العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 07-12-2012, 12:02 PM
حسام السيد احمد حسام السيد احمد غير متواجد حالياً

حسام السيد احمد is on a distinguished road
افتراضي هام جدا لملاك لادا سماره 2115 الشكل الحديث

بعد السلام والتحية لحضراتكم ارجو قراءة هذه التجربة مع هذه السيارة
انا قمت بشراءها من حوالى 4 سنوات ب 29000 جنيه عجبنى شكلها الجديد المعدل عن الادا العادية , العربية من الاخر كانت فاتحه معايا على الاخر تقريبا غيرت كل حاجه فيها لدرجة انى كرهت العربيات وطبعا المككانيكا كانو عامل اساسى فى هذه المعاناه لان البشوات مبيحبوش يشتغلو فيها , اسف للاطالة بس انا حقلوكم انا عملت فيها ايه لحد مابقت كويسة معايا :
1- طقم المساعدين روسى اصلى 400 جنيه
2- الموتور يتعها هوهو بتاع السماره القديم 1500 بس مختلف فى الانجيكشن
3- سير الكاتينة اكتشفت انه بتاع الانوس
4- البوبينة بتاعتها الاصللى 900 جنيه بس بوبينة الانوس الالكترونى بتركب عليها
300 جنيه
5- رمان بلى العجل بردوبتاع الانوس
6- حساس اصلانسيه 150 جنيه
7- حساس الحراره 50 جنيه
8- اغلى حساس هو اير ماس انا جبتوه 500 جنيه بس سالت عليه بعد كده لاقيته 350
9- ذراع الاشاره 60 جنيه
10 - بليه شداد الكاتينه الاصلى 150 جنيه
11- اسطوانه روسى اصلى 90 جنيه
12- ديسك سماره اصلى 165 جنيه
13- المارش باظ منى جبته من وكالة البلح ( الحرامية ) استعمال 350 جنيه باظ بعد شهرين بس غيرتلوه ترس البدكس 50 جنيه بس دوخت عليه شويه

بخصوص الحراره , طبعا العربيه روسى مش متعدله فكانت بتسخن فغيرتلها رلدياتير 3 ماسور نحاس ب 400 جنيه بس الحراره بردوه ماكنتش ماظبوطه فرحت عند الميكانيكى يتاعى فى اسكندرية فلغالى ترموستات كوعة المياه بات الحراره زى الفل ده مع اضافة ترموستات ردياتير 70-80 فى الصيف وفى الشتاء 80-90 عشان العربية متقطعشى منك من التبريد الزياده .

بخصوص محلات قطع الغيار فى اسكندرية , احسن واحد هو البلغارى فى الساعة هو
عنده الحجات الاساسية والحساسات بس الفوانيس والحاجات اللى باره ديه فى صلاح الدين واسمع انها غالية ربنا يبعدنا عنها .

برده التوفيقية فى القاهره فيها حاجتها .

يارب اكون مانسيتشى حاجة اقوهالكم عشان ماتمروش باللى انا شوفتوه وبعد كل ده انا كل صحابى بيقولوى بعها بس انا صعبان عليا الفلوس اللى اتصرفت
قديم 22-02-2013, 01:58 AM
Mody Elmasry Mody Elmasry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية تجارة جامعة الاسكندرية
هواياتي: عاشق للسيارات

Mody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to all
افتراضي رد: هام جدا لملاك لادا سماره 2115 الشكل الحديث

عربية حضرتك كانت موديل كام و عاملة كام كيلوا انا معروضة عليا واحدة 2006 عاملة 40.000 كيلوا و على الكلام ان حلاتها ممتازة و بداية الكلام فيها 31.000 بس ممكن تنزل 28.000 - 29.000