العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 20-08-2012, 11:33 PM
kamalhessen kamalhessen غير متواجد حالياً

kamalhessen is on a distinguished road
افتراضي رد: كل مايخص سيارات المعاقين

ارجو المساعده للاهمية . ابن عمى معاق جاب سيارة بجواب معاق من سنة 3008 وامتحن اكثر من ست مرات ولكن المرور متعنت معه والان عدى على شراء السيارة اكثر من ثلاث سنوات فهل ممكن يدفع فك الحظر الجمركى ال9600 جنيه و يرخص السيارة بدون رخصة القياده له رجاءا ايه حلها لانها صدأت من الركنة ولكم جزيل الشكر
ولكم جزيل الشكر
قديم 21-08-2012, 01:36 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kamalhessen مشاهدة المشاركة

ارجو المساعده للاهمية . ابن عمى معاق جاب سيارة بجواب معاق من سنة 3008 وامتحن اكثر من ست مرات ولكن المرور متعنت معه والان عدى على شراء السيارة اكثر من ثلاث سنوات فهل ممكن يدفع فك الحظر الجمركى ال9600 جنيه و يرخص السيارة بدون رخصة القياده له رجاءا ايه حلها لانها صدأت من الركنة ولكم جزيل الشكر
ولكم جزيل الشكر
على قدر معرفتى، لازم يكون فى رخصة للعربية علشان يفك حظر. والحقيقة سيارات المعاقين مش بيطلع رخصة للعربية إلا بإستخراج رخصة السائق أولا.. وهذا شرط رئيسى. وبهذا فالعقدة فى رخصة القيادة. ولهذا فهناك ثلاث طرق لا غير1- تفتيح المخ فى المرور على الرغم من عدم وافقتى على هذه الطريقة2- إستخراج رخصة قيادة وتعلم القيادة بجد وبصر حتى النجاح لان الأمر ليس مستحيل. أنا عن نفسى رسبت فى اول مرة فى الإمتحان العملى ولكن لمدة شهر كامل كنت اخرج ثلاث مرات اسبوعيا واتدرب فى منطقة خلاء على جراكن الدهان الفارغة وبالفعل نجحت جدا فى الإمتحان فى المرة الثانية حتى ان الضابط عندما رأى انى اقوم بحركة الرجوع للخلف بشكل متعرج بطريقة جيدة أشار لى بالإنصراف ولكنى اصررت على إتمام الحركة للنهاية وليس فقط نصف المشوار...3- التخلص من السيارة لشخص يستطيع ضرب ورق لها أو يبعها قطع أو سيارة حوادث إلخ وهذه طرق لا اعرف عنها شياء وهتخسر فيها كثير....أرجو لك التوفيق..... وانصحك بعمل النصيحة الثانية وإذا كان الامر فيه تعنت أشتكى أو أنقل مرور تانى ,أكيد لهذه طريقة
قديم 21-08-2012, 05:53 AM
dr_mrsh dr_mrsh غير متواجد حالياً

dr_mrsh is on a distinguished road

سلام عليكم انا عايز اسال حضرتكم عن شويه استفسارات
1/انا والدي عنه شلل اطفال ف رجله و قصور في ايده و هو دخل الكوميسيون قبل كده و رفضوه فهل من الممكن يدخل تاني و يتقبل و لا لا؟؟؟؟
2/ايه موضوع مرافق مدي الحياه ده و بيتعمل ازاي؟؟؟؟
3/و ياريت اعرف اسعار لانسر كريستاله من 99 ل 2002 و كمان النوبيرا و لانوس ؟؟؟
4/ اخر حاجه و معلش للاطاله ايه اجراءت سياره المعاق
قديم 22-08-2012, 02:57 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mrsh مشاهدة المشاركة

سلام عليكم انا عايز اسال حضرتكم عن شويه استفسارات
1/انا والدي عنه شلل اطفال ف رجله و قصور في ايده و هو دخل الكوميسيون قبل كده و رفضوه فهل من الممكن يدخل تاني و يتقبل و لا لا؟؟؟؟
2/ايه موضوع مرافق مدي الحياه ده و بيتعمل ازاي؟؟؟؟
3/و ياريت اعرف اسعار لانسر كريستاله من 99 ل 2002 و كمان النوبيرا و لانوس ؟؟؟
4/ اخر حاجه و معلش للاطاله ايه اجراءت سياره المعاق

هى المشكلة أن والد حضرتك لا يستطيع قيادة السيارة بنفسة لان الإعاقة فى الرجل والإعاقة فى اليد وخاصة فى اليمين بيكون معه صعب قيادة السيارات بالتجهيز الذى تسمح بيه المجالس, لهذا أعتقد إنه من الصعب أن يسمح له بسيارة معاقين لانه لن يستطيع قيادها فهو يحتاج من يقودها له ( مرافق مدى الحياة) وهذا ضدد قانون سيارات المعاقين للأسف لان القانون لسيارات المعاقين يعطى المعاق القادر على قيادة سيارة بمساعدة الحق فى هذه السيارة لييسر بها حياته..

لهذا يكتب فى الرخصة بتاع السيارة " سيارة مجهزة لا يقودها إلا مالكها"
قديم 20-11-2012, 01:36 AM
eslam awni eslam awni غير متواجد حالياً

eslam awni is on a distinguished road

السلام عليكم يا جماعه
لو سمحتم عندى استفسار صغير وياريت تساعدونى
دلوقتى انا كشفت عظام بتاريخ 8/10/2012
الجواب بيطلع امتى مع العلم انى كملت ال 40 يوم
وانا كاتب انى عايز احوله لجمارك بورسعيد
اعرف النتيجة ازاى بس من غير مشوار تاني لان المشوار بعيد عنى
ثانيا الجواب بروح انا اجيبه من المجالس الطبية ولا اروح على جمارك بور سعيد على طول؟
ارجوا الافادة جزاكم لله خيرا

الكلمات الدليلية
سيارات معاقين, سيارات مستعملة للبيع فى مصر, سيارات مصر