العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 24-07-2012, 09:29 PM
cars admire
Guest

مميز رد: رابطه مالكي بيجو 305

أحمد عثمان محمد, nktis

:love u:
قديم 13-08-2012, 10:25 AM
ابو عائشة ابو عائشة غير متواجد حالياً

ابو عائشة is on a distinguished road
افتراضي رد: رابطه مالكي بيجو 305

السلام ليكم
احكي لكم مشكلتي مع ال305
انا اشترتها رمضان الي فات يعني كده باضبط عدا عليا سنة
المهم وانا بشتريها خدعت انها ممتازة
الي حصل اني كنت بشوف بقعة زيت تحت الموتور كل يوم فالمهم شوية الزيت ده توقف تماما وبعد كده وجدت الزيت في الرداتير وعمل طحينة ودخت عليها الي يقلي وش سلندر ...غيرت الجوان وقشطت وش السلندر وبعد فعلا توقف الزيت عن الرداتير تماما ...الي حصل بعد كده ....لقتها نزلت ماء من تحت الموتور مش زيت بقى ....ولقتي الماء ينحدر من على جسم الموتور
فالميكانيكي قال ده يا باشا ..شرخ في البلوك ...اشتري موتور او فارغة ...قلتله يا راجل اشتري موتور ..هو بالساهل كده ...المهم ميكانيكي اخر نصحني بمادة لحام البلوك فجبتها ولكن ملقتش الا المصري فاستخدمتها وقفت الماء فعلا اسبوع .....ولكن بعدها حلف انه ما يوقف الميه
المهم جبت ميكاني تاني خالص كشف وقالي فعلا شرخ ..احنا ممكن نمشيها باستخدام مادة لحام برده بس امريكي مش مصري ...
بس على ما تشتري موتور
......دي اول مشكلة ...
تاني مشكلة هي السخونة الشديدة انا ساكن في العبور لما بطلع الدائري لازم تقطع مني وقف تماما ..فميكانيكي قالي ده الرداخ او طرمبة البنزين عاوزة تتغير فمش عارف صح ولا ايه لانها مع السخونة بتقطع بنزين تماما
....
انا دلوقتي مش عارف اعمل ايه بالضبط اشتري موتور وطبعا انا مش عارف اسعار المواتير الاستيراد كام ...وهل لو اشتريت واحد ميطلعش فيه بلاوي هو كمان ...ولا ايه
افيدوني وحد يريح بالي لاني فكرت ابيعها على حالتها كده ...بس برده مش عارف ممكن تجبلي كام ..الواحد والله ضيع القرشين الي كان شيلهم عليها ومش عاوز اخسر فيها
افيدوني بالله عليكم
قديم 13-08-2012, 03:08 PM
virusx_x virusx_x غير متواجد حالياً
هواياتي: نتاوي

virusx_x is a splendid one to beholdvirusx_x is a splendid one to beholdvirusx_x is a splendid one to beholdvirusx_x is a splendid one to beholdvirusx_x is a splendid one to beholdvirusx_x is a splendid one to beholdvirusx_x is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عائشة مشاهدة المشاركة

