العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 09-04-2012, 01:33 AM
elsheikh2010 elsheikh2010 غير متواجد حالياً

elsheikh2010 will become famous soon enoughelsheikh2010 will become famous soon enough
افتراضي رائحة وحشة طالعة من التكييف

انا دايماً متعود بعد ما اشغل التكييف وقبل ما اوصل لنهاية مشواري افصل التكييف واشغل الهوايات عشان اضرب عصفورين بحجر واحد الأول استفيد بشويةالبخار البارد الموجود في مواسير التكييف والثاني عشان اطرد كل بخار المياه من المواسير فامتصديش وده براءة اختراع مني محدش قالي عليها ... المهم من فترة وانا بأشغل الهوايات على أعلى سرعة ابتدأت اشم رائحة وحشة ما كنتش باشمها قبل كده ..... على فكرة العربية فيرنا 2011 والتكييف بتاعها من غير فلتر .
شكرا
قديم 09-04-2012, 02:02 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رائحة وحشة طالعة من التكييف

المهم من فترة وانا بأشغل الهوايات على أعلى سرعة ابتدأت اشم رائحة وحشة ما كنتش باشمها قبل كده .....
وارد يكون الإختراع جاب نتيجه سلبيه

أدت إلى تراكم البكتريا على مواسير السربنتينه

وظهرت نتيجة الإختراع مع تشغيلك للمروحه على السريع

فنفضت البكتريا المتعفنه من على المواسير

ومن هنا ظهرت الرائحه الوحشه

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 09-04-2012, 01:42 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

متقلقش عندى بتعمل كدة ومن ساعة ما جبتها بحوالى 6 شهور عملت كدة ولحد الوقتى نفس الكلام وطبعا الفلتر لو ركب هيشيل كتير وعلى فكرة ليها فلتر وبيركب بس هياثر على قوة دفع الهواء فقط
قديم 09-04-2012, 02:33 PM
abdo_2828 abdo_2828 غير متواجد حالياً
من انا؟: Man
التخصص العملى: GB
هواياتي: mifuhXD

abdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsheikh2010 مشاهدة المشاركة

انا دايماً متعود بعد ما اشغل التكييف وقبل ما اوصل لنهاية مشواري افصل التكييف واشغل الهوايات عشان اضرب عصفورين بحجر واحد الأول استفيد بشويةالبخار البارد الموجود في مواسير التكييف والثاني عشان اطرد كل بخار المياه من المواسير فامتصديش
المواسير بتاعة الكويل نحاس استحالة تصدى من المياه
وده براءة اختراع مني محدش قالي عليها ... المهم من فترة وانا بأشغل الهوايات على أعلى سرعة ابتدأت اشم رائحة وحشة ما كنتش باشمها قبل كده
الريحة الوحشة ده عبارة عن مياه متراكمة هى اللى بتعمل الريحة ده

..... على فكرة العربية فيرنا 2011 والتكييف بتاعها من غير فلتر
ممكن يكون عدم وجود فلتر ادى لدخول التراب ولما التكييف اشتغل كثف مياه وحول التراب الى طينة وسدت مكان خروج المياه وعملت الريحة ده
شكرا
قديم 09-04-2012, 02:57 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

غير الفلتر او نضفه ( فلتر التكييف )