العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 27-04-2013, 01:32 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: البطارية وسننها

بص يا باشا ... الموضوع ببساطة ( لو عندى قصور فى الشرح او الفهم .. ارجو التصحيح )
البطارية عاملة زى الخزان .... متخزن فيها كهرباء ... و انت بتحتاج الخزان ده فى بداية دوارة الموتور
و بعد ما الموتور يدور .... يقوك الدينامو بشحن الخزان ( البطارية ) و لما البطارية تتشحن بالكامل .. فيه حاجة اسمها كتاوت الشحن .... بتوقف شحن البطارية
المهمة الاساسية للبطارية ... هى تقويم الموتور
علشان كدة .... كنا بنقول لحضرتك ... تروح بالعربية مشور ... و ده يخلى البطارية تشحن كويس ... لو فضلت محتفظة بالشحنة دى يومين او تلاتة تبقى البطارية كويسة ....
اما لو فضت شحنتها على طول و محتفظتش بالشحنة ... يبقى البطارية عمرها الافتراضى خلص و مش قابلة شحن

ايه موضوع دوارة العربية بالزق ؟؟!!
حضرتك بتحط المفتاح على وضع كونتاكت ( تشغيل ) و ده معناه ان حضرتك بتوصل كهرباء ( الى هى مش كفاية لآن البطارية نايمة ) للاسبريتير و منها للبوجيهات .... و ده اساسى .. و المفتاح يفضل فى الوضع ده لغاية لما تحب تطفى العربية

ايه وظيفة المارش ؟
و ظيفته انه يحرك البساتم .. و يعمل الانضغاط و يبدا يوزع الشرارة على البوجيهات
احنا بتستغنى عن المارش و نحرك الموتور عن طريق تحريك العجل ( الزق ) و بعدين نعشق العجل فى الموتور ( عن طريق الدبرياج ) ... يبقى احنا دورنا الموتور و عملنا الانضغاط و وزعنا الكهربا على البوجيهات

حضرتك بتحط المفتاح على وضع التشغيل ... تزق العربية لغاية لما تجرى شوية .... و بعدين تعشق التانى و تشيل رجلك من على الدبرياج ... و تدوس سنة بنزين صغيرة... العربية تترجرج شوية و تدور على طول
ان شاء الله ... الطريقة دى فيها مخاطر شوية على مجموعة الجر ... بيبقى عليها عزم مفاجى
العربيات الاوتوماتيك مينفعش تتزق ( و الله اعلم )

اما عن توصيل البطاريتين :-
اعتبر ان عندك خزان مليان ( البطارية الكويسة ) و خزان فاضى ( البطارية النايمة )
حضرتك بتوصل الطرف الموجب بالبطارية الكويسة بالطرف الموجب بالبطارية النايمة ...
و تدور العربية الكويسة ... علشان الدينامو بتاعها يبدا يشحن بطاريتها ... و بعد كدة توصل الطرف السلب بين البطاريتين ... كدة الدينامو الى شغال يشحن البطاريتين ...
تستنى عليها شوية ... و تحاول تشغل العربية التانية

انا مش عاوز ارغى اكتر من كدة علشان متزهقش .... انا اتلسعت من موضوع البطارية كتير .. علشان عربيتى تقيلة شوية و من الصعب انها تتزق

قديم 27-04-2013, 01:34 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

بص يا باشا ... الموضوع ببساطة ( لو عندى قصور فى الشرح او الفهم .. ارجو التصحيح )
البطارية عاملة زى الخزان .... متخزن فيها كهرباء ... و انت بتحتاج الخزان ده فى بداية دوارة الموتور
و بعد ما الموتور يدور .... يقوم الدينامو بشحن الخزان ( البطارية ) و لما البطارية تتشحن بالكامل .. فيه حاجة اسمها كتاوت الشحن ... موجودة فى الدينامو.... بتوقف شحن البطارية
المهمة الاساسية للبطارية ... هى تقويم الموتور
علشان كدة .... كنا بنقول لحضرتك ... تروح بالعربية مشور ... و ده يخلى البطارية تشحن كويس ... لو فضلت محتفظة بالشحنة دى يومين او تلاتة تبقى البطارية كويسة ....
اما لو فضت شحنتها على طول و لم تحتفظ بالشحنة ... يبقى البطارية عمرها الافتراضى خلص و مش قابلة شحن من الدينامو

ايه موضوع دوارة العربية بالزق ؟؟!!
حضرتك بتحط المفتاح على وضع كونتاكت ( تشغيل ) و ده معناه ان حضرتك بتوصل كهرباء ( الى هى مش كفاية لآن البطارية نايمة ) للاسبريتير و منها للبوجيهات .... و ده اساسى .. و المفتاح يفضل فى الوضع ده لغاية لما تحب تطفى العربية

ايه وظيفة المارش ؟
و ظيفته انه يحرك البساتم .. و يعمل الانضغاط و يبدا يوزع الشرارة على البوجيهات
احنا بتستغنى عن المارش و نحرك الموتور عن طريق تحريك العجل ( الزق ) و بعدين نعشق العجل فى الموتور ( عن طريق الدبرياج ) ... يبقى احنا دورنا الموتور و عملنا الانضغاط و وزعنا الكهربا على البوجيهات

حضرتك بتحط المفتاح على وضع التشغيل ... تزق العربية لغاية لما تجرى شوية .... و بعدين تعشق التانى و تشيل رجلك من على الدبرياج ... و تدوس سنة بنزين صغيرة... العربية تترجرج شوية و تدور على طول
ان شاء الله ... الطريقة دى فيها مخاطر شوية على مجموعة الجر ... بيبقى عليها عزم مفاجى
العربيات الاوتوماتيك مينفعش تتزق ( و الله اعلم )

