العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 06-06-2012, 07:25 AM
الصورة الرمزية mOuStaFa_ERTU
mOuStaFa_ERTU mOuStaFa_ERTU غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مونتير ومهندس صوت ومسجل فيديو ومراقب كاميرات فى الاذاعات الخارجية
هواياتي: قيادة السيارات والبلياردو

mOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo مشاهدة المشاركة

هههههههههه جميله
احلي حاجه في الفيلم ده انك بتشوفه كل يوم علي الطبيعه
دا طلع مسلسل تركى عشان بيتكرر كول يوم ومش هايخلص

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

انت فين يا قاضى بعتلك الحاجة على صفحتك علشان البريد مليان
عليك وعلى الحمام الزاجل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_sadek مشاهدة المشاركة

شكراً يا درش - على فكرة شغل السمكرة عندي حاجات خفيفة يعني شوية مرمات هتدخل في حدود 100 جنيه - والدوكو العربية فيه تكحيت بسيط في الجنب اليمين ومقدمة الكبوت - بس إنتا مش جوبتني على سؤالي أشد فين العربية فييييين وميين أسلمه العربية يعمل فيها الحاجات ديه وشكراً على جميل ردك
ايمن يظبطلك الكلام

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_sadek مشاهدة المشاركة

عربيتي فيات 132 موديل 78 2000 سي سي - العربية لما بدوس فرامل بتحدف معايا شمال
وهي ماشيه كمان بلاقيه بتروح سنة يمين ضبط زوايا ونفس المشكلة , روحت لميكانيكي قالي فردة الشمال اليمين متاكلة من الجنب عشان كده بتحدف معاك شمال هل الكلام ده مضبوط ولا فيه مشكلة تانيه وهل لو غيرت فردة الكاوتش اليمين هحتاج أضبط زوايا تاني وتحياتي لأعضاء المنتدى والرابطة الجميلة وشكراً لكل من أفادني ودلني بمعلومة من المعلومات
زوايا العربية دى ببتعتمد على الشاسية بنسبه كبيرة جدا خلى بتاع الزوايا ينزل تحت العربية ويقولك على اللى فيها ومهما تظبط زوايا والشاسية مش مظبط عمرها ما هاتتظبط ولو عايز ممكن اوصفلك واحد فى القاهرة بس برنس وان شاء الله يعجبك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo مشاهدة المشاركة

انا يا جماعه عندي العربيه مكنش فيها فلتر بنزين قبل الكربراتير ولذلك كل شويه العربيه تبرجل وانضف بك السلانسيه انهارده بعد المغرب عملت فيها ميكانيكي
وجبت فلتر وركبته وفكيت بك السلانسيه ونضفته وظبت الكربراتير والهوا بتاعه والحمد لله ال RPM مبقاش يلعب تاني وفرت عليك شغل يا HHHHHHHHH
حلاوتك يا ايمن شكلنا هنقعد الميكانيكية فى البيت

:joy 23:
قديم 06-06-2012, 07:30 AM
التخصص العملى: مونتير ومهندس صوت ومسجل فيديو ومراقب كاميرات فى الاذاعات الخارجية

mOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond repute

الفولت بتاعها بيبدأ من 40 ألف يعنى ضعف العادية
سعرها على النت 42 دولار يباشا

بس أكيد علشان تعمل اوردر هتتكلف
بس الصراحة تستاهل

http://www.facebook.com/#!/groups/259489839034/
الجروب ده جامد ، انا اعرف صحابه
هو ايه ده يا هشان ابو 42 دولار ؟؟

بإذن الله حاضر من عنيا
هنظبط خلوص البوجيهات بالفلر
وبالنسبة لصوت الموتور اللى قلتلى عليه
CarsAdmire قاللى تحط موبيل دلفاك أم اكس وعليه كانز أبرو
مع الإلتزام بمقاس ومعيار الزيت وإن شاء الله الصوت هيختفى
انا زعلان اوى ومتضايق علشان مصطفى يا جماعة ، لكن الحمدلله انها جت على أد كده
انا رجعت البيت بالسلامة والله مبسوطط ان لسه فيه ناس كويسه بتسأل على بعض ومجتش من الاقربون

قديم 06-06-2012, 07:44 AM

انا رحت الشغل النهاردة وكلمت هشام عشان نتقابل امبارح وعديت على التحرير وكانت غلطة عمرى الجو حار والدنيا زحمة واتخنئت من الزحام وجالى هبوط وفوئونى وجابولى ميه بسكر وبئيت كويس المهم مشيت لحد ما وصلت الاوبرا عشان كان عندنا حفلة فى المسرح الكبير ونسيت اخد الانسولين قبل ما انزل وطبعا مجهودى قليل عشان السكر ربنا يعافيكوا كلكوا بعد ما وصلت لائيت عربيات الشغل فى البارك بتاع الاوبرا ومفيش سوائين مشيوا عشان مكنش فيه تصريح للعربيات بالدخول.

