصاص الصدمة )
و الحادث الى احنا بنتكلم عليه كان حادث انقلاب جانبى يعنى ال G FACTOR فى الاتجاه الطولى للسيارة كان قيمته لا تكفى لفتح الايرباج الامامى
و اثناء الانقلاب ياخذ جسم الانسان ( المربوط طبعا ) اوضاع متغيره فخطر جدا ان الايرباج الامامى يفتح فى هذه اللحظات علشان ممكن يموت مش يحمى
لكن اثناء الانقلاب الايرباج الجانبى حاسم لازم يفتح لان ال G FACTOR العرضى كافى لتفعيله و بالتالى حماية رؤوس الركاب من الاصطدام بالعوارض الجانبية اثناء الانقلاب

فنرجوا من الاستاذ DEPO استكمال التحقيق الهندسى و موافتنا بالنتائج حتى يطمئن الجميع
و لا نظلم احد سواء سيارة او انسان
لا يا استاذ احمد العربية فيها اتنين ايرباج بس

اهي