العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 28-04-2012, 06:56 AM
shehataeltahan shehataeltahan غير متواجد حالياً

shehataeltahan is on a distinguished road
افتراضي تقييم اللوجان

لو سمحتوا انا عاوز اشترى عربية فى حدود 70 الف ولفيت كتير فى المنتديات لحد ما تهت وحاسس ان اللوجان ممكن تكون مناسبة بس انا ملاحظ ان كل الناس اللى كاتبة عربيتهم جديدة وانا سامع ان العربية دى موجودة فى مصر بقالها فترة ................
معلش طولت
الخلاصة عاوز حد يقيمها بعد 2 او 3 سنين علشان اى عربية حتى لو صينى اكيد هى حلوة اول كام شهر وبعدين المستخبى كله بيبان .........
اسف مرة اخرى على الاطالة وربنا يبارك فى حضراتكم
قديم 28-04-2012, 01:43 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقييم اللوجان

لانوس أو فيرنا احسن
قديم 08-05-2012, 10:48 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

انا اسف اني تاخرت عليك في الرد

عموما اللوجان بقالها في مصر من 2009 وانا معايا من 6 2010 يعني تقربا كملت بيها السنتين وبمنتهي الامانه في السنتين اللي فاتو ما شتكتش منها في حاجة الحمد لله والحمد لله جبت كمان سانديرو 2011 لاني عشقت النوع دا من العربيات وشايف انه انسب عربية ممكن تتركب في مصر

مشكلتك الوحيده حتبقي في الغلو النسبي لقطع الغيار عن الكوري ودا طبيعي لان كل العربيات الاوروبي الطبيعي ان قطع الغيار فيه اغلي بس عمرة الافتراضي اطول فلما تيجي تحسبها تلاقي ان انت موفر اكتر بس علي المدي الطويل - دا غير ان قطع الغيار بقت متوفرة برة التوكيل وباسعار اقل من نص السعر جوه التوكيل

وبالتوفيق باذن الله

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 08-05-2012, 10:49 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaabas مشاهدة المشاركة

لانوس أو فيرنا احسن

:12B1B3~136 :

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 09-05-2012, 03:16 AM
ahmedashraf ahmedashraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تصميم وبرمجة الويب

ahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaabas مشاهدة المشاركة

لانوس أو فيرنا احسن
ههههههههه مفيش فايده, كمان عشر سنين كده تطلع عربية جديدة إسمها "حلبسة " مثلا وواحد يدخل يسأل "هي حلبسة دي عربية حلوه", نقوم نرد عليه إحنا ونقول له "لوجان أحسن وبرقبتها" ههههه ماهي العاده تحكم.

مساء الفل يابرنس, أنا بنكشك بس, مجرد دعابة يعني

إلى صاحب الموضوع, زي ما العضو akerima قاللك, أنا لسه لوجاناوي مبقاليش شهر, فمش حعرف أفيدك بخبرتي الشخصية, لكن أنا بحثت قبلك كتييييييييييييير قبل ما أشتري, ورد العضو akerima كان هو رد كل واحد إقتنى العربية وجربها لفترة لا تقل عن السنه, وكمان رأيهم فى الوكيل إنه من أحسن التوكيلات في مصر وده تقريبا بإجماع الآراء مع العلم أنا لسه مجربتوش, وطبعا المشاكل الفردية أو التجارب السلبية ميخلاش منها أي توكيل وأي عربية, المهم العموم.

أما غير كده من آراء فمع إحترامي الكامل لأصحابها وتقديري ليهم, كلها آراء نابعة عن السمع وعدم التجربة أو الإنحياز لركوبتة الشخصية. أو عن تجربة سيئه (إن عربية يطلع فيها عيب مثلا) وده وارد وبنسبة طبيعية جدا زي أي عربية. المهم تكون قريت كويس وعرفت عيوبها وميزاتها عشان تشتري وإنت مقتنع تماما, أنا لما إشتريت كنت عارف العيوب قبل المميزات ومحضر نفسي للتأقلم معاها (زي مكان الكلاكس وأزرار الزجاج مثلا, وهي مش كارثة يعني) أو إنها لو ظهرت متخضش وأبقى عارف إن فى التوكيل حيظبطوها فى أول زيارة ليهم (زي سخونة الدواسات مثلا).

بس كده, وفى الأول والآخر إستخير ربنا وإن شاء الرحمن حيسهللك إللى فيه الخير, وهي عموما عربية جميلة وزي الفل معايا الأوتو منها وتحس فعلا إن فلوسك في المكان الصحيح وإن شاء الله تبقى أصيله معايا لحد مربنا يكرم, وآسف للإطالة بس حبيت أنقلك تجربتي لما كنت فى نفس موقفك من حوالى شهر ونصف.

بالتوفيق ونباركلك قريب إن شاء الله.