العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 04-02-2013, 12:31 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عداد الحراره بينزل لل c على ال 100

طالما لسة مغير ثرموستات الكوعة
يبقى هى دى اللى تالفة وعاوزة تتغير تانى لان شكلها كدة علق على مفتوح
ولو العربية درجة حرارتها اتظبطت هاتحس باداء افضل للموتور
وصوت الهد دة عيب شائع فى لانوس ونوبيرا
بس ممكن نغير زيت بنوع موبيل دلفاك ام اكس 3 ونحط مع التغييرة علبة زيت شنبر اسمة ابرو
هتلاقى الصوت مع الوقت انتهى

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 04-02-2013, 01:12 AM
casper35 casper35 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد

casper35 will become famous soon enough

تسلم يا غالى وجارى التنفيذ وهبقى اقولكو النتيجه
قديم 04-02-2013, 11:20 AM
الصورة الرمزية sokaroz
sokaroz sokaroz غير متواجد حالياً

sokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to behold

الاخ العزيز --- وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ان شاء الله تجد حلاً وليس خلعاً - اما ردا على استفساراتك
1- عندك فى الموتور حساسين للحراره فعلاَ الاول تحت المنافول وبجوار الرشاشات وده مسئول عن توصيل حراره المحرك الى المؤشر اللى فى التابلوه فقط يعنى بيقولك حراره المحرك فين بالظبط تمام كده --- الثانى حساس حراره المياه اللى بتخش للمحرك يعنى بالبلدى هو المسئول عن دخول المياه البارده للمحرك من الريداتير عند الحاجه -- وبالتالى مشكلتك تنحصر فى ترموستات الكوعه اللى هو موجود فى كوع المياه من اعلى وخلف سير الكاتينه بالظبط وبالنظر لما ذكرتها لذا حل مشكلتك تغير ذلك الترموستات بجديد يكون اصلى من مكان محترم سمعته معروفه محل معروف يعنى لانه فاتح على طول يعنى بيدخل المياه البارده على طول وكما تحمد ربنا ان مكنش قافل كان ولع الموتور وضرب وش السلندر 0
2- بالنسبه لموضوع الشخلله ده له اسباب كتييييييييير ونحلل الموضوع بالراحه بالنسبه للابواب تروح لواحد بتاع كوالين محترم معروف او اى حد ينصحك بالتعامل معاه يفك فرش الابواب كلها ويعيد تربيط جميع الصواميل اللى داخل الابواب ، اما بالنسبه للتابلوه فده اللى بيربطه الكهربائى فتروح لكهربائى يبفكلك العداداد ووش التابلوه الباغ ويربط المسامير من تحتهم ويعيد تركيبه من تانى وبلاش يقولك اغسلك العدادات ، اما بالنسبه لموضوع الشخلله من العفشه فده له اسباب ايضا كثيره وفى الغالب بتكون من العفشه الاماميه لان لو عند بارات الدريكسيون مبوشه او بيض