العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 04-05-2012, 03:07 AM
aymanhassan aymanhassan غير متواجد حالياً

aymanhassan will become famous soon enough
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

شكرا جدا يا اتاذ محمدعلى اهتمامك بس انا لاحظت ان الميه بتيجى من عند البوجيه رقم 2 من ناحية الراديتير والمسمار اللى جنب الوجيه ده مع العلم ان العربية عمرها ما سخنت و دايما مابتعديش ال 70 هل فى خوف من الموضوع ده ولا ممكن امشى عادى
قديم 04-05-2012, 12:12 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

فى حل بسيط وسهل وان شاء الله ينفع
انك تفك المسمار دا عند الميكانيكى وتجيب ورده او اتنين فبر أو جنجريت وتركبها مع المسمار وان شاء الله هتتحل المشكله طالما ان المياه بتيجى من المسمار والعربيه مش بتسخن
اتمنى ان اكون قد افدت حضرتك

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 04-05-2012, 03:30 PM
الصورة الرمزية mOuStaFa_ERTU
mOuStaFa_ERTU mOuStaFa_ERTU غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مونتير ومهندس صوت ومسجل فيديو ومراقب كاميرات فى الاذاعات الخارجية
هواياتي: قيادة السيارات والبلياردو

mOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond repute

السلام عليكم ....
المسمار اللى راكب فيه الشداد بتاع الدينامو اتقطم ...
وده طبعا بيخلى سير الدينامو مرخى وبالتالى الدينامو مش بيشحن البطارية كويس وكل يومين تفضى واروح اشحنها وتفضى واشحنها
وده طبعا موضوع فى غاية الرخامة ومش لائيله غير حلين
الاول والسهل طبعا ان الخراط يسخنه ويكه ونركب واحد غيرة
التانى والارخم ان لو لاقدر الله ومنفعش هضطر اسفا اروح لميكانيكى ويحل الموتور عشان الخراط يعرف يسخنه ويفكه بس بصراحة خايف من موضوع حل الموتور ده لاميرجعش زى الاول

فياريت تشاركونى برئيكم ولو حد يعرف خراط على درجة كبير من الاحترافيه وشكرا
قديم 05-05-2012, 12:20 AM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

اولا:المكان اللى بتتكلموا فيه دا وش السلندر ويتكون من الصبابات وفتحات البوجيهات و اخرى للفرن (الشكمان) و الفتحه الاخرى لفرن الكربراتير بالاضافه انا داخل وش السلندر فتحات وتجاويف يمر بها المياه من جانب الشمايز والبساتم الى وش السلندر عبر هذه الفتحات وذلك للتبريد السياره
واذا اردت التأكد من هذا انظر الى الخرطوم اللى داخل الرداتير من اعلى ستجده متصل بوش السلندر من الامام _بين بكرتين الكتاينه_
والماء الخارج من وش السلندر يرجى التأكد من اى مكان يخرج !!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اذاكان من جانب احد مسامير الوش فهذا يعنى ان السياره تحتاج لجوان وش سلندر جديد وذلك لعلاج المشكله
واذا كان يخرج من منطقه اخرى فهذا يعنى وجود شرخ طفييف فى وش السلندر
ومع الوقت تتكون المياه
والسببين يؤديان الى نتيجه واحده وهى ان العربيه بتسخن والامبير بيعدى الشرطه اللى قبل ال 90 وبيدخل ساعات على ال 90 درجه
ارجو ان اكون قد افدتكم بهذا التوضيح

شكرا لاهتمام حضرتك جدا انا هحاول قريب اكشف علي العيب علشان وقتي ضيق جدا بس للعلم والحمد لله العربيه مبتسخنش تماما الحمد لله
ده انا اصلا مبسوط من العربيه علشان موضوع السخونيه انا عاوز اقول لحضرتك اني لما بسافر بيها حتي في الحر مروحه الردياتير مبدورش تماما لحد موصل وامبير الحراره بيكون في الاول خالص مبيعديش الربع

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 05-05-2012, 12:43 AM
الصورة الرمزية ash_rsi
ash_rsi ash_rsi غير متواجد حالياً

ash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of lightash_rsi is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa3tef مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ....
المسمار اللى راكب فيه الشداد بتاع الدينامو اتقطم ...
وده طبعا بيخلى سير الدينامو مرخى وبالتالى الدينامو مش بيشحن البطارية كويس وكل يومين تفضى واروح اشحنها وتفضى واشحنها
وده طبعا موضوع فى غاية الرخامة ومش لائيله غير حلين
الاول والسهل طبعا ان الخراط يسخنه ويكه ونركب واحد غيرة
التانى والارخم ان لو لاقدر الله ومنفعش هضطر اسفا اروح لميكانيكى ويحل الموتور عشان الخراط يعرف يسخنه ويفكه بس بصراحة خايف من موضوع حل الموتور ده لاميرجعش زى الاول

فياريت تشاركونى برئيكم ولو حد يعرف خراط على درجة كبير من الاحترافيه وشكرا
لا الاول هتفك الدينامو من مكانه وبشنيور هتخرم فى الجزء المكسور من المسمار لغايه ماتعمل مكان لمفك الانكيه وتفك وان شاء الله يخرج معاك
ده اللى انا عملته فى نفس مشكلتك

الكلمات الدليلية
132, fiat