قديم 14-12-2008, 09:37 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ***إنجاز هندسي رائع لهيونداي ***

يعني اقارن الماتريكس بالسوران مثلا 93 الف - 100 الف تقريبا - فرق 7% مع فارق التجهيزات و السيفتي و انها الماني برضو
طب الماتيريا .... 100 الف فول اوبشنز و ايرباج و اي بي اس ..... يبقى فين فرق السعر
او السوزوكي SX4 تقريبا 100 و safety برضو
انا مش قصدي اقارن طراز بطراز و راس براس لكن اللي عايز اوضحه ان السعر اللي بيدفع في الكوري النهارده اقل لأن التجهيزات اقل مش اكتر..... وان الكوري في مصر سعره زي سعر عربيات ياباني و الماني كمان ( لما نحط السعر امام القيمه ).... ptmnlo123per195(PRICE Vs VALUE)
يعني بشتري العربيه وانا عارف انه مضحوك عليا لان دي حدود ميزانيتي مش لاني باشتري عربيه نفس المواصفات او الفئه بسعر ارخص ptmnlo123per111
وابسط دليل ان الماليزي فول اوبشنز و سيفتي Air bag - ABS و سعره احسن من الكوري... يمكن صعب نقارن طرازات بروتون بطرازات هيونداي لكن المفروض على الاقل فرق الاوبشنز يلغي فرق السعر ....

انا ليه بقول الكلام دا ....
معايا ماتريكس كوري 2007 اوتوماتيك فول اوبشنز (من بتاع غبور ) تمنها ساعتها 84 الف (من غير الكاسيت العفش الجي في سي والانذار ) بيهم تعمل 86 الف
ساعه لما جبتها كان يعتبر دا احسن سعر عربيه اوتوماتيبك من وجهه نظري ....
الياريس فول 100 الف ...... الصني 92 الف

ماتريكس 2008 تركي اوتوماتيك (هي هي وعليها لمبه سقف زياده ) 92 الف
كان واحد صاحبي بيشتري .... قلت له هات الصني احسن بنفس السعر

ماتريكس 2009 الشكل الميكروباصي الجديد 100 الف .... الياريس بقت 103 الف .... الصني EX اخر كلام نزلوها 2000 جنيه

تفتكر النهارده لو بفكر اشتري حجيب الماتريكس .... على جثتي
لو عايز اشتري النهارده اجيب صني ..... لانسر .... ياريس ...
لأن مفيش فرق في السعر خلاص (بالعكس فيه فرق تجهيزات ضد الكوري) ptmnlo123per111

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

الآي 30 حاجة تانية في وجهة نظري دي عربية معمولة لأوربا و اول ماتشوفها تحس بكده
هي دي الكلمه اللي انا خايف منها .... الكوري بقى حاجه تانيه ... بقى زي الياباني او الاوروبي .... و ادفع يا معلم ptmnlo123per1106

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

بس عموما يمكن هيونداي لانتشارها في مصر اسعارها مبالغ فيها شوية
دا شويه وشويااااااااااااااااات و شوياااااااااات
و باستعباااااااااااااااااط و استهبااااااااااااال و حاجات تانيه كتير بس عيب