العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 02-03-2011, 01:24 PM
الصورة الرمزية phantiza
phantiza phantiza غير متواجد حالياً

phantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant future
افتراضي لمالكي نيسان خش قول الي معجبكش فيها

كل عربية لازم يكون فيها ممميزات وعيوب وبما ان النيسان انا شايف انها مش واخدها حقها في مصر حبيت نتكلم عن عيوبها الي لو اتغيرت ممكن تنافس اي عربية في فئتها
بغض النظر عن الشكل السيء الغير محبوب لكتييييير مننا في كمان حاجات نتمني ان الشركة تاخدها في الاعتبار
بداية قبل ماشتري العربية في حاجة صغيرة خنقاني اوووي شكل مفتاح العربية لايرتقي لعربية ياباني عندك مثلا مفتاح التويوتا علية علامة التويوتا بالنيكل وكبيرة شكلها تحفة
ثانيا الكنبة الخلفية تعتبر ضيقة الي حد ما
تقريبا دة الي في بالي دلوقتي لو في حد شايف حاجة تانية ياريت يقول

قديم 02-03-2011, 05:32 PM
bassamcoltd bassamcoltd غير متواجد حالياً

bassamcoltd is on a distinguished road
افتراضي رد: لمالكي نيسان خش قول الي معجبكش فيها

بص انت جيت علي الجرح المفتاح دا كارثه بكل المقاييس المفتاح في حته و الريموت في حته ايه المشكله لما تعمل مفتاح زي التويوتا و لا الكروز اكيد يعني مش هاتفرق مليون جنيه و الله كله كلام فاضي بس بيفرق دا حاجه الحاجه التانيه المنطقه اللي في النص بتاعه فرامل اليد مش مستغله نهائيا ما تتعرض شويه و يتحط فيها مكان للماجات و تتظبط شويه و لا ايه رايك
قديم 02-03-2011, 10:08 PM
shifoo shifoo غير متواجد حالياً

shifoo is on a distinguished road

انا با حترم جدا السيارة نيسان ولكن الاعتراض علي مفتاح التكييف سي جدا مش ممكن يكون بتاع 2011 بالشكل دة,,,,,,,,,,,,,,,,,
قديم 03-03-2011, 09:45 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

الأول أحب أفكركوا إننا بنتكلم على العربية الياباني الوحيدة في السوق الي بالسعر دا بس طبعا من حقنا نحلم كلنا.
أنا بشجع رأي الأخ الي قال المفروض يستغلوا المنطقة الي في الكونصول الوسطي.
حد فيكوا راضي عن الكاسيت الي بينزل معاها دا منظر بردو؟ حاجة شاذة في وسط التابلوه ومش لايق عليه خااالص.

دا غير بقى إنها عايزة إعادة توزيع للمساحات بين الشنطة والكنبة الخلفية.
شكل الشنطة نفسه والفوانيس الي ورا لازم يتعدل ياعني يتعملها إعادة تصميم من الخلف كاملتا من أول الفوانيس والشنطة حتى الكنبة الخلفية ومساحة الأبواب الخلفية.
لازم يكون الـ إيه بي إس تجهيز أساسي مش أوبشن.
وإيه المانع لما التارة تبقى فيها كونترول الكاسيت.
وماله لما الكراسي تبقى جلد.
وفيها إيه لما الجنوط تبقى بيزك أوبشن.
وطبعا لسة فيه حاجات كتير بس نرجع نبص بقى على تمن العربية بعد الي ضيفناه دا وحاول تتخيل السعر هل هيفرق وهل العربية إتغيرت ولا هيا هيا نفس الماتور والشاسيه ونفس الأجزاء الياباني والسعر زاد؟؟؟؟؟

قديم 03-03-2011, 12:03 PM
corsair
Guest

انا اكتر حاجه بتضايقني منها مع اني مش من ملكها هي فتحات التكييف والتابلوه بصفه عامه تحس انها فتحات تكييف لعربية لعبة صغيرة وفتحات التكييف ديه صغيرة جدا علي العربية تعالو نقارنها بالالنترا ولا بالسيراتو ده انا عندي في الفيرنا فتحات التكييف اكبر من النيسان