العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 11-11-2010, 12:34 PM
beko2010 beko2010 غير متواجد حالياً

beko2010 will become famous soon enoughbeko2010 will become famous soon enough
افتراضي رد: اية هو رأيك فى اسبرانزا؟؟؟؟؟؟؟

عن تجربة عربيه جميلة بس الكلام عن الصينى هو المشكله...دا من وجهة نظرى..M11
قديم 11-11-2010, 01:56 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

مش عارف ليه خايف من الصينى بس باتابع معاه علشان اعرف جودته وراى الناس وانا شايف ان الصين هاتبقى منافس شرس بس قدامها مش اقل من 10 سنين

ملحوظه انت ياباسم حاطط صوره ال 200 سبيد دى بالاسبيرانزا؟؟
ربنا يباركلك فيها

لا يالول مش اسبرانزا خالص دى عربية رينو خليجى موديل 2004

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 13-11-2010, 06:10 PM
الصورة الرمزية mostafaelsamahy
mostafaelsamahy mostafaelsamahy غير متواجد حالياً

mostafaelsamahy is a jewel in the roughmostafaelsamahy is a jewel in the roughmostafaelsamahy is a jewel in the rough

انا رأيي ان كل عربيه بتاخد وقتها عشان الناس تستريحلها و ماتخافش منها فمثلا لو بصيت ل الانوس شوف بدايتها ايه و هيا دلوقتي ايه
و على فكره انا بحب عربيتي جدا و مش عايز اغيرها عشان انا بيتهايألي ان مفيش عربيه في نفس ال سعر تستحمل اللي انا بعملو فيها
قديم 13-11-2010, 06:39 PM
aboelesaad
Guest

للاهمية رد: اية هو رأيك فى اسبرانزا؟؟؟؟؟؟؟

الاسبرانزا

عن وجه نظري المتواضعه
هي عربيه جيده مناسبه جدا لسعرها مناسبه الي حد ما لطبيعه الشعب المصري "بس مش اوي " عربيه اتشهرت بثباتها وقوة تحملها
عربيه بقالها اكتر من 3 سنين و نصف و محصلش حاله وفاه بسببها نتيجه حادث .....!!!!!!!!
علي عكس مثلا السيراتو مبقلهاش اشهر وكل اسبوع عشرات الوفيات
هي عربيه تحتاج الي اهتمام اكبر من التوكيل وده سهل انه يحصل
بس الي صعب يحصل علي الاقل في الوقت الحالي ان الشعب المصري يشيل التفكير العنصري انه بيعتبرها جربه لانها صيني
والله اما بتكلم مع الناس الاقيه يشتم و يهين في العربيه اساله سوقتها يقولي لا طبعا ولا هفكر
بالزمه ده مش تفكير عنصري ....!!!!!!!!!

عربيه مستقبلها حلو بس لو زمن الاهتمام بقي اسرع وعن رائي شركه شيري مش محتاجه تنزل موديلات تاني غير ال m14 وكفايه كده بس تحسن من الي موجود وتطوره عشان ينافس علي الصداره وبقوه

وتقبلو خالص تحياتي
قديم 13-11-2010, 07:20 PM
kae kae غير متواجد حالياً

kae is a jewel in the roughkae is a jewel in the roughkae is a jewel in the rough

المشكلة الثقة من الاخر سؤال سهل جدا روح اشتري أي قطعة غيار سير كاتينة ولا حتى لمبة وقولي كده عمرها الإفتراضي قد إيه ؟

يبقى من المنطقي جدا من غير هجوم ولا حاجة على الصيني المشكلة مشكلة ثقة في المنتج و في خامات التصنيع الرديئة التي يتم تصنيع العربيات منها , لذلك اعتقد حتى لو جربت العربية زي al-516 اللي مكسره الدنيا ده مش دليل على إنها كويسه. إنت اييه الفرق بين أي كاسيت ياباني أو صيني مهما الإتنين هايطلعم صوت وفيهم كل الإمكانيات اللي تحلم بيها لكن بسهولة جدا شوف الصيني بيعيش سنة بالكتير و مع السلامة لكن الياباني بيعد معاك زمن.

يبقى المشكلة مش في التجربة لأن أكيد كل الصيني جميل مريح هايل لكن اتفرج عليه بعد كام سنة لما يفتح بقه

أستمع لأحلى تلاوات القران
http://www.tvquran.com
اللهم اغفر لي و لوالدي