المهم التصريح جه بس للاسف السوائين كانوا روحوا ومحدش بيسوق نقل غيرى فى الشغل بعد السوائين المهم دخل 4 عربيات نقل جوا وطبعا واحدة بس فيهم اللى باور والباقى عادى المهم مع الحر والقرف وعربيات زى دى بتاخد مجهود عشان المكان ضيق ومليان عربيات.
المهم العربيات دخلت واتركنت والحمد لله نزلت جالى هبوط تانى وجابولى عصائر وساندوتش واكلت وقلت قاعد نص ساعه وبقيت كويس وقولت اشتغل بقى
المفروض احنا 3 محدش جه غيرى والحفلة مهمة ولو ما اتذاعتش فى تحقيق وحاجات كتير كده فطبعا الشغل اللى المفروض يقوم بيه 3 عملتوا لوحدى وموبيلى كان هيفصل شحن قولت لما اخلص اتوضى واصلى واحطه على الشاحد المهم دخلت الحمام بتاع الاوبرا بس حمام حكاية مشغالين ميوزك وتكييف تلاجة ونظافه وبرفان المهم دخلت الحمام ومدرتش بنفسى غير والدنيا ضلمة كحل ومفيش صوت لبنى ادم والباب بتاع المام العمومى مقفول والموبايل قاطع شحن قفلوا عليا الحمام ومشيوا

طبعا احاسيس كتيرة كنت حاسسر بيها طبعا القلق والخوف وجان والموبيل فاصل ومليش امل فى الحياة
وبعد الفجر بشويه الفرج جه ودخلوا 4 بتوع الكير سيرفس وطبعا شعرهم وقف من الخضه وفضلت اقنع فيهم انى بنى ادم مش عفريت وخرجت ومش عارف حتى انا روحت البيت ازاى.
والحمد لله انها جت لحد كده

قديم 06-06-2012, 07:47 AM

وبعتذر ل هشام على اللى حصل والله متضايق انى اخلفت ميعادى ودى من النوادر وحقك عليا ومعاك فى المرات القادمة عشان انا كمان الشكمان اتكسر من الحادثة ووفى يوم اقابل ونصور العربيات ونرفع الصور

بس انا اغيب شوية الائى النشاط ده كله فى الرابطة ؟؟
لو كده اغيب بقه على طول
بس لو غبت هاتوحاشونى برده

قديم 06-06-2012, 09:24 AM

استشارة صغننه على الماشى
عربيتى القديمة لما جيت اشدها كنت عامل حسابى على كل حاجه
فرش وصالون بالكامل طقم جنوط وكاوتش سمكرةة ودوكو وعدة صوت المهم عملت السمكرة والدوكو الصالون والجنوط ووقفت على الفينش والاكسسوار وحبه حاجات لزوم الترويش والسبب ان زوجتى شاء الله انها تولد قيصرى وليس طبيعى فبصراحة الفلوس عجزت ومحستش بالعربية رغم المصاريف.

دلوقتى بقه انا برضه محتاس المفروض اخر الرخصه 30-6-2012 والعربية داخلة فحص وانتوا عارفين التلكيك اللى على كل حاجة ومراتى هاتعمل عملية الشهر ده برضه وفى نفس الوقت مش عايز اكروت العربية غة السمكرة والدوكو عشان الواحد مش بيعمل الحوار ده كل يوم فاهم حاجه الحاجه تبقى مظبطه عالشعرة.

العربية محتاجة
1 سمكرة ودوكو
2 تجديد الفرش
3 اكصدامات جديدة
4 فوانيس خلفى وامامى بالشبكة
5 مرايات 132
6 حبة نواكل واكسسوارات
7 عزل المقصورة بالكامل
8 تظبيط عفشه وكهرباء وميكانيكه

العقل والمنطق بيقول ان العفشة والميكانيكة والكهرباء الاول بس انا مضطر اخليهم اخر حاجه عشان الفحص اهم حاجه الشكل الخارجى والموتور فقط والطفاية

والفلوس اللى معايا متكملش انى اعمل كل دول مع بعض وخصوصا لو فعلا زوجتى هتحتاج العملية
ده غير انى كنت ناوى ارخص 3 سنين عشان وجع الدماغ ويبقى كل 3 سنين اروح مره افحص واجدد

فى نفس الوقت مرور السلام زباله لابعد الحدود والكل بيقولى كده كده هدفع عشان اخلص فبفكر ادفع واخلص نفسى ولما اخلص من اللى ورايا ادخل على العرية وامزمز مع نفسى اظبط الداخل والاساسى واخير الشكل الخارجى

وارجع واقول ان الرشوه حرام بس انا سالت شيخ قالى لو زى ما بتقول ان كده كده لازم تدفع سوء شديت العربية ولا لاء يبقى متشدهاش وادفع بقه وامرك لله واستغفر ربنا بس بصراحة برضه برضه مش مرتاح لموضوع الدفع ده والمشكله مش فى الفلوس المشكله فى ان الله لعن الراشى والمرتشى وانا عمرى ما دفعت رشوه لحد.
ولو مجددتش فى الميعاد بدفع ضريبه وتلت ده غير قرف وشهادة بيانات والحوارات دى

السوال بقه المهم هو
هل ينفع اروح ادفع الضريبة والتأمين عشان الضريبة ما تسقطش واركن العربية لحد ما ربنا يكرم بفلوس واشدها زى ما انا عايز ولا ماينفعش ؟
لان لو ينفع يبقى كده الموضوع اتحل ادفع الفلوس واصبر شهرين ولما اشد العربية افحص واجدد الرخصه
ياريت اللى عارف يقولى عشان يريح قلبى
وشكرا مقدما

الكلمات الدليلية
132, fiat