العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 29-09-2009, 09:54 PM
Etsh Etsh غير متواجد حالياً

Etsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لو سمحتوا ردو ضروري بخصوص السيراتو

باشا سعر المازدا الهاى لاين و من الموزع الرئيسى بالمعادى جانب منزل الدائرى على الكورنيش كالأتى
1- مازدا 3 عادية بدون فتحة سقف أو مرايات كهلرباء أو سبورت كيت 155.000 جنيه
2- مازدا هاى لاين فول أوبشن ودى الزياده فيها كلام فاضى سبورت كيت سبويلر و عتب و فاوانيس زينون و الفوانيس الخلفية ليدات مش عادى و فتحة سقف 177.000 جنيه .......أخلر إستهبال بصراحة ولا أيه

أما عن السيراتو و الإلنترا فأنا أفضل الإلنترا لعدة أسباب
1- التقفيل الداخلى للألانترا أفضل
2- الإعتمادية و نسبة الإعطال لدى هيونداى أقل بكثير من كيا
3- إعادة بيع أعلى
4- وكيل مضمون و مجرب و منتشر فى كل مكان
5- قطع غيار أرخص و أنتشار أوسع لأن الكيا قطع غيار إستهبا .....حد يقول أن الكيا الفانوس الأمامى ب 1350 ليييييييييييه هو أنا راكب المانى و لا أيه دا الألمانى أرخص فى بعض الموديلات
6- فى مشكلة فى الكنبة الخلفية للكيا أنها ممكن تثنى جزء منها وده خلى مفيش عزل ما بين المقصورة و الشنطه ...و السفريات الناس اللى بتشغل التكييف ...الناس اللى بيقعدو على الكنبه الخلفيه بيحسو بصهد نتيجة عدم العزل ...ودى بشهادة ناس يمتلكون السيارة
7- خامات تابلون و تقفيل الأبواب من الداخل بلاستيك على الأخر بزيااااااااااااااااااااده

أنا عندى رأى ....لى صديق لسه مشترى إلنترا خليجى فول أبشن ب 103.000 و التابلون حاجة تانيه خالص يعنى مش بلاستيك ولكن مطاطلى زى موديلات الإيطالى و الألمانىعن المصرى و كذلك جنوط و فوج لايت و أبشنز كتير تختلف عن الموديل المصرى تجعل الإلنترا تكتسح موديل الكيا سيراتو...ودى ممكن تشفها فى جنرال موتورز الطيران مدينة نصر

التعديل الأخير تم بواسطة Etsh ; 29-09-2009 الساعة 09:57 PM
قديم 29-09-2009, 11:27 PM
thedestroyer thedestroyer غير متواجد حالياً

thedestroyer is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Etsh مشاهدة المشاركة

باشا سعر المازدا الهاى لاين و من الموزع الرئيسى بالمعادى جانب منزل الدائرى على الكورنيش كالأتى
1- مازدا 3 عادية بدون فتحة سقف أو مرايات كهلرباء أو سبورت كيت 155.000 جنيه
2- مازدا هاى لاين فول أوبشن ودى الزياده فيها كلام فاضى سبورت كيت سبويلر و عتب و فاوانيس زينون و الفوانيس الخلفية ليدات مش عادى و فتحة سقف 177.000 جنيه .......أخلر إستهبال بصراحة ولا أيه

أما عن السيراتو و الإلنترا فأنا أفضل الإلنترا لعدة أسباب
1- التقفيل الداخلى للألانترا أفضل
2- الإعتمادية و نسبة الإعطال لدى هيونداى أقل بكثير من كيا
3- إعادة بيع أعلى
4- وكيل مضمون و مجرب و منتشر فى كل مكان
5- قطع غيار أرخص و أنتشار أوسع لأن الكيا قطع غيار إستهبا .....حد يقول أن الكيا الفانوس الأمامى ب 1350 ليييييييييييه هو أنا راكب المانى و لا أيه دا الألمانى أرخص فى بعض الموديلات
6- فى مشكلة فى الكنبة الخلفية للكيا أنها ممكن تثنى جزء منها وده خلى مفيش عزل ما بين المقصورة و الشنطه ...و السفريات الناس اللى بتشغل التكييف ...الناس اللى بيقعدو على الكنبه الخلفيه بيحسو بصهد نتيجة عدم العزل ...ودى بشهادة ناس يمتلكون السيارة
7- خامات تابلون و تقفيل الأبواب من الداخل بلاستيك على الأخر بزيااااااااااااااااااااده

