العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 28-09-2012, 08:23 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية بتنتش على الاول

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed5050 مشاهدة المشاركة

ممكن حضرتك توضحلى فين طنبورة الكرنك وحساس الكرنك بالظبط؟

وقصدك ايه بالكويل ومكانه فين بالتحديد؟

على فكرة انا نضفت الحساسين المشار اليهم فى الصورة بمنظف والعربيه اتظبطت (من حيث التبطيل والرعشه) يعنى مش بتبطل دلوقتى والسلانسيه بقى على 750 لفه تقريبا.

المشكله دلوقتى ان العربيه لو على ال D بتبقى مخنوقه على الغيار الاول (اكنك بتدوس بنزين والعربيه مش قابلة) ونفس الوضع على ال R .... بس لما بتزود بنزين اكتر بتمشى كويس...

يا ترى ايه السبب؟
لا كده خلاص مفيش داعى للانا قولته
طالما الحمد لله اتظبطت

بالنسبة لموضوع الكتمة على ال D و ال R نستبعد فلتر البنزين و الهوا طالما اتغيروا
بس هل كانت كده برضه قبل تغيير زيت الفتيس ؟ و هل لما غيرت زيت الفتيس غيرت معاه فلتر زيت الفتيس ؟

حاجة مهمه حضرتك اللى تحس بيها لان ممكن تكون العربية استجابتها طبيعية فيفضل تسوق عربية تانية اتوماتيك و تقارن لان طبيعى الاتوماتيك استجابته متاخرة بطريقة ملحوظة عن المانيوال
اللى حيحدد الكلام ده خبرتك فى الاتوماتيك و لو مفيش خبرة سابقة يفضل تسوق عربية تانية قبل ما تحكم على اداء عربيتك بالسلب

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 28-09-2012, 08:32 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

حاجة مهمه برضه بما ان فى خلفية مع دواسة البنزين و السلك
لازم تتاكد (ممكن و العربية مبطلة) ان فور دوستك على دواسة البنزين على طول البوابة تفتح لان لو الواير مرتخى حياخر نقل الحركة لبكرة اكس البوابة بالتالى ال TPS (حساس وضع البوابة اللى راكب على اكس البوابة فى الجهة المقابلة للبكرة) حيقرا متاخر و ياخر معاك الاستجابة لغاية لما الارتخاء يتشد

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 28-09-2012, 01:09 PM
ahmed5050 ahmed5050 غير متواجد حالياً

ahmed5050 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

لازم تتاكد (ممكن و العربية مبطلة) ان فور دوستك على دواسة البنزين على طول البوابة تفتح لان لو الواير مرتخى حياخر نقل الحركة لبكرة اكس البوابة بالتالى ال TPS (حساس وضع البوابة اللى راكب على اكس البوابة فى الجهة المقابلة للبكرة) حيقرا متاخر و ياخر معاك الاستجابة لغاية لما الارتخاء يتشد
استاذ احمد على : بصراحة انا مش عارف اقولك ايه انت وباقى الزملاء ....... انا عارف انى زهقتكوا جدا بس مفيش عندى غير انى اتقل عليكوا ...

اولا : العربية ساقها اكتر من واحد معاه اوتوماتيك ولاحظوا كلهم نفس العيب وانا سقت عربياتهم ومفيش مشاكل عندهم.

فكرة حضرتك الاخيرة عن ارتخاء الواير عجبانى قوى خصوصا ان كان فيه عضه كده فى الاكسراتير من شهر وعملتها عند الميكانيكى ووارد جدا انه يكون مظبطوش صح بس اتأكد ازاى ان البوابه فتحت وانا مبطل العربية ؟ واعرف منين ان الواير مرتخى ؟؟

بخصوص فلتر زيت الفتيس انا مغيرتوش بس غيرت زيت فتيس لانه كان ضايع

اسف على كتر الاسئلة وشكرخاص لكل الخوة الزملاء mr astra و car admire وكل من رد على سؤال سألته
قديم 28-09-2012, 03:00 PM
HAMOUD HAMOUD غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل مسالم احب الخير للناس
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: القراءة فى الكتب العلمية

HAMOUD is a jewel in the roughHAMOUD is a jewel in the roughHAMOUD is a jewel in the rough

السلام عليكم جميعا
ملحوظة : البرجلة تاتى غالبا من كل ما تم ذكرة من اسباب
ولكن هناك سبب اخر وهو غسيل الموتور بالجاز والمياة وخلافة الامر الذى يؤدى الى مشاكل كثيرة جدا خاصة فى السيارات ذات الحقن الاتوماتيكى
والنصيحة عدم الغسيل مرة ثانية ويكتفى فقط بمسحها بفوطة
وكما ذكر الفاضل احمد على من ضبط البوابات والواير المرتبط بها مهم جدا وضرورة التاكدمن سلاسة حركتة وتتبع مسارة
اما اهم شىء هو فعلا الحساسات لابد من نظافتها بالسبراى الخاص بها وكذلك مجرى الهواء بعد الفلتر عند البوابة وبعدها
لان هذة المشكلة كانت عندى فى لانوس 99 بعد الغسيل للماكينة حيث ان حساس الاكسيجين وحساس البوابة كان عليهم رطوبة من الغسيل
وتوبة الغسيل تانى
قديم 28-09-2012, 04:05 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

:fun _36_1_39[1]: