مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   منتدى السيارات العام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ياترى فكرت تحول عربيتك لغاز ؟؟؟ (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=969)

Payoo 21-06-2008 08:24 PM

ياترى فكرت تحول عربيتك لغاز ؟؟؟

مش عارف أيه إللي مانعنا من تحويل عربيتنا للغاز ؟

انا لحد دلوقتي مش عارف السبب بس لو حد شجعني ممكن آخد الخطوة دي بجد

انا شايف أن الغاز له مزايا وعيوب

تعالوا نتناقش في المزايا والعيوب يمكن نشجع بعض وناخد خطوة كويسه تخف الضغط من على جيوبنا شوية

AbOnOrA 21-06-2008 08:48 PM

رد: ياترى فكرت تحول عربيتك لغاز ؟؟؟

المفروض نفكر فى طريقة نضغط بيها على التوكيلات او اى كان المسؤل فان العربيات اللى بتبقى مجهزة غاز او ديزل تنزل مصر لاكن نحول عربية ملاكى لغاز اعتقد محدش يجيلو قلب يعمل كده

اولا هتاكل مساحة الشنطة
ثانيا هتعقد عمليات اصلاح العربية وصيانتها
ثالثا هتخرج العربية من الضمان وممكن الوكيل ميرضاش يمد ايدة فيها بعد الضمان كمان
رابعا المواتير العادية مش مجهزة لكده وانا اسمع انها لما بتتجهز للغاز مش بتبقى بكفائة وبتقلل من عمر المحرك الافتراضى
خامسا عندنا قصور حقيقى فى محطات تموين الغاز بيعانى منة سواقيين التاكسى فما بالك لو الملاكى كمان حول

بيتهئلى ديه مزايا تخلى الفكرة صعبة اوى للعربيات العادية بس اكيد كل اللى عنده عربيات فوق ال 1600 سي سي لازم يفكر فى كده

Ahmed Anwer 21-06-2008 09:01 PM

أمممممممممم ،،، :w6w200504112236376d

أنا فكرت في الحكاية ديه لما روحت بورسعيد

و التاكسي هناك كله فيرنا

و معظمه قالب غاز ،،

و لما سألتهم قالولي عادي مفهوش مشاكل

بس مبنهوبشي ناحية التوكيل ،،

و الصراحة مايجليش قلب أولآ

ثانيا ،، مش مستعد ادلل عليها بعد كده عشان ابيعها :crazy:crazy

islam_galal 21-06-2008 11:29 PM

الاسباب اللي منعتني ان عربيتي 1000 Cc:d

Payoo 22-06-2008 04:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa (المشاركة 1661)
المفروض نفكر فى طريقة نضغط بيها على التوكيلات او اى كان المسؤل فان العربيات اللى بتبقى مجهزة غاز او ديزل تنزل مصر

أنا معاك في الجزئية جدا يا "أبو نورا"
وبما اننا نملك ممبر اعلامي يبقى ممكن نعمل إللي علينا ونطالب الوكلاء باستيراد السيارات التي تعمل باغاز الطبيعي والديزيل
وبالفعل قام بهذه الخطوة "وجيه أباظه" وكيل بيجو في مصر وقام باستيراد السيارة "بيجو 407" بموتور يعمل بالسولار
بس أنا كان ليا تعليق على الحكاية دي وهو انه قام باستيراد سياره ثمنها يقترب من الـ200ألف جنيه ومن يقبل على شراء سيارة ثمنها 200ألف جنيه لن تفرق معه مسالة التوفير في البنزين بتاتا
لذلك أرى أنه من الاولى تغذية فئات السيارات المتوسطة التي تحتاج بالفعل للدعم أو لنقل تقليل الاستهلاك

على أي حال يجب أن يحرص الوكلاء على توفر اكثر من نوع للمحركات في موديلاتهم التي يستوردونها لنا

اقتباس:

لكن نحول عربية ملاكى لغاز اعتقد محدش يجيلو قلب يعمل كده
أنا مش معاك بقى في الحكاية دي
لأن تحويل السيارة لغاز لا ينقصهات أي شيء على الأطلاق بل بالعكس يضيف عليها
بدليل انك بضغطة زرار تستطيع أن تحول السيارة من غاز إلى بنزين والعكس
أي ان تنك البنزين لا ينزع من السيارة التييتم تركيب غاز لها
وأيضا الأجزاء التي يتم تركيبها بالسيارة لا تؤثر على أي شيء في اساسيتها على الأطلاق
وإن لم يعجبك الغاز فيمكنك بكل سهولة نزع تلك الأجهزة والخراطيم بسهولة جدا جدا

اقتباس:

اولا هتاكل مساحة الشنطة
الموضوع ده يختلف من سيارة لاخرى
فعلى سبيل المثال العربية "الاوكتافيا A4" شنطتها واسعة بطريقة مزهله لدرجة لا تتخيلها يا "أبو نورا" لدرجة غن المدام مرة حطت فيها خمسة أولاد(زملاء" باسل" في التمرين) دفعة واحده وكانوا يلعبون طوال الطريق كمان (يعني كانوا قاعدين مرتاحين)
يعني بالنسبة للناس إللي شنطتهم واسعة النقطة دي مش هاتفرق معاهم
ده غير ان في أسطوانات بحجم أصغر للسيارات الأصغر
خش التاني

اقتباس:

ثانيا هتعقد عمليات اصلاح العربية وصيانتها
بجد يا وائل مافيش تعقيد ولا حاجه خالص يا وائل خاصة أن الشركة التي سوف تقوم بتركيب الغاز لك سوف تقوم بمتابعة وصيانة محرك السيارة باجهزتها المتخصصة

اقتباس:

ثالثا هتخرج العربية من الضمان وممكن الوكيل ميرضاش يمد ايدة فيها بعد الضمان كمان
شوف يا "أبونورا" لما بنتكلم على موضوع الغاز بنتكلم على الموضوع بشكل عام مش بنتكلم على السيارات التي مازالت بالضمان
يعني انا مثلا لما كان معايا "الماتريكس" خرجت من الضمان بعد 11 شهر لاني كنت عديت الـ 60ألف كم
ولو كنت عاوز احول غاز ماكنش هايبقى في أي مشكلة
ثانيا الغاز بيتم تركيبة بمقاييس عالمية مش أختراع مصري وأي تملص من الوكيل يمكن الرجوع لجهاز حماية المستهلك وهو جدير بجعل الوكيل ينصاع لهذا التعديل الذي قمت به بامقاييس العالمية المتعارف عليها

اقتباس:

رابعا المواتير العادية مش مجهزة لكده وانا اسمع انها لما بتتجهز للغاز مش بتبقى بكفائة وبتقلل من عمر المحرك الافتراضى
ماهو دورنا بقى أننا نبطل حكاية السمع دي وننزل لحد شركات الغاز ونقوم بعمل ريبورتاج أو حوار مع كبير المهندسين بتلك الشركات ونستفسر منه عن كل كبيره وصغيره للغاز
ويجب أن يكون الكلام مدعم بالأسانيد العلمية والفحوصات المعملية والتجربة العملية

وعلى فكرة انا ركبيت مع سواقين تاكسي ثبل كده وبصراحة بيشكروا فيه جدا جدا
وفي أقرب فرصة إن شاء الله هاسجل حوار مع أحد سائقي الغاز عشان يقول لنا رأيه بصراحة وبدوةن مجامله لأحد

اقتباس:

خامسا عندنا قصور حقيقى فى محطات تموين الغاز بيعانى منة سواقيين التاكسى فما بالك لو الملاكى كمان حول
أنا معاك في دي
والنقطة دي بقى تعتبر العامل الأول والاكبر في عدم الأقبال على الغاز

اقتباس:

بيتهئلى ديه مزايا تخلى الفكرة صعبة اوى للعربيات العادية بس اكيد كل اللى عنده عربيات فوق ال 1600 سي سي لازم يفكر فى كده
أنا مش فاهم حاجه من الجلملة دي يا ريس (مش عارف يمكن أنا هنجت؟)http://www3.0zz0.com/2008/06/22/13/808009681.gif

الساعة الآن 11:33 PM.