العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 26-03-2013, 02:48 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
Smile رد: اسبرانزا ولا بى واى دى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhamdy75 مشاهدة المشاركة

والله أناكنت هاقول

اسبرانزا 516

عشان جربتها

بس طالما سيسو

قال BYD

يبقى لا يرد كلامه

يا باشا الله يكرمك

دا أنت أستاذنا والله

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 26-03-2013, 04:04 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسبرانزا ولا بى واى دى

انا عن نفسي بيميل اكتر للـ 516
صالون اوسع
امكان تخزين اكبر من بى واى دى
اعتقد استهلاكها للبنزين اقل بكتير من بى واى دى كما ان اتزانها فى السرعات العالية افضل ودى انا متاكد منها لانى ركبت الاتين
حاجة واحدة بس ضد الـ 516 لو اتاكد منها يبقى العربية دى مفهاش مشكلة جوهرية
الموتور بتعها
نفسي اخد راى قاطع هل هو معمر ولا فعلا بعد الـ 150 الف كيلو بيحتاج يتفك
دلوقتى مبقاش فى تكسيان سبرانزا ماشية بموتورها
والادهش من كدة كمان شوفت ملاكى كتير مغير موتور

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 26-03-2013, 04:13 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

اخي العزيز انا ركبت ام 12 وعربية محترمة جدااااا
وشوفت بي واي دي و516
والتلاتة بصراحة اثبتو وجودهم
بس نصيحة لوجة الله المستعمل وحش ولو ياباني
الي قبلك ممكن واكيد هاري امها وانت كل الي عليك تعد من بعدة
خصوصا بئا الصيني ممتاز بس عاوز اقتناء او عناية

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 26-03-2013, 04:50 PM
bassemali bassemali غير متواجد حالياً

bassemali will become famous soon enoughbassemali will become famous soon enough

والله أنا عندي إسبرانزا 516 موديل 2012 وعامل بيها 30000 كيلو لغاية دلوقت بدون مشاكل غير بعض عيوب التجميع اللي للأسف منتشره في جميع الصناعات المصريه وتم حلها ف التوكيل بسهوله وبدون ماأدفع مليم واحد ... وأقدر أقولك عموما الإسبرانزا موتور أقوى من البي واي دي 117 حصان والبي واي دي 107 حصان ... كمان التوكيل بتاع إسبرانزا حلو جدا مقارنة بتوكيل البي واي دي ... ضيف كمان أن أوبشن الإسبرانزا أكتر وشكلها مختلف مش متقلد زي الببي واي دي اللي متاخده من الكورولا ... ونقطه مهمه كمان إن الإسبرانزا شركه ليها عدة موديلات ف السوق وأصبحت ماركه معروفه بتعدد موديلاتها لكن البي واي دي ماعندهاش غير الموديل ال f3 بس ... كمان معظم البي واي دي تاكسي فقط لكن معظم الإسبرانزا ملاكي ... رأيي من خلال تجربة الإسبرانزا أنها عربيه فعلا محترمه ... لكن أنا ماجربتش البي واي دي غير مرتين ركبتها تاكسي بس عشان كده ماأقدرش أحكم عليها بدقه ... وربنا يوفقك لما فيه الخير والصواب.
قديم 26-03-2013, 05:53 PM
hamaad hamaad غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم والقراءة

hamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud of

الاسبرانزا فعلا رائعة من خلال ركوبه تاكسى فى القاهرة بس bydلم اركبه بس الاسبرانزا شكله اوسع وشاسيه بتاعه محمل والتوكيل بيحل مشاكل كتير للسيارة والتوكيل شغال من زمان فى سيارات متطورة بس توكيل byd شغال فى السيارات متطورة منذ فترة قريبة