العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 18-06-2013, 11:40 AM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute
افتراضي استطلاع لاصحاب المستعمل.... بتزود ميه ردياتير كل اد ايه في الجو ده

السلام عليكم
سؤال لاصحاب المستعمل الله يجزاكم خير
بغرض الاستطلاع وعشان اعرف انا عربيتي كده في العادي ولا الميه بتنقص فوق الحد

بتملا عربيتك ا بتزود الردياتير كل كم يوم او كل اد ايه

انا معايا ياريس 2008 جايبها من شهر ونص
قعدت شهر محتطش نقطة مياه

بس من ساعة معرفت ان فيها تسريب
وانا بقي عندي وسواس كل يوم بزودها ميه ((لان عربيتي القديمة ليجانزا موتورها ضرب في الاشاره واكتشفت ان مفهاش نقطة مياه وكان يووووووووووم))
وساعات اشيك بعد كل مشوار
مية حنفية الصراحه
خايف احط خضرا تقوم مخرمة الردياتير

فحضراتكوا بتزودوا كل اد ايه
وتقريبا كم الكميه
ومن القربه ولا من غطاء الردياتير علي طول

ارجو المشاركة
شكرا
قديم 18-06-2013, 12:20 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: استطلاع لاصحاب المستعمل.... بتزود ميه ردياتير كل اد ايه في الجو ده

مفيش اى قلق من المية الخضرا لو دورة التبريد مظبوطة ومش بتسرب
ولو فيه تسريب بسيط هتجيب أزازة بودرة ألمونيوم ونحاس بتتباع فى محطات البنزين ومحلات قطع الغيار وفى التوفيقية
اسمها ستوب ليك يعنى اوقف التسريب وبتنفع لجميع أنواع العربيات اللى فى العالم
لكن بلاش مه الحنفية مليانة املاح وكلور وبتاكل وش السلندر من جوا نصيحة بلاش من ميه الحنفيه خالص
وغسيل دورة التبريد كل سنة ولا سنتين مهم برضو

اعتبر ده رأى شخصى ومحدش يحطه فى الإعتبار لو مش مقتنع ولا كأنى قولت حاجة
قديم 18-06-2013, 01:38 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
Smile رد: استطلاع لاصحاب المستعمل.... بتزود ميه ردياتير كل اد ايه في الجو ده

انا بحط لعربيتي مياه خضرا وللأسف كنت بيسخ الرادياتير من حوالي شهر ونص وبعد ماركبته بشويه لقيت فيه خرم وبيسرب مياه وده بيخليني كل يوم ازود حوالي نص لتر في القربه علشان المياه اللي بتنقص من الرادياتير الرادياتير بيعوضها من القربه مع العلم ان التسريب اثناء المشي فقط
ويايرت هشام الجزار يفيدنا اكتر عن STOP LAEK انا ناوي اجيب علبة منها ماركة ابرو بس ياريت يفيدنا ليها ضرر ولا لأ

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 18-06-2013, 02:32 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: استطلاع لاصحاب المستعمل.... بتزود ميه ردياتير كل اد ايه في الجو ده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أيمن الروبي مشاهدة المشاركة

وياريت هشام الجزار يفيدنا اكتر عن STOP LAEK انا ناوي اجيب علبة منها ماركة ابرو بس ياريت يفيدنا ليها ضرر ولا لأ

لو الردياتير مخروم خرم sever وكذلك اى جزء فى دورة التبريد عمر ما البودرة دى هتنفع
انا معايا إزازتين لما أقابلك بإذن الله خد واحدة منهم وجربها
قديم 18-06-2013, 04:53 PM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استطلاع لاصحاب المستعمل.... بتزود ميه ردياتير كل اد ايه في الجو ده

مشكورين للمشاركة
علي فكره انا قريت ان ل الردياتور مخروم ممكن تلاقي القربه مليانه كخدعة لانه بيسحب هواء في الدوره بدل مية القربه
فمتعتمدش علي القربه اوي

ونتمني مشاركات اكتر من الاعضاء