العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ممكن تشتري عربية صيني
موافق بشده 37 27.41%
غير موافق بشده 34 25.19%
هفكر و اختار بس الارجح اه 38 28.15%
هفكر و اختار بس الارجح لا 26 19.26%
المصوتون: 135. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 13-05-2011, 01:49 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل ممكن تركب عربية صيني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

لا والف لا

38 مؤيد و37 معرض بطل ياسعيد ملاوعه بلاش نص وربع
انت لسه ماصحيتش يا سوعده ولا ايه ؟
قديم 13-05-2011, 01:51 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

بعد التعديل 39 مؤيد ل 38 معارض
قديم 13-05-2011, 03:25 PM
Islam_Shady Islam_Shady غير متواجد حالياً

Islam_Shady has a spectacular aura aboutIslam_Shady has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

اسمحلى يااسلام كلامك غير صحيح بالمره لأن فى حقيقه غايبه عنك خالص :

- العربيه اللى بتنزل عندنا هنا مصر هى 516 وتقفيل محلى من ابوالفتوح وطبعا كلنا عارفين امكانياتها .

- العربيه اللى فى الصين يااستاذى هى شيرى A5 وهى هناك نازله بكماليات ووسائل امان ابوالفتوح مش منزلها اساسا زى :

- محرك 2000 سى سى
- جيربوكس اوتو
- ايرباج
- طاره مالتى
- سينسور بارك
- اهم حاجه تقفيلها صينى فى شركه شيرى

يعنى نادر جدا لما تركب عربيه زى دى وتلاقى عيوب

وقائمه كبيره غير اللى بتنزل عندنا هنا بتقفيل مصرى يكاد يصل الى 50% من التقفيل الصينى اللى هو الأساس بتاع العربيه يعنى فى النقطه دى الغلط من الوكيل بتاعها فمصر اللى هو ابوالفتوح مش من الصين

- حكايه ان العربيات اتعدمت وبقت خرده زى الفيات ده راجع يااستاذى الفاضل من الأستخدام النضيف واغلب المصريين عندنا الحمدلله النضافه دى عندهم اخر حاجه وخصوصا سواقين التاكسى لأن فيهم كتييييييييييييير جدا ركب الأسبرانزا بعد ال128 و ال132 والبيجو والشاهين فبالتالى مش واخدين على الراحه والكماليات والأستخدام الأمثل للعربيه .

عكس سواقين وهم قله للأسف معاهم اسبرانزا موديل 2008 وتلاقى العربيه مش عايز اقولك قريبه من حاله الزيرو اللى بتستلم بيها العربيه لكن للأسف قله لأن دول اللى بيستخدمو العقل مش القوه على العربيه .

ويارب اكون قدرت اوصلك وجه نظرى

جزاك الله خيرا ياباشا على التوضيح و على اسلوبك الهادى الجميل

انا على فكره كان نفسى اشترى تيجو جدا بدل الصنى اللى معايا دلوقتى

عربيه فيها كل الى نفسى فيه و بسعر ممتاز

بس روحت سوق السيارات علشان ابيع العربيه اللى كانت معايا الاول و كانت الصدمة من حالة التيجو هناك اللى لم يمر عليها اكتر من عام و ده الل خلانى اصرف نظر عن كل ما هو صينى او كورى كمان

و بخوص التاكسى انا لاحظت ان اكتر عربيه بان عليها البهدله هى الاسبيرانزا و يليها الفيرنا

و البهدله موش تخبيط و بس

ده حتى الفوانيس اسودت كمان و دى على حسب معلوماتى خامات تعبانه موش سوء استخدام

و كمان هو اشمعنى سواقين الاسبيرانزا هما اللى مهملين؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

حضرتك راكب عربيه نيسان ماشاء الله عليها ربنا يباركلك فيها . متضايق جدا ليه من الصينى كده ؟
ياباشا النبى صلى الله عليه و سلم اللى بيقول لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحب لنفسه

انا كانت معايا لادا قبل الصنى و كانت معلمانى الادب

و ماتفتكرش انى مابزعلش لما اشوف واحد انضحك عليه فى عربيه
قديم 13-05-2011, 04:25 PM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s0144862631 مشاهدة المشاركة

المنتدى قال كلمته وحتى الان الناتيجه مش في صالح الصيني حاولو تزودو الدعايه الانتخابيه
وبعدين هو فين التعصب انا طرحت الاستفتاء و الناس هي اللي بتختار
وبعدين انت بتخبط في النيسان والرينو ليه بقى هم عملولك حاجه
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ه
شكلك هتتهمني اني من فلول النظام و بزور في الاستفتاء
ايوه . وحابلغ عنك المجلس الأعلى للمنتدى .

Saif El Deen
قديم 13-05-2011, 04:37 PM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Islam_Shady مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا ياباشا على التوضيح و على اسلوبك الهادى الجميل

انا على فكره كان نفسى اشترى تيجو جدا بدل الصنى اللى معايا دلوقتى

عربيه فيها كل الى نفسى فيه و بسعر ممتاز

بس روحت سوق السيارات علشان ابيع العربيه اللى كانت معايا الاول و كانت الصدمة من حالة التيجو هناك اللى لم يمر عليها اكتر من عام و ده الل خلانى اصرف نظر عن كل ما هو صينى او كورى كمان

و بخوص التاكسى انا لاحظت ان اكتر عربيه بان عليها البهدله هى الاسبيرانزا و يليها الفيرنا

و البهدله موش تخبيط و بس

ده حتى الفوانيس اسودت كمان و دى على حسب معلوماتى خامات تعبانه موش سوء استخدام

و كمان هو اشمعنى سواقين الاسبيرانزا هما اللى مهملين؟

بص يا اسلام .أنا كانت عندى قبل الجاك عربيه سبيرانزا A113 بس صينى تقفيل بلادها . وكانت عربيه رائعه جدا عدا العفشه انها ناشفه والكل اجمع على ان دا عشان العفشه الرياضيه وبتدى ثبات اعلى على السرعات العاليه ودا حقيقى . وعلى فكره لغاية ما بعتها بعد 3 سنوات كانت تقريبا بحالة الزيرو تماما . ولا فوانيس اسودت ولا حاجه .

ياباشا النبى صلى الله عليه و سلم اللى بيقول لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحب لنفسه

انا كانت معايا لادا قبل الصنى و كانت معلمانى الادب

و ماتفتكرش انى مابزعلش لما اشوف واحد انضحك عليه فى عربيه
مافيش حد بينضحك عليه ياعم اسلام . واللى بيروح يشترى عربيه دا ماهواش عيل صغير . ومافيش عربيات حلوه بنسبة 100% ولا عربيات وحشه بنسبة 100% وكل العربيات فيها مشاكل . بس بتفرق فى مسألة الحظ . ممكن تظهر معايا شوية عيوب تكون أكتر من اللى عندك . أو العكس . ودا مش معناه ان العربيه دى او دى وحشه .

Saif El Deen