العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 28-06-2010, 04:17 PM
damdam41 damdam41 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس مصطفى سالم
التخصص العملى: تكنولوجيا المعلومات

damdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of light
افتراضي محتاج عربية عالية و مش طويلة و يركبلها ديفندر و اوتوماتيك لحد 100 الف و محتار

سلام عليكم
الحقيقة انا بفكر ابيع عربيتى الاكسنت القديمة و اجيب عربية تستحمل بلاوى و قرف الطرق - بجد انا عشت فى دبى سنتين و لما سوقت فى مصر حسيت اننا بناخد على قفانا و نقول تسلم ايدك يا معلم
مش عاوز اخوض فى بلاوى الطرق لاننا عارفنها
الخلاص انا نفسى اجيب عربية عالية و ملمومة كده مش طويلة و يركبلها ديفندر امامى و خلفى و تكون اوتوماتيك
انا هادفع النصف او اكتر شوية كاش و الباقى قسط بس اللى لقيته حتى ال 100 الف كان تيجو و ماتريكس و مش لاقى حاجة تانى لكن لقيت بعديهم ليفينا و كارينز و تيريوس
فعاوز مشورتكم استحمل شوية و اجيب من الغالى ده لو الفرق جامد و لا ايه و لو اخترت مين فيهم انسب لطرق مصر
على فكرة انا مليانة شوية بسيطة و متزوج و عندى طفل و بحب السفر و الرحلات و ساكن فى مدينة المطبات - اكتوبر
اسف على الاطالة بس انا خفت اخد قرار لوحدى و اندم عليه قولت اسالكم و استشيركم
قديم 28-06-2010, 04:45 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج عربية عالية و مش طويلة و يركبلها ديفندر و اوتوماتيك لحد 100 الف و محتار

اهلا و سهلا بيك في مصر موتورز يا دام
بالنسبه لتركيب الديفندرات مخالف لقواعد المرور
و مرور 6 اكتوبر من وحدات المرور الشديده جدا لذلك فلا انصح به.
بالنسبه لاختيارك انا بفضل الكارينز من وسط المجموعه المختاره
اما لو عاوز عربيه عاليه مفيش غير فئه ال suv و دي فئه غاليه مش اقل من 180 الف و انت طالع.
غير التيجو فقط في سعر معقول لكن لا استطيع ان اقول رأيي فيها لعدم تجربتها و تخوفي من الصيني عموما

حـازم خـضـر

قديم 28-06-2010, 05:00 PM
damdam41 damdam41 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس مصطفى سالم
التخصص العملى: تكنولوجيا المعلومات

damdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: محتاج عربية عالية و مش طويلة و يركبلها ديفندر و اوتوماتيك لحد 100 الف و محتار

اولا بشكرك جدا استاذ حازم لانك دايما اول واحد بيرد عليا

الكارينز جميلة جدا شكلا بس....... ضخمة شوية و هاتقرفنى فى الركنة و فى الجراج
انا بفمر فى نيسان ليفينا لسببين الاول انى عاوز اوتوماتيك فبقول اجيب يابانى و التانى انها اقل فى الحجم من كارينز
لكن برجع افكر فى موضوع الرحلات الاقى كارينز اوسع و تشيل اكتر
انا هاحاول انزل اتفرج عليهم كلهم برضه يمكن قلبى يمسك فى واحدة فيهم ---- بس ساعتها المدام هاتضايق اوى هههههه
لكن ليه الديفندرات ممنوعة مع انى بشوفها كتير
الف شكر مرة تانية استاذ حازم و منتظر الاخوة لو حد يفيدنى برضه لو ليه اى تجارب مع اى عربية منهم
قديم 28-06-2010, 05:31 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

العفو يا باشا
الديفندرات المرور بيعتبرها بروز للسياره لذلك ممنوعه
غير انها تشكل كارثه علي عربيته و العربيه المخبوطه فيك
لان اي تحميل بسيط عليها بيحمل علي شاسيه العربيه فورا

حـازم خـضـر

قديم 29-06-2010, 02:13 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

طبعا انا متفق مع استاذ حازم على الكارينز وبماان رغبت عربية اسرية يبقى يليها الماتريكس ب93 الف اتوماتيك ومنتشرة ومحل ثقة ومحترمة وقطع الغيار متوفرة بسعر متناسب مع السيارة وممكن اصلاحها خارج التوكيل ومابتحكش واهم ميزة الوسع الداخلى فبصراحة برشحها بقوة بالمقارنة بالسيارات الاخرى

الكارينز

الماتريكس

وبالتوفيق