العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 23-11-2010, 10:30 PM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute
افتراضي التجمع لسفاري الاول لمصر موتورز--وادي الحيتان -- ممكن

كنت بافكر لو ممكن نتجمع ونعمل رحله سفاري لوادي الحيتان علي اساس الونس والامان وكدا كمان هندخل في الصحرا وكدا ولازم كام عربيه 4*4 و تبادل الخبرات وكدا
او ممكن نخليها اي وادي قريب او اي مكان اخر الموضوع مفتوح
مطتلبات الرحله
سياره 4*4
اجهزه ملاحه خاصه بكل سياره
ناس عوزه تغير او تتعرف علي الصحرا
او حد ليه اهتمامات جيلوجيه او طلبه علوم وكدا وتبقي فرصه نستفيد و نفيد ونتبادل الخبرات
مش عارف مكن ولا انا طماع ولا ايه

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء

التعديل الأخير تم بواسطة pointer ; 23-11-2010 الساعة 10:57 PM
قديم 23-11-2010, 10:47 PM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: التجمع لسفاري الاول لمصر موتورز--وادي الريان -- ممكن

حبه صور للتشويق

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء
قديم 24-11-2010, 09:28 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: التجمع لسفاري الاول لمصر موتورز--وادي الحيتان -- ممكن

دخول الصحرا محتاج اجهزة جى بى اس متطورة وناس محترفة فى التعامل معاها لان غالبا خرايط الصحارى المصرية مش مكتملة على الاجهزة دى والاجهزة اللى بتتعامل مع 3 اقمار صناعية اعتقد مش للاستخدام الفردى
وبالتالى يعنى لازم واحد من العرب للاحتياط يكون معاك ويدلك فى حالة عدم استخدام الجهاز بصورة صحيحة
ثم ان العربيات ال 4 * 4 لو مكانش فيها فتيس غرز مش هتنفع غير على المدقات
المعمولة لشركات البترول
لكن ميغركش شكل ال 4 *4 وضخامتها بدون فتيس غرز وعدم خبرة اللى طالع فى الرحلة لطبيعة الارض من نظرة واحدة ليها ممكن كل شوية يغرز ودى عربية ضخمة هتعذبك انت واللى معاك على م تطلع
اعتقد ان المطلوب مش عربية 4*4 فقط بل وبها فتيس غرز كمان
ثانيا الكلام ده مكلف جدا
لانك لازم تاخد اكل وشرب وجهاز طهى لان موضوع انك تلم خشب من المرمى فى الصحرا وتولع نار مش كتير هيحسنو استخدامه لان توليع النار نفسه ليه طريقة
يعنى لازم تشوف اتجاه الريح وتجيب كام قالب طوب كبار (يفضل أخذهم من القاهرة وانت ماشى )علشان تعمل احاطة للنار بحيث تعرف تطبخ عليها
وملابس تقيلة جدا لان الجو فى الصحرا تلج اليومين دول
وناس عندها استعداد ومتخافش لان الصور اللى ان ناشرها دى صور حيوانات ميته ومعنى كده انك محتاج بندقية خرطوش ونظام نوبة حراسة لان المكان اللى انت مختاره واضح ان فيه حيوانات مفترسة
وخيام طبعا
بالاضافة الى الفائدة المادية
يعنى تاخد معاك كام جوز حمام صاحيين يمكن تصطاد كام صقر تيجى تبيعهم هنا الواحد ب70 الف جنيه
لان اليومين دول موسم صيد الصقور والسمان
طبعا بالاضافة الى كمية وقود محترمة تكفى السيارة وانا شخصيا كنت بملا تنك العربية بنزين على آخره حوالى 45 لتر غير الاحتياطى
وباخد جركنين كبار فيهم حوالى 40 لتر بنزين 92 غير ان عربيتى فيها تنك غاز يادوب كان بيمشينى 250 كيلو وانا راجع القاهرة بكون خلصت كل ده وبمون من جديد وكنت غالبا بقضى يوم واحد .....بخرج من بيتنا بعد صلاة الفجر وبرجع بيتنا على اذان الفجر تانى يوم (24 ساعة فقط )
فالموضوع مش هيصة و دخول الصحرا محتاج حسابات
وربنا يوفقك ولما ترجعو بالسلامة ابقى احكى لى حصل ايه فى موضوع ادب الرحلات وادى الرابط بتاعه
http://http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=19177

