قديم 15-08-2013, 01:24 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات الهيونداي والكيا ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

اولا اشكرك على الموضوع لانة مهم فعلا وساضع المشكلة الاولى
انا فيرنا 2007 صيانتها بالميعاد وكلة اصلى من التوكيل
المشكلة انى بداية ظهرت عندى مؤشر rpm عند التدوير صباحا بيعلى لحد 3 وساعات 4 كانى دايس بنزين وحتى بعد التسخين بيعلق مع الاشارات لما اقف فى اشارة مثلا بيطلع لحد 4000 لفة وينزل وهكذا فكيت بلف الايدل ونظفتة كذا مرة بمنظف كربراتير وكان كل مرة يظبط وبعد اسبوعين تلاتة يرجع تانى نظفتة 4 مرات تقريبا لحد ما اتظبط ومبقاش يعمل التعليق دا تانى بس من ساعتها بلاحظ الاتى وهى دى المشكلة اللى عيز حلها
باجى اشغل التكييف وانا سلانسية بلاقى المؤشر نزل ممكن لحد 500 لفة ورجع تانى ولو مشغل التكييف واشغل نور على السلانسية الاقى المؤشر نزل سنة بسيطة تلاحظها لما تركز اوى فى المؤشر ومش وبيرجع تانى لما اطفى النور ودا كلة على السلانسية
عملت كل حاجة قلاتر زيت هوا وحطيت منظف انجكشن والمشكلة دى موجودة كشفت على الدينمو والبطارية ومفهومش حاجة
الاداء العام كويس مفيش اى تاثير على العربية مش مبرجلة ومبحسش انها هتفصل او هتبطل هو كل الحكاية حركة المؤشر دى
هل دا ممكن يكون بلف الايدل عشان خرف قبل كدة واتنظف كذا مرة مبقاش مظبوط 100%
وبقى فية خلل بسيط وللعلم المؤشر سليم معايا فى حالة تسخين العربية على 1000 وبينزل بالتدريج 750
شكرا لكم على كل حال واسف على الاطالة