قديم 16-12-2011, 02:45 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حور العين للنساء؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek/ مشاهدة المشاركة

كويس جدا جدا
خلينا مع بعض واحد ه واحده
بردك ده انك لاتقبل ان يشاركك رجل آخر فى زوجتك
يبقى كده اسقطنا ادعائك ليه المرأه لاتتزوج فى الدنيا اكثر من رجل
وبعدين موضوع التعدد ده فى المسيحيه باذن الله سأثبته لك انه موجود فى المسيحيه بس لكل مقام مقال انا معاك
وبعدين اللى أنا معلم عليه بالاحمر ده بس لتهدئه الامور عندك لانه كما قيل (تكلم حتى أراك)
فأنا من كثره كلامك فى الموضوع ده
سأقول لك كلمه وااااااااااااااااااحده واكيد مرت عليك قبل كده
لماذا خلقنا الله رجل """"""""وإمرأه (آدم وحواء) ذكر وأنثى
وجميع المخلوقات من ذكر وأنثى بس علشان اشيل الفكره اللى انت حاططها فى رأسك ومسيطره عليك ودائما فى كلماتك وتلميحاتك
وبعدين لتوضيح النقاط فقط
من كلماتك اعطى الله انه اعطاك طبيعه ملائكيه ده فى الملكوت

وماذا اعطى للمرأه ؟؟؟؟؟؟؟

خلقنا الله ذكر وأنثى بتكوين جسدى مختلف ليحدث التناسل فيستمر الجنس البشرى كما هو الحال مع كل كائنات الأرض.

الطبيعة الملائكية يأخذها الرجل والمرأة فلا تفرقة فى هذا فى الجنة. وليس هناك طعام ولا شراب ولا جنس ولا أنهار ولا أشجار ولا حور عين ولا كل هذا من متع الأرض. الله أوجد شهوة الطعام لتعمل وتثمر الأرض وتخرج الزرع وتعمل لتجد حاجتك. كما أوجد الجنس لكى تبحث عن الزوجة وتبحث الزوجة عن الزوج ليكثرا ويملاءا الأرض ويستمر الجنس البشرى. فإن كان الجنس متعه فالهدف منها أسمى من مجرد التمتع، وهذا هو الذى جعل الله يحرم الزنى فى كل الأديان على الرغم من أن المتعة واحدة ولكن الهدف مختلف. لهذا المسيحية لا تعترف بزواج المتعة والمسيار والأجل وغيرها من الأشكال التى يكون هدفها الجنس وليس غيره لانه يبتعد عن الهدف من الزواج....

جسد القيامة مختلف عن جسدنا الحالى فهو لا يجوع ولا يعطش والروح لا تنشغل بغير خالقها.