العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 10-11-2011, 04:51 AM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute
افتراضي رد: المختصر المفيد في الإلانترا الجديد

طب اقول نكتة ..
فاكرين فيلم fast and furious tokyo drift
فاكرين لما البطل الياباني جاب لانسر ايفو للبطل الامريكاني و البطل الامريكاني انبهر بيها ..
فاكرين الياباني قاله ايه ..
امال انت كنت فاكر انك هتسوق و تنافس باسمي و انت راكب هيونداي مثلا ؟؟؟

و توب جير ..
و الفرح اللي بيعملوه لما بيسوقوا عربية كوري ..
الاخ اللي بيقول الكوري تفوق على الالماني ..
في كام جينسيس و سوناتا ماشيين في مصر ..
و على فكرة ..
المصرية لسه فيها سوناتا 2010 زيرو و بيدللوا عليها هناك ..
الاوروبي اوروبي ..
و الياباني ياباني ..
و الكوري .. بيتطور
و شكرا ..

Dr.wael el7yran
قديم 10-11-2011, 11:03 AM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

والصينى بيعور هههههههههههههههه

والله لازم يكون فى فرق بين العربيات دى نتيجه سعرها وربنا يرزق الناس بالخير
على فكرة محدش يقدر ينكر ان فى عربيات صينى كويسه ومنافسه بسعرها

geologist the best
قديم 10-11-2011, 01:10 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.wael7yran مشاهدة المشاركة

طب اقول نكتة ..
فاكرين فيلم fast and furious tokyo drift
فاكرين لما البطل الياباني جاب لانسر ايفو للبطل الامريكاني و البطل الامريكاني انبهر بيها ..
فاكرين الياباني قاله ايه ..
امال انت كنت فاكر انك هتسوق و تنافس باسمي و انت راكب هيونداي مثلا ؟؟؟

و توب جير ..
و الفرح اللي بيعملوه لما بيسوقوا عربية كوري ..
الاخ اللي بيقول الكوري تفوق على الالماني ..
في كام جينسيس و سوناتا ماشيين في مصر ..
و على فكرة ..
المصرية لسه فيها سوناتا 2010 زيرو و بيدللوا عليها هناك ..
الاوروبي اوروبي ..
و الياباني ياباني ..
و الكوري .. بيتطور
و شكرا ..
لا تصدق خلاص طالما البطل قال فى الفيلم كده انا قايم دلوقتى ابيع العربية هههههه
قديم 10-11-2011, 02:15 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdulkhaleq مشاهدة المشاركة

أستاذي الفاضل أهلا بيك
رميك للألماني كلله بعيب ظهر في موديل او توكيل في مصر هو زي اللي يقول على أي حد ملتحي مش كويس لمجرد انه مره قابل واحد حرامي بدقن
اه كانت العربيه دي فيها عيب واعرف واحد (شخصيا) كان معاه باسات بنفس الفتيس والتوكيل غيرها غصبن عنه بعد ما راسل الشركه الأم في المانيا
يعني انت نسيت الثبات والنعومه والكماليات وبتتكلم على مشكله واحده ظهرت في تكنولوجيا جديده, الله اعلم نازله كده ولا سوء استخدام
وعموما احب اطمنك بالنسبه للمشكله دي اتحللت في الموديلات الجديده
وكمان حاجه كده على جنب انا رديت على حضرتك في المثال اللي ضربته بس عشان اقوللك الحقيقه
انما اصلا مافيش وجه مقارنه بين عربيه كل شئ فيها تكنولوجي وعربيه يادوب ماشيه بمبادئ الميكانيكا
وبين عربيه عمرها الافتراضي 300 ألف كيلو
وعربيه تانيه عند ال 100 ألف خلاص بتكون جابت آخرها
وأنا طلبت من حضرتك وهطلب تاني معلش
اديني اثبات ان السياره الكوري (في مصر) تفوقت على الألماني (في مصر برضه)
بدلائل وكلام عملي لأن في الاول والاخر العربيه شئ تكنولوجي كما يفترض فالكلام والمقارنات تكون علميه شويه مش مجرد شعارات
في انتظار ردك

اديني اثبات ان السياره الكوري (في مصر) تفوقت على الألماني (في مصر برضه)
ايوووووه هو ده اللى انا كنت عاوز اوصله بالظبط وكان نقطة الخلاف بينا كلمة فى مصر لان فى البداية اما حضرتك اكلمت قولت العربية الالنترا موش كويسة فيما معناه يعنى .. ومفرقتش بين الالنترا الاورجينال هههه اللى هى نزله من المصنع الكورى واظن اعتقد انها ومثيلاتها الاوربى زى بعض وابقى ظلمتها لو قولت عليها وحشة وبين الالنترا اللى فى مصر اللى عملها عمو غبور ههههه واللى هى عبارة عن الشكل بس لكن مقولش بردة ان الالنترا اللى فى مصر وحشه زى ما قال اخ اصل فى فيلم fast and furious tokyo driftالبطل قال انت كنت فاكر انك هتسوق و تنافس باسمي و انت راكب هيونداي :w6w2 00504112239346e
وفى النهاية تقبل تحياتى وكل سنة وانت طيب
قديم 10-11-2011, 11:33 PM
Ramy7_7 Ramy7_7 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الديكورات

Ramy7_7 is on a distinguished road

يا جماعة الموضوع بسيط جدا جدا ومش محتاج أكتر من كام توضيح بسيط
أول حاجة :-
لو شركة هيونداي دي شركة محترمة كانت متسيبش الوكيل ينزل منتجاتها بالأسلوب والشكل والإمكانيات والتسعير اللي منزله غبور (الإستغلالي) .
يا أما بقى نظرة الدول المصنعة للدول المستهلكة المتخلفة نظرة فيها عدم تقدير إنهم حتى يفكروا ولو لحظة إنهم يدرسوا الأسواق بتاعت الدول دي بنفسهم لكن أغلبية الشركات العالمية سايبه الموضوع ده للوكلاء اللي هما أصلا مش هاممهم غير حاجة واحدة وهى تحقيق أرباح يالية في وقت قياسي من دم شعب غلبان ومعندوش حد يجيبلو حقه لأنه طول عمره اللي حاميه حراميه
وبالنسبة لجودة المنتجات الكورية هى فعلا بقيت على مستوى عالي جدا لدرجة أنها بقيت في مستوي الياباني مثلا
لكن عمرها بالعمر ما هتوصل لجودة الألمان والأمريكان على الأقل خالص على مدار 50 سنة قادمة
وبالنسبة بقى لمحل الموضوع وهى السيارة الإلنترا (على الرغم من أني عايز أجيبها وشكلها عاجبني جدا)
بس مش مقتنع بسعرها ومأخر قرار شرائي ليها لحد ما حاجة من الأتنين تحصل وهما كالتالي:-
1- يا أما سعرها يقل عن الإستهبال اللي بنشوفه ده .
2- يا أما أصبر كام شهر وأزود الفلوس اللي معايا وأجيب حاجة أوروبي محترمة وطظ في الشكل لأنه الشكل بكرة الواحد يزهق منه وخصوصا خصوصا لما يكتر حواليك وعنيك تأخد عليه
لأن بصراحة هو الواحد معاه كام 150000 عشان يجرب يغامر بيهم يعني أو يحس لحظة أنو أشترى الكنافة
هههههههههههه
تقبلوا تحياتي
ودايما أي رأئي بقوله ببقى على يقين تام أنه ممكن يكون صح أو ممكن يكون غلط ولكني بتقبل كل الأراء بصدر رحب
السلام عليكم