العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 17-07-2009, 09:07 PM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute
ما هى عيوب الانجكشن

ازيكم يا رجالة ولله وحشتونى كتير بس انا غصب عنى مبدخلش كتير علشان بعت الكمبيوتر انا دلوقت عايز اجيب انجكشن لانى مش مرتاح بكل الطرق مع الكلبليتور وكدة هبوظ الموتور الجديد الموتور اساسا كان جاى بلانجكشن بس انا شيلتة وركبت بدالة الكلبليتور علشان الفلوس مكفتش بس مش مرتاح مع الكلبليتور خالص وعايز اجيب انجكشن اية هى عيوبة هل لية عيوب جامدة ولا عادى ارجوكم ردوا عليا بسرعة ولو حد يعرف سعرة يا ريت يقولى

قديم 17-07-2009, 10:03 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما هى عيوب الانجكشن

سعر الانجكشن بيتوقف على نوع العربية ومش سعر ثابت لانة استيراد وانت عايزة لوحدة من غير المووتور

بالنسبة لعيوب الانجكشن فهو عامة اصعب فى صيانتة وضبطة من الكربراتير لانة مدار بواسطة ECU او وحدة التحكم فى المحرك واى صيانة ليه او اصلاح لازم باجهزة وحد بيفهم فيه عكس الكربراتير كل الناس سهل تشتغل فيه

لكن غير كده هو افضل من الكربراتير فى استهلاك الوقود والاداء عامة وبالاخص على السرعات القليلة او اوالكبيرة اوى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 10-08-2009, 01:29 PM
الصورة الرمزية gtr
gtr gtr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دعم فني للحاسوب
هواياتي: الشعر

gtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of light

أرى أن البخاخات ليس بها عيب.
فهي بحاجة إلى تنظيف كما أن الكاربريتر أيضاً بحاجة إلى تنظيف كل فترة معينة.
بالعكس هو أبسط من الكاربريتر في التركيب. و اقتصادي أكثر.
قديم 07-05-2010, 06:29 AM
الصورة الرمزية qaMpa
qaMpa qaMpa غير متواجد حالياً

qaMpa is a splendid one to beholdqaMpa is a splendid one to beholdqaMpa is a splendid one to beholdqaMpa is a splendid one to beholdqaMpa is a splendid one to beholdqaMpa is a splendid one to beholdqaMpa is a splendid one to behold

_________________________ _______________

الكبير دايماً كبير
_________________________ _______________

لكل مصري كل ومل وزهق من حكم الفساد والظلم

والي مش مصدقني

يتفضل يخش يتفرج

ويخش يدي زي توكيل لجمعية التغيير

انا واحد من الناس اديت توكيل

الموقع https://www.taghyeer.net/

قديم 29-12-2011, 09:19 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

جزاكم الله خيراً طمنتوني من ناحية الانجكشن