السلام ليكم
احكي لكم مشكلتي مع ال305
انا اشترتها رمضان الي فات يعني كده باضبط عدا عليا سنة
المهم وانا بشتريها خدعت انها ممتازة
الي حصل اني كنت بشوف بقعة زيت تحت الموتور كل يوم فالمهم شوية الزيت ده توقف تماما وبعد كده وجدت الزيت في الرداتير وعمل طحينة ودخت عليها الي يقلي وش سلندر ...غيرت الجوان وقشطت وش السلندر وبعد فعلا توقف الزيت عن الرداتير تماما ...الي حصل بعد كده ....لقتها نزلت ماء من تحت الموتور مش زيت بقى ....ولقتي الماء ينحدر من على جسم الموتور دي نتيجة ان الميكانيكي ال(اني صائم) قرط علي وش السلندر وهو بيربط فشرخ البلوك لان بلوك ال305 معروف انه المونيوم ومحتاج يتربط بشويش فمفروض هوا اللي يصلحو
فالميكانيكي قال ده يا باشا ..شرخ في البلوك ...اشتري موتور او فارغة اشتري فارغه بس اذا كان الموتور بتاعك حالته تمام اما اذا كان تعبان اعملو عمره لو دي اول مرة تتعملوا اما لو اكتر من مرة امرك لله تشتري واحد و علي فكرة الفرغة عشان تغيرها بتعمل ورق كانك غيرت الماتور لان رقم الماتور علي الفرغة ...قلتله يا راجل اشتري موتور ..هو بالساهل كده ...المهم ميكانيكي اخر نصحني بمادة لحام البلوك فجبتها ولكن ملقتش الا المصري فاستخدمتها وقفت الماء فعلا اسبوع .....ولكن بعدها حلف انه ما يوقف الميه
المهم جبت ميكاني تاني خالص كشف وقالي فعلا شرخ ..احنا ممكن نمشيها باستخدام مادة لحام برده بس امريكي مش مصري ...
بس على ما تشتري موتور
......دي اول مشكلة ...
تاني مشكلة هي السخونة الشديدة سلك الريداتير و نضفو يا اما اشتري جديد نحاس 3 ماسورة و خصوصآ لو الراكب فيها الفبريكا بتاعها لانه 1 ماسورة حديد و اظبط كهرباء الماتور علي الشعرة عشان العربية ديه اذا الكهربا مكنتش مظبوطة بتسخن في
ثواني
مرة كان الميكانيكي بتاعي قافل لفيت علي اربع ميكانيكيا عشان اظبط الكهرباء عشان السخونة انا ساكن في العبور لما بطلع الدائري لازم تقطع مني وقف تماما ..فميكانيكي قالي ده الرداخ او طرمبة البنزين عاوزة تتغير فمش عارف صح ولا ايه لانها مع السخونة بتقطع بنزين تماما الكربراتير عايز يتنضف و تشيك علي الموبينة لان طرمبة البنزين لما بتبوظ مرة واحدة و تقطع علطول مش لما تسخن
....
انا دلوقتي مش عارف اعمل ايه بالضبط اشتري موتور وطبعا انا مش عارف اسعار المواتير الاستيراد كام 4000-3500 ...وهل لو اشتريت واحد ميطلعش فيه بلاوي هو كمان ...ولا ايه انتا وي شطرتك و نصيبك (عامل ذي البطيخة) ز تاخده علي التجربة و لو ادالك صاحب المحل واحد علي ضمانتو يبقي لو فيه حاجه الفك والتركيب بتاع المواتير يبقي عليه و تكون واخد معاك ميكانيكي ثقة و متسبوش مع صاحب المحل ثانية واحدة ولو الميكانيكي هوا اللي نقي موتور تبقي معرفو لو طلع فيه حاجة الفك و التركيب عليه مش عليك و جرب الماتور وهوا علي الارض في المحل اقبل ما تحركو برا باب المحل نصيحة شوفلك ميكانيكي تاني غير ال......... اللي بتتعامل معاه
افيدوني وحد يريح بالي لاني فكرت ابيعها على حالتها كده ...بس برده مش عارف ممكن تجبلي كام ..الواحد والله ضيع القرشين الي كان شيلهم عليها ومش عاوز اخسر فيها
افيدوني بالله عليكم

الرد في الاقتباس و علي فكرة العربية ديه كانت معايا 9 سنين ممكن افكها و اركبها زي المكعبات

قديم 13-08-2012, 04:24 PM
ابو عائشة ابو عائشة غير متواجد حالياً

ابو عائشة is on a distinguished road

جزاكم الله خيرا كثيرا اخي virusx_x
افدتني بارك الله فيك
فعلا شكل الميكانيكي هو الي بوظ البلوك
طيب سؤال لولبي هو الفارغة دي بكام بالضبط ...ارجو الافادة يا اخي
.....
اما الرداتير والله سلكته بس هشوف موضوع التلاتة ماسورة ده
وموضوع الكهرباء الله يخربيت الصنايعية ...صرفت فلوس اد ايه على الكهربا بتاعتها واكيد مش مظبوطة الواحد من عشرة العربية بقى حاسس بيها وانها بتشتكيله
...كويس انك نبهتني لموضوع الموبينة ده .....
ارجع واسأل السؤال تطلع بكام لافارغة يا اخي وجازكم الله خيرا
انا موديل 78
قديم 14-08-2012, 02:28 AM
cars admire
Guest

القاهرة، مصر معالجة الشروخ المختلفة فى اجزاء محركات الديزل والماكينات البنزين مثل وش السلندر والمضنوعة من حديد الزهر والمعادن المخصوص والالومنيوم والمعرضة لاجهادات حرارية والتبريد المستمر والتى يصعب لحامها فيتم معالجها بنظام الخياطة المعدنية دون الحاجة الى تسخين الاجزاء المراد اصلاحها ويمكن الانتقال الى الماكينات التى يصعب نقلها مهندس ايهاب الافريقى لمزيد من المعلومات www.african metalok.com الموبايل 0124026144

الكلمات الدليلية
حل مشاكل 305