العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 13-04-2012, 07:13 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: والله الواحد زهق من الزيوت موضوع ياريت نتشارك فية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود زيزوو مشاهدة المشاركة

فى الغالب المرة اللى جاية هجرب الايدج سبورت 10w60
الفلتر كمان يا دكتور محمود عليه عامل أساسى
قديم 13-04-2012, 09:50 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute
افتراضي رد: والله الواحد زهق من الزيوت موضوع ياريت نتشارك فية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

الفلتر كمان يا دكتور محمود عليه عامل أساسى
والله يا بشمهندس هشام صدقنى والله لازم كل لما انزل الزيت يعنى مش بيكامل وبغير معاة والله الفلتر

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 15-04-2012, 04:54 AM
magdy m.s magdy m.s غير متواجد حالياً

magdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

حسب المواصفات الأمريكية الزيت الSL مينفعش العربيات اللى أحدث من 2004
اللى عربيته موديلها أعلى من 2004 يستخدم الSM أو الSN
فى عربيتى جربت الشل ما نفعش
رجعت للتعاون الsj عشان عربيتى قديمة و الزيت كويس مش بيتحرق بسرعة
وسعره كان 75 ودلوقتى بقى 80 ، انا خلاص هتجنن كل لما أستقر على نوع زيت كويس سعره يغلا
مبقتش عارف المرة اللى جايه هغير زيت نوعه اه وبكام
يا دكتور محمود انا خايف ان الموزع اللى بتشترى منه الزيت بكون غشاش والزيت بيتحرق معاك بسرعه
فعلا هذا أكبر احتمال - انا استخدم شيل الترا بدون مشاكل بس بشتريه من الوكيل مباشرة
قديم 15-04-2012, 05:03 AM

magdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahany مشاهدة المشاركة

جرب زيت موبيل دلفاك ( هتدعيلى )
ولو فى صوت خشونة فى المكنة حط معاة عبوة ابرو
انا بقالى 6 شهور بعمل كدة فى الهيونداى و زى الفل
ما هو اسم ووظيفة العبوة الابرو
قديم 15-04-2012, 05:13 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود زيزوو مشاهدة المشاركة

يا جماعة الواحد تعب من الزيوت فعلا حاجة تزهق والله موبيل وان مبيكملش 5 الف كيلو ويبقى مياة كاسترول ايدج صباح الفل مكملش 3000 وبعد كدة اسود وبقى ماية بردة ناس قالة شل ملوش حل طلع شل فعلا يشل الواحد دة انا لسة مغيرة من حوالى 1500 كيلو الزيت بقى فحمة خالص والله فحم مش عارف اعمل اية والله حرام انا زهقت ومش عارف اعمل اية وصوت الموتور بقى عالى لان مبقاش فى لزوجة خالص والزيت بقى اسود خالص وزهقت وناس قالت كاسترول اديج سبورت اللى لزوجة عالى هيقعد لزوجة 10w60 الواحد خايف يفضل يجرب هو كل حاجة اضربت فى البلد ولا اية وطيب والحل اية يا جماعة
شوف السيارة يمكن تكون بتسخن جامد - السخونة الغير طبيعية بتحرق الزيت - شوف الرادياتير ومروحة التبريد قد يكون هناك خلل يؤدي الي تحميل الزيت بكل أعباء التبريد فيتم حرقه بسرعة