أنا عندى رأى ....لى صديق لسه مشترى إلنترا خليجى فول أبشن ب 103.000 و التابلون حاجة تانيه خالص يعنى مش بلاستيك ولكن مطاطلى زى موديلات الإيطالى و الألمانىعن المصرى و كذلك جنوط و فوج لايت و أبشنز كتير تختلف عن الموديل المصرى تجعل الإلنترا تكتسح موديل الكيا سيراتو...ودى ممكن تشفها فى جنرال موتورز الطيران مدينة نصر

شكرا جدا لحضرتك بس حضرتك من القله القلائل الي قالو ان الالنترا احسن من الكيا لان كله بيقول ان الالنترا هوا ومفهاش نقطه ثبات
قديم 29-09-2009, 11:42 PM
amin ibrahim amin ibrahim غير متواجد حالياً

amin ibrahim has a spectacular aura aboutamin ibrahim has a spectacular aura about

معلش يا باشا -- انا لسه شايف سيراطو خليجي حكايه بما انك نفاضل بين الأتنين الا ازا انك بتفاضل بين الخ والتوكيل لأن انا شايف ان السيراطو تكسب===== بلأضافه الي الثبات يا معلم السيراطو اوعي لكن اللنترا ثبات مفيش عن تجربه لدي ولدي ----- وبعدين كل العربيات الجديده قطع غيارها نار ---- وفي الأول والأحر 116000ييا دوبك عشان ما نظلمش العربيه
قديم 29-09-2009, 11:49 PM
amin ibrahim amin ibrahim غير متواجد حالياً

amin ibrahim has a spectacular aura aboutamin ibrahim has a spectacular aura about

بص يا باشا خليك في السيراطو وخليجي ويا ريت تكون سعودي عفشه رياضيه وفيها كل حاجه قدام البيت معروضه لأن في تشابه شويه بين طبيعه الأرضين
قديم 30-09-2009, 12:29 AM
Etsh Etsh غير متواجد حالياً

Etsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond repute

معلش يا أستاذ أمين ...أنا بخالفك الرأى فى كذا نقطه
1- مين قال أن كل قطع غيار العربيات نار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ليه هوا فانوس الإلانترا ب 1350 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
2- معلش لو بتكلم على الثبات مين قال أن الألنترا مش ثابته على الطريق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟أنا كنت راكب جنب صديق ليا و مسافرين على طريق السخنه و كان سايق 200 و العربيه بسم الله ما شاء الله ذى الفل
3- هوا مين قال أن السيراتو بالثبات الهايل اللى يخليها تفرق عن الإلنترا الفرق اللى حضرتك بتقولوا ده
4- ممكن تقول لى أيه أخبار الوكيل ؟؟؟؟؟؟هو فيه وجه مقارنه بين وكيل الكيا و غبور ؟؟؟؟؟؟؟؟
5- الخليجى فى السيراتو مازال بنفس المكونات الداخليه البلاستيكيه تماما و ب 136.000 فى حين أم الخليجى فى الإلنترا ب 103.000 و خامات أفضل و إمكانيات أعلى
6- إنتشار الكيا فى مصر لا يعنى كفاءة السيارة ....القصة أن الشعب لقى عربيه شكلها تحفة و دة منكرهوش مقارنة بالإلنترا و وسعة و بتبتدى من 95.000 و غالبا معظم البلد ركبا دى و كأنهم بيوزعو العربيه فى كارفور على علب السمنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
7- حضرتك كرضتش على مشكلة عزل الكنبه الخلفيه و حقيقتها فى حين أن الإلنترا تكييف ثلاجة

على فكرة أما مش متحيز للألنترا ولا حاجه لأن أنا مش من مقتنى الكورى بس حرام نظلم الإلنترا أمام الكيا لمجرد الشكل فى حين أن الألنترا فى رأى ناس كتير و أنا منهم عربيه هايلة بالسعر ده مقارنة بالكيا التى أنتشرت ولم تختبر بعد و الله أعلم ممكن أصحاب السيارتين يذكروا مميزتها و عيوبها لإفادة الأخ الذى يرغب فى الشراء لأن المهم هو إفادة الراجل ده مش تدبيسه لمجرد حبنا لشكل عربيه أو إنحيزنا لمصنع معين.........والله الموفق

الكلمات الدليلية
السيراتو