العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 29-01-2012, 04:47 PM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future
افتراضي رد: طريقة لغسل الموتور مانيوال

انا فعلا غسلتها بالبنزين
بس العربية بتبقى باردة جدااااااا
وبجيب بنزين 80 وبحطة فى بخاخة وافضل ابخ لحد ما اغرق الموتور واسيبها لتانى يوم

وميزة البنزين انه مش هاينشف الجلب والسلوك
قديم 29-01-2012, 10:06 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

بس يا اخي انا عن نفسي بروح لبنزية انا بتعامل معاهم من زمان بس قبل ما بغسل باخذ معاية كام كيسة واي حاجة انتا شايفها كهربا غطيها حتي علبت الكتاود وكتاود الكلكس ومجموعة الانشكشن واي حاجة خد بالك كويس قويربنا يحفظهالك استنا لسة لسة لسة مسعجل لية
الراجل بتاع المغسلة بيجيب نصف لتر جاز في زجاجة وبيحط صبعة علي الغطا ويكب الزجاجة ومعاة بعد كدة خرطم الطغط وبيحاول يلف علي اجزاء الماتور وبعد كدة بيسلط الهواء بس علشان ينضف الجاز كويس
واهم حاجة يا اخي اركن علي جنب في البنزينة وافتح الكابوت وانزع الكياس ودور الموتور علشان حيدخن شوية علشان الجاز وسيبها شوية معلش هو الموضوع متعب شوية بس بصراحة النتيجة مغرية وربنا يوفقق ويسترها معانا جميعا
قديم 30-01-2012, 02:25 PM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة safina مشاهدة المشاركة

بعد السلام عليكم
انتا كده بتعرض السيارة للحترق

ربنا يسترها علينا وعليك من كل ضار وبعدين انا قولت اننا بعد مانغسلها بالبنزين هنسيبها فى الهواء الطلق والكبوت مفتوح طبعا حتى يتطاير كل البنزين من على الموتور نهائيا مع العلم ان البنزين ماده سؤيعة التطاير وفى نفس الوقت اخذ بعض الاحتياطيات بفصل كابلات البطارية وبعد اة شخص بيده سيجارة مشتعلة او ما شابهها والله هو الستار.
قديم 30-01-2012, 02:26 PM
الصورة الرمزية mody112

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miam0502788391 مشاهدة المشاركة

افضل طريقة لغسيل الموتور بالفووم

انا جربته وهو حوار فاشل مبيجبش اى نتيجة وخصوصا لو الموتور متسخ
قديم 30-01-2012, 02:28 PM
الصورة الرمزية mody112

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

خطر جدااااااااااااااااا
انما الطريقة الصح بجاز ابيض

ماهو الجاز الابيض ؟ هل هو الجاز العادى بتاع لمبات الكيروسين ام هو السولار ام غير ذلك ؟ ولماذا يكون هو افضل من البنزين ؟