قديم 01-02-2009, 09:15 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: *** تحذير لمالكي هيونداي من قطع الغيار المغشوشه ***

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sh_masry مشاهدة المشاركة

استاذ احمد .... طبعا انا كنت واقف معاك لما سمعت من م/محمد بيومى الكلام ده ... بس للأسف ماكنش عندى وقت ارد عليه و عموما هحاول اشرحلك انى مش مقتنع بالكلام ده ليه ....
اولا انا بنفسى بشترى قطعه الغيار الأصليه من بره (مثال سير الكاتينه و تيل الفرامل من عند نافع اللى فى شارع دمشق) و بدخل فى توكيل هيونداى اللى امامه على طول و اقوله لو سمحت طلعلى القطعه الفلانيه (السير و التيل) و اشوف هل هوه هوه نفس التغليف وللا لأ و اشوف القطعه بنفس الأختام و لا لأ و بعرض الأتنين قدامى على الكاونتر و ابص على السير ده و ده ...... قولى بقى لو الأتنين مطابقين فى نفس العلامات المائيه و التغليف و الماده المصنعه و كل شئ و كمان يأكد ليك اللى واقف فى التوكيل انهم اصلى و ان نافع برده شاريهم من غبور بس نافع بياخد نسبه خصم كبيره علشان كده بيبعهم ارخص من التوكيل .... يبقى تقتنع انهم اصلى وللا لأ ؟؟؟
و بعدين نسبه التخفيض مش زى ما انت كاتب من 350 الى 30 ..... يعنى التيل مثلا الأصلى عند نافع عامل 150 جنيه بس فى التوكيل 250 و دى نسبه مقبوله لأن التوكيلات اساس مكسبها فى قطع الغيار عالى و بعدين التوكيل فى اى حته فى الدنيا اغلى من التجار علشان التجار تشغل محلاتها و ده كلام معروف على مستوى التجاره ان صاحب التوكيل بيعمل خصومات كبيره جدا للتجار علشان تسوق بضاعته و هو يبيع و التاجر يبيع و كل هم التوكيل التاجر اللى بياخد مئات القطع مش العميل اللى بياخد قطعه قطعه .... و اللى عايز ال .... ما يقولش .... و ده منطق التوكيل

المضروب بيبان ماقولناش لأ .... لكن الأصلى برده لما تقارنه بأصلى زيه مابتلاقيش فرق !!! مش كده برده ؟؟؟
بس انا فعلا قريت في منتدي اخر

واحد كان بيقول انه جاب تيل فيرنا اصلي

بمبلغ انا مش متذكره بالضبط بس اقل من 60 جنيه

اللي هوا بيتباع في التوكيل نوعيه ب 220 جنيه و نوعيه ب 350 جنية

بس الحذر واجب في الحاجات دي

اكيد التوكيل بيغلي في السعر

بس مش هيكون للدرجة دي

عموما انا قلت اعمل الموضوع ده عشان الناس تاخد بالها