العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 25-05-2011, 02:43 AM
ahmed samir mosa ahmed samir mosa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس بترول

ahmed samir mosa has a spectacular aura aboutahmed samir mosa has a spectacular aura about
افتراضي رد: تجربة قياده نيسان صني سوبر صالون 2010

ربنا يبارك فيها ويحفظها و يعطيك خيرها ويكفيك شرها
قديم 28-05-2011, 09:38 PM
Dr/Mohammed Dr/Mohammed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكليه الطب

Dr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant future
افتراضي رد: تجربة قياده نيسان صني سوبر صالون 2010

انا اسف علي التاخر في الرد
معلشي اسف جدا
وشوفت التعليقات وبتدور حول عيوب الصني هو في كذا موضوع عامل العيوب
وفعلا بتاكل بنزين جامد جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااا
وده اوحش عيب فيها بجد يعني
لكن هي عربيه غير كده ممتازه ورائعه وفوق ذلك كمان

اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله
قديم 17-01-2012, 03:31 AM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about
عاجل رد: تجربة قياده نيسان صني سوبر صالون 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

ربنا يبارك لك يا باشا فى العربية و يديك خيرها و يكفيك شرها
بس انا شفت فى مشاركتك الاولى انك كاتب ان ظاهرالك علامة ODO
خلى بالك لحسن تكون مشغل الاوفر درايف على طول و ده غلط على العربية و لذا وجب التنبيه
غلط لو عدى 80 كم ساعه غير كده مفيش اى مشاكل حتى لو استعمله على طول لان ده بيدى عزم للموتور وبيقلل البنزين لكن العكس على طول بعد تجاوز 80 كم ساعه بيرهق الموتور ويسحب بنزين ولو زودت اكتر فى الحاله دى الار بى ام بيزيد عن 6.5 ويدخل المؤشر فى العلامه الحمراء ساعتها بس حتروح مفعل الاوفر درايف ومتستناش ان الار بى ام يوصل للمؤشر الاحمر خالص وكمان عشان تفعل السرعه الرابعه فى الفتيس لما بتشغل الاوفر درايف وكمان لما بيكون فعال اللمبه فى التابلوه بتكون غير منوره بالمره معنى كده ان الفتيس بينقل على السرعه الرابعه لان الغاء الاوفر درايف معناه ان اقصى نقله للفتيس بتكون التالت وبس
قديم 17-01-2012, 03:58 AM

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about
عاجل رد: تجربة قياده نيسان صني سوبر صالون 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelbaha مشاهدة المشاركة

الف مبروك يا دكتور على العربيه وربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها وليا سؤال لو سمحتم تفيدوني فيه سمعت ان الصني سوبر صالون مش تقفيل مصري يعني ياباني 100% اما باقي الصني بيكون فيه نسبة تقفيل مصري هل الكلام ده صحيح؟
الكلام ده مش مظبوط كله بيتقفل فى مصر لكن بنسبه 45%مصرى والباقى55 % يابانى ومتخافش لان المكونات المصريه مش ميكانيكيه حتى الكاوتش يابانى بريدجيستون والبطاريه مصرى كلورايد والفرش شركه تاكى مصرى والخراطيم والكاوتش بتاع الصالون مصرى والزجاج جريش مصرى برضه غير كده يابانى فى يابانى
قديم 17-01-2012, 04:01 AM

عاجل رد: صني إكس صالون مانوال كامله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedeid100 مشاهدة المشاركة

يا جماعه أنا ناوي أجيب الكامله اكس صالون مانوال ان شاء الله .. عايز اعرف هل فعلا هل الاكس صالون خشنه أوي هحس بفرق عالمطبات وفي الاتزان للدرجه يعني .. بردو نفسي اجيب عربيه تريحني و تعيش .. الصيانه .. التوكيل .. قطع الغيار كوفره و سعر و عمر .. و استهلاك البنزين ..

انا اعرف في السوبر صالون في بار خلفي لزيادة الاتزان .. لكن هل في فروق تانيه في باقي العفشه أو في الموتور ...

أفيدونا أفادكم الله

بالنسبة للسائل عن السوبر صالون .. هي تقفيل مصري عادي بس بخامات احسن و اهتمام أكتر

موديل 2012 اى اكس صالون نازله ببار خلفى ايضا انا عندى اى اكس 2012 نازله ببار خلفى غير كده مش عارف باقى الموديلات بقى فيها او لا

الكلمات الدليلية
تقرير