العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 23-03-2010, 08:53 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيراتو انقلبت والايرباج مفتحش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

نفس اللى انا فكرت فيه والله يااحمد
و الله شكرا يا lol64 برضه انت ساعات بتكتب حاجات بفكر فيها
قديم 23-03-2010, 09:04 AM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

الف حمدا لله على سلامتك
وفداك السياره
بس بالنسبه للايرباج اللى فى السيارات لا يفتح الا فى حدوث صدمات معينه
تعطيه الاشاره بالفتح
قديم 23-03-2010, 09:46 AM
الصورة الرمزية iskandranee
iskandranee iskandranee غير متواجد حالياً

iskandranee is a jewel in the roughiskandranee is a jewel in the roughiskandranee is a jewel in the rough
افتراضي رد: سؤال مهم ارجو الاهتمام ولكم جزيل الشكر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

معلش والنبى يا عم كورسير بلاش اندفاع ! مش لمجرد انك شفت العربيه مدغدغه يبقى هيه عربيه زباله !

و بتضرب شقلبظات لوحدها ! ممكن أى عربيه من أى نوع عملت حادثه انقلاب يبقى شكلها أسوأ من كده !

و روح الحرفيين ح تلاقى سيارات من أفخر الآنواع متقطعه حتت للبيع لآنها عملت حوادث ولم تعد تصلح للعمل !

أنا للمره المليون مش بأدافع عن كيا ولا السيراتو و فى نفس الوقت لا أشكك فى كلام الآخ صاحب الموضوع كان

الله فى عونه ! نحاول نحلل مع بعض واحده واحده اللى حصل ! من الآخر كده منظر العربيه كده لآنها نزلت

من ارتفاع متر من على الآسفل للصحراء المجاوره ! وطبعآ لو كانت تريلا أو دبابه كانت ح تنقلب برده !

الآخ بيقول السياره حدفت منه فجأه و حاول يعدلها ولم يفلح ؟ وفى قول آخر جنبت ؟؟ طيب حدفت شمال و حاول

يجيبها يمين فلم تستجيب واستمرت شمال وانقلبت أم العكس ؟؟ أم حدفت شمال مثلا قام عمل رد فعل سريع و كسر

يمين و مع السرعه دخلت يمين وانقلبت ؟؟ ولا العجل أصبح فى ناحيه والدركسيون انحل ولف على الفاضى ؟؟

أنا شايف العجل واقف عدل سليم علشان يركنوا العربيه صح يعنى التوجيه سليم ! كمان مش باين ان فيه مقصات

مكسوره ؟؟ طب ايه اللى حصل بالضبط ! ممكن اعصار صغير أو شوية هواء جامدين سنتروا عمودى على جانب

السياره علشان تجنب و يتغلب على قوة الموتور و المومنتوم و توجيه السياره ؟ ولا كان فيه مطب ؟ أو أن الطريق

كان به انحراف و لم يلاحظه لآنه كان مساء ؟؟

أنا بأسأل الآسئله دى علشان نوصل للحقيقه لآن عندى سيراتو وبأسافر كتير وبأمشى على طرق مهببه وسريعه !

والآدهى بيكون معايا أسرتى ! والشهاده لله أنا سافرت بها مرتين نزلت بيها وطلعت جميع أنواع المطبات و بسرعات

و سرعتى العاديه 130 بطريقة ثعبانيه ! ووصلت ل 160 بدون أن أدرى ولم أشعر انى أركب سياره سيئه ؟

ولكن للآمانه برده بأعمل كل ده باحتراس و واضع فى دماغى كل ما قرأته عن السيراتو !

وربنا يسترها معانا جميعآ يارب ! ياريت تفاصيل أكثر وياترى الآخ اللى جبته من المطار جرى له أيه ؟؟

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

ســـبحان الله ! أولا ! و حمدلله على ســلامتك ثانيا !

و ياريت بدل كل الكلام ده تفهمنا ايه اللى حصل ثالثآ ؟؟؟

يعنى ما ينفعش نقول مثلا : اوعى تروح الحته الفولانيه ! اوعى تمشى هناك !

الحته دى ملعونه ؟ اللى يروح هناك يبقى مستبيع ؟؟؟ من غير ما تقول فيه ايه ؟؟

أو الناس تسألك ليه ؟؟؟ معلش أعذرنى علشان أنا معايا سيراتو و ركبى سابت !!

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1106
Dear Dr. Bolboan
I will tell you that just out of respect.
Please do not tempt faith.
سوق بالراحة علشان توصل بسرعة.
Cars do not kill Speed kill
If there is a small probability that you make an accident by driving a safe car. Each time your car save you, you are getting closer to the magic number where probabilities will work against you. For you are just inferring false sense of safety
قديم 23-03-2010, 09:52 AM
الصورة الرمزية depo
depo depo غير متواجد حالياً

depo has a spectacular aura aboutdepo has a spectacular aura about

الاعربية اهي من الامام
والاستاذ الي مش مقتنع ووخد الطريق رايح جاي انا بقولو كلنا لها ربنا يستر عليك

اهي
قديم 23-03-2010, 09:57 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة depo مشاهدة المشاركة

الاعربية اهي من الامام
والاستاذ الي مش مقتنع ووخد الطريق رايح جاي انا بقولو كلنا لها ربنا يستر عليك
طبعا الايرباج الى قدام لازم مايفتحش ( مستحيل يفتح العربية متخبطتش من قدام بما يكفى لفتحه )
و التلفيات الى قدام ذى الاكصدام الى راح ده نتيجة الانقلاب انضغط من الاجناب فطق من مكانه

هل العربية بها اير باج جانبى ؟

التعديل الأخير تم بواسطة احمد على 1999 ; 23-03-2010 الساعة 10:02 AM