العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 12-02-2010, 07:49 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي الفوطه الزفره ؟

عايز أعرف كيفية عمل الفوطه الزفره ! يعنى فوطه قديمه من المنزل أم فانله قديمه ؟ ( نوعية القماش ) !

و كيفية تحويلها الى فوطه زفره ! وهل هى صالحه لبودى السياره و الزجاج أم البودى فقط !

كمان شامبو غسيل السياره لو فيه اسم ماركه محدد ( مش تقولو لى فى كارفور ) !

أيضا عندى مكنسه شحن خاصة بداخل السياره لكن بطاريتها باظت و مش لاقيها ! والمكنسه

ماركة Rowenta لو حد عنده معلومه أين تباع البطاريه أو توكيل Rowenta يبقى كتر خيركم !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 12-02-2010, 10:43 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: الفوطه الزفره ؟

انا سمعت يا دكتور ان الفوطة الزفرة غلط بس كان الكلام ده علي عربيتي انا لان لون عربيتي ابيض وقالولي ان الفوطة الزفرة ديه بتصفر اللون الابيض وبتبوظه وتخلي لون العربية يبوظ وانا عامل فوطة خاصة بنظافة العربية فقط
وانا بسمع ان الفوطة الزفرة ديه بيبقي داخل فيها زيوت وتراب وبلاوي زرقة وبتبوظ الزجاج علشان التراب اللي بيبقي فيها بيجرح في الزجاج وبالنسبة لموضوع المكنسة ده انا قلبي معاك بس انتا ممكن تحاول تعرف هيه توكيل مين في مصر وتتصل بالدليل وتعرف عنوانهم وتروحلهم
قديم 12-02-2010, 11:17 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

على حسب معلوماتى والله اعلم الفوطة الزفرة عبارة عن قطعة قماش قطن زى ماتكون فانلة او فوطة بتتغطس فى زيت موتور لفترة وبتتشال منه من غير ماتتعصر وتتحط فى الشمس لحد ماتنشف خالص وبتستخدم فى الصاج فقط واهميتها بتلم التراب وبتلمع الصاج شوية وبس
قديم 12-02-2010, 11:53 AM
الصورة الرمزية auto5truck
auto5truck auto5truck غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان متطلع للأفضل لى و لمجتمعى الأنسانى
التخصص العملى: مدير صيانة أسطول سيارات
هواياتي: صيد السمك

auto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to behold

بأمانة يا جماعة و طبعاً مع أحترامى و تقديرى لجميع الأراء فأنا غير مقتنع بالفوطة الزفرة و لا بفوايدها أطلاقاً فهى مثلاً أذا وضعت فى صندوق السيارة سوف تنبعث منها رائحة الزيت و التى ستكون قريبة من رائحة الجاز و التى تلتصق بالسيارة لمدة طويلة بعد أجراء عملية النظافة بها كما أنها سوف تكون مبعث للخطر لأنها قابلة للأشتعال لما تحتوية من مواد بترولية.

أحلى بلد ..... بلدى أشجع ولد ..... ولدى
يا مصر يا عمرى يا بسمتى و فجرى

قديم 12-02-2010, 01:54 PM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute

منصحكش بيها يا دكتور لانها بتشيل طبقت الشمع اللى على دهان العربيه

دى متستخدمش غير مع العربيات اللى رشه خوارج عشان هيه كده كده مرشوشه مش بوهيه المصنع

ولو على الطريقه انا بعملها كده بجيب فوطه قطن وشوية شحم صغيرين واوزعهم على ايدى كانه كريم يعنى وامسح ايدى فى الفوطه جامد لحد ما

الفوطه كلها يبقا عليه اثر الشحم وبعدين بغرقها جاز واسبها تنشف اسبوع بس بعيد عن الشمس بس

التعديل الأخير تم بواسطة كومندا ; 12-02-2010 الساعة 02:02 PM