العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 28-07-2010, 09:07 PM
MineGraph MineGraph غير متواجد حالياً

MineGraph will become famous soon enough
افتراضي رائحة بنزين تدخل كابينة القيادة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

والله يا شباب أنا عندي مشكلة في العربية مغلباني بقالها 3 سنين و مش لاقيلها حل و أتمني حد يقدر يساعدني

أولاً:- أنا عندي عربية مازدا 626 موديل 1984 مانيوال 2000 سي سي

و من ساعة ما إشتريت العربية و أنا في ريحة دخان بتدخل جوه العربية بتخنق و رحت بيها لميكانيكيه كتيييييير و بتوع شكمانات و رحت لسروجي فقفل صدر العربيه من جوه و عملت إللي يتعمل و إللي ما يتعملش لدرجة إني غيرت الموتور كله و بردو لسه نفس العيب

هي طبعاً الريحه مش بتدخل أول ما أدور العربية و لكن علي 60 أو 70 ك.م/ساعة تبدأ تظهر و تكاد تنعدم عند غلق الزجاج لكنها لا تختفي و الميكانيكي بتاعي قالي إن دي ريحة بنزين ني (غير محترق) لأنه بيحرق العين و حاولنا بشتي الطرق معالجته و لكن بدون جدوي

فهل هناك أحد من أهل الخبرة يقدر يساعدني عشان يويمين الحر إللي الواحد فيهم دول مش بعرف أفتح الشباك و العربية غير مكيفة فاتسلقت بما فيه الكفايه
قديم 29-07-2010, 11:52 PM
AMMI AMMI غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو

AMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to behold
افتراضي رد: رائحة بنزين تدخل كابينة القيادة

لو تقصد ان فيه رائحة بنزين تدخل كابينة القياده يبقى السبب ان فيه خرطوم الفايظ بتاع البنزين موجود بالشنطه والحل لذلك يإما تخرج الخرطوم من فتحه فى الشنطه لتحت أو انك لما تيجى تفول العربيه متفولهاش عالأخر
قديم 30-07-2010, 12:42 AM
MineGraph MineGraph غير متواجد حالياً

MineGraph will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMMI مشاهدة المشاركة

لو تقصد ان فيه رائحة بنزين تدخل كابينة القياده يبقى السبب ان فيه خرطوم الفايظ بتاع البنزين موجود بالشنطه والحل لذلك يإما تخرج الخرطوم من فتحه فى الشنطه لتحت أو انك لما تيجى تفول العربيه متفولهاش عالأخر
جزاك الله خيراً أخي علي إهتمامك و لكن الرائحة مش بنزين ده عادم بنزين غير محترق و أنا بالفعل جربت موضوع خرطوم الفايظ لكن طبعاً كانت غير مجدية بالمرة
قديم 30-07-2010, 12:25 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

أنا كان عندى رائحة غريبة بتدخل على العربية وهى واقفة, وطلع الشكمان مخروم وعملته وكله بقى تمام.
وطالما المشكلة مابتظهرش وأنت قافل الزجاج يبقى مش من الطلمبة.
خلى الميكانيكى يكشف على دورة البنزين كلها التانك والخراطيم, ونشوف التسريب جاى منين.
وربنا يحللك مشكلتك ويباركلك فى العربية.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 30-07-2010, 02:10 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

شوف علبه الشكمان الخلفيه
لو ديل العلبه قصير يبقي عاوز يطول شويه
لانه كده بيجيب الدخان تحت الاكصدام و بيرد علي جوه و يدخل لك

حـازم خـضـر