اما عن توصيل البطاريتين :-
اعتبر ان عندك خزان مليان ( البطارية الكويسة ) و خزان فاضى ( البطارية النايمة )
حضرتك بتوصل الطرف الموجب بالبطارية الكويسة بالطرف الموجب بالبطارية النايمة ...
و تدور العربية الكويسة ... علشان الدينامو بتاعها يبدا يشحن بطاريتها ... و بعد كدة توصل الطرف السلب بين البطاريتين ... كدة الدينامو الى شغال يشحن البطاريتين ...
تستنى عليها شوية ... و تحاول تشغل العربية التانية

انا مش عاوز ارغى اكتر من كدة علشان متزهقش .... انا اتلسعت من موضوع البطارية كتير .. علشان عربيتى تقيلة شوية و من الصعب انها تتزق

قديم 27-04-2013, 04:31 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

متشكر لحضرتك على الرد. كنت فاكر البطارية الجافة اطول عمرا ومختلفة عن السائلة.. متشكر للمعلومة.

هعمل اللى حضرتك قلت علية. ممكن بدل المشوار الطويل مجرد تدوير الماتور لفترة. اعيد صياغة السؤال. هل شحن البطارية عن طريق الدينموا مرتبط فقط بتدوير الماتور ام حركة العجل؟؟؟
السلام عليكم
هي البطاريه السائله ما بتكملش سنه ونصف لسنتان والجافه من سنتان لسنتان ونصف
اشحن البطاريه عند كهربائي على البطيئ افضل بحيث يبيتها بالليل على الشحن اهم شيئ على البطيئ مش تنشيط سريع
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 27-04-2013, 04:44 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

متشكر على الشرح والوقت فى الكتابة....انا كنت عاوز اعمل حكاية الزق وتدوير العربية بس مش عرفت الطريقة. ممكن أسألك شوية اساله عن حكاية التدوير

اولا عن طريق الكابل:

انا اخلى العربيتين مش مدورين الماتور يعنى مطفية واوصل الموجب بالموجب والسالب بالسالب وبعدين أدور العربية الاولى اللى فيها البطارية كويسة واروح لعربيتى ادورة والعربية الثانية دايرة صح كدة الخطوات؟؟؟

ثانيا عن طريق الزق.
أنا اخلى الكنتاكت مفتوح يعنى لما تكون لمبات الفرامل والزيت والبطارية منورين زى ما بيحصل فى كل العربيات قبل التدوير صح الوضع دة وبعدين الناس تزق ولما القى العربية مشيت شوية اروح منزل الدبرياج للاخر وواخد التانى بسرعة وسايب رجلى من الدبرياج مرة واحدة مش شوية شوية زى المعتاد ومفروض انى مش امسك مفتاح الكونتاكت خالص صح الترتيب دة.....

الحقيقة مش عملت ولا طريقة من دول علشان كدة بسأل
كلامك مظبوط يا باشا .. بس فى ملحوظه .. لما تيجى توصل من عربية خليها دايره ووصل الكابل وهيا دايره وبعدين دور انت عربيتك (اللى بطاريتها نايمه)...

بالنسبه للزق مظبوط الكونتاكت اللى اللمبات فيه بتنور اللى قبل المارش على طول .. ممكن تجهز نفسك واثناء ما الناس بتزق تدوس دبرياج وتعشق تانى وتتفضل دايس دبرياج لغاية ما العربية تاخد سرعه تقوم دايس بنزين وسايب دبرياج فجاه العربية هتترج وهتدور باذن الله ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 28-04-2013, 03:32 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

متشكر جدا يا أحبائى... بجد كل يوم الواحد بيستفيد منكم. ربنا يجعله فى ميزان حسناتكم..

أولا اليوم اخذت البطارية لواحد تانى وشحنها لى لمدة 4 ساعات. وأخذتها وركبتها فى السيارة ودورت والحمد لله العربية دارات ومشيت بيها مشوار بس مش طويل قوى ومش على سرعة عالية. ركنت وهشوف بكرة الحال عامل ازاى....هقول لكم طبعا

بالمناسبة هو شحن البطارية عندكم فى القاهرة والمدن الكبيرة بكام.؟ انا شحنتها عند واحد 5 جنية واليوم عند حد تانى 7 جنية، وفى واحد بيشحن 10 جنية. تغير الماية 8 جنية للبطارية السائلة............

أنا دلوقتى عاوز مشورتكم فى حاجة. أنا ناوى اشترى كابل علشان الحكاية بتاع الاعطال دة وخاصة ان الوالد عندة عربية قديمة فممكن الوحد يستعين بيها لتدوير سياراته إذا احتاج الامر هذا فى يوم من الايام. سألت عندنا فى المدينة بتاعتى ولقيت نوعين من الكبلات.
1- الاول 200 امبير وهذا ثمنه 75 جنية
2- الثانى 400 امبير وهذا ثمنه 85 جنية.

هل هذا سعر عادل لهذه الكبلات. المفروض الواحد يشترى اى الكبلات اصل البطارية مجرد 60 امبير فمش عارف ليه الارقام العالية دى للامبير,,, هل هناك مشورة يمكن تقديمها فى حكاية الكبلات دى؟؟ فى نوع معين أو حاجة لازم اخد بالى منها لما اشترى؟؟

متشكر مرة ثانية