العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-04-2012, 04:11 AM
saeedfm saeedfm غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشري

saeedfm is on a distinguished road
افتراضي رد: والله الواحد زهق من الزيوت موضوع ياريت نتشارك فية

باور سينث من امارات مصر ...تصنيع اماراتي بمواصقات اوروبية
قديم 12-04-2012, 07:05 AM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

أنا شغال حاليا مع زيت التعاون

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

SL ذو الجركل الأصفر

زيت ممتاز وبيقعد لحد 6000 كم

بدون اى مشاكل

ومش غالى ..........تقريبا هيكون دلوقتى بحوالى 85 جنيها

لأن أسعار الزيوت غير مستقره وثابته على قيمه معينه
انا بستخدم التعاون xpl-sm و ده اعلى من الاصفر لان ال api=SM وشغال معايا كويس جدا و تمنه 100 جنيه و بيقعد 7000 كم, كنت بفكر اجرب فالفولين بس الماديات مش مساعدة اليومين دول فحكمل مع التعاون لان من التجربة افضل من شل الاصفر.

سلم الحكم للعسكر و ادى صوته للى معملش الثورة=

قديم 12-04-2012, 11:29 AM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

معظم الزيوت أدائها متشابه, و لا فارق كبير بينها.
لا تأخذ لون الزيت كمقياس, طبيعى ان يكون لونه أسود لأنه يقوم بتنظيف المحرك (ده مؤشر جيد ان الزيت يقوم بواجبه), و لا ضرر فى ذلك على المحرك.
المهم هو لزوجته, و دى برضو مش هتحس بتغييرها مع الزيوت التخليقية.
صدقنى لزوجة الزيت منعدمة خالص يعنى حتى والعربية دايرة قولت يمكن اللزوجة فى التشغيل اكيد مختلفة شيلت المقياس واخدت شوية على صبعى ودخالت المقياس علطول وفعلا مفيش لزجة خالص عبارة عن مياة بصراحة الزيت اللى ها شد حيلة شوية هو الكاسترول بس مكاملش خالص لزوجة ضاعت خالص خالص اية رأيكو استخدم 10w60 اللى هو الاسبورت متهيألى دة اللى هيكمل لان الواحد زهق من موضوع الزيت دة

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 12-04-2012, 01:48 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody112 مشاهدة المشاركة

بلاش ليكوى مولى عن تجربه انا حطيته من فتره والمفروض انه يقعد 12000 كم ولكن انا اغيره بعد 8000 كم عشان المكنة ماشية كتير 150000 كم ( ده كان كلام الموزع ) وهما يدوب 2000 كم ولقيت الزيت نقص واسود واللزوجة فى الباى الباى وصوت الموتور على ولو رضيت بالزيت على ماهو عليه وحبيت تزوده لازم تجيب الجركن 4 لتر على بعضهم لانه مفيش منه لترات منفصله وعلى فكرة انا كنت شارى الجركن ب 190 ج.
فعلا والعجيبة الزيت ده موجود من مدة طويلة ومحدش| يعرفة اصلا ونسبة البخر فيه رهيبة وعالية عن اى زيت كما لو كان ميه
قديم 12-04-2012, 01:50 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

شوف يا زيزو زى ما قلتلك احسن زيوت من خلال تجربة كاسترول - شل - توتال - موبيل
وفيه ناس بتشكر فى الفالفولين ولسه مجربتزش الصراحة