موضوع ادب الرحلات فى قسم الاستراحة
رحلة سعيدة

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 24-11-2010 الساعة 10:01 AM
قديم 24-11-2010, 09:41 AM
الصورة الرمزية harpoonattack
harpoonattack harpoonattack غير متواجد حالياً
من انا؟: !!!!!
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: الصيد والقراءه والسفر والقياده طبعا

harpoonattack has a spectacular aura aboutharpoonattack has a spectacular aura about

والله هى فكره جميله جدا وانا كتير اوى فكرت فيها وتبئى سفارى وصيد لانى من محبى الصيد بس كانت المشكله اللى بتحبطنى دايما التكاليف والسياره الدفع الرباعى لان طبعا تكاليف الرحله هتكون عاليه الى حد كبير وعربيتى كلاسيك ما تصلحش للصحرا . بس انا بتمنى وعندى أمل لما اجيب 4*4 ان شاء الله لان الرحله دى فعلا متــــــــعه . وبالتوفيق

خالص تحياتى واحترامى للجميع
حازم عبد السلام
الهيئة العامة للرقابة المالية

لا تأسفن على غدر الزمان لطالما
رقصت على جثث الاسود كلابا
لا تحسبن برقصها تعلو على اسيادها
تبقى الاسود اسودا والكلاب كلابا
قديم 24-11-2010, 09:49 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

للمرة الالف مش عربية 4*4 وبس وانما لااااااااااااااازم يكون فيها 2 فتيس تحسبالدخول طريق رملى تماما يعنى مفيهوش مدقات لان المدقات دى عبارة عن طرق معمولة بطوب ابيض بتاع الرصف ده بلا رصف لانها معمولة للتريللات اللى شغالة مع شركات البترول وبالتالى هتلاقى المدق آخره اما بوابة شركة بترول او محجر وفى الحالتين هيمنعوك من تكملة الطريق وبالتالى ملكش حل غير الدخول وسط الرمال والالتفاف حول هذه البوابات (انا طبعا بتكلم على الصحراء الغربية اللى انا دخلتها)
وحتى السير على هذه المدقات محتاج حنكة لان فى الشتا يكون المطرغزير والارض بتشرب مياه الأمطار والتريللات بتدوس عليها وهيا طرية فتلاقى نفسك فوجئت بحفرة عمقها حوالى نص متر او اكتر وعرضها حوالى متر يعنى لو م اخدتش بالك ممكن ينكسر المقص او الشكمان زى م حصل معايا
والدخول وسط الرمال معناه لابد من وجود 2 فتيس لاضخامة الكاوتش ولا الدفع الرباعى هينفعو لان فى بعض المناطق ...الرمل ممكن يغطى تلت الكاوتش
ممكن ال 4*4 تمشى شوية فى بعض الاماكن اللتى تغرز فيها السيارات العادية لكن الصحراء الغربية انا شبعت مقالب فيها وركبت سيارة ب2 فتيس اخترقت الرمال بسرعة 150 كيلو ماشاء الله تويوتا دوبل كابينة كانت مع مهرب مخدرات اكتشفنى وانا سيارتى عطلانة داخل الصحراء (منطقة منخفض القطارة )
وكتر خيره اخدنى لميكانيكى فى مدينة الحمام ومشى وسابنى
انا معايا نيسان صنى 2008 ومن كتر دخول الصحرا اصبحت موديل 1930
ههههههههههههههههههههههههه ه

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 24-11-2010 الساعة 10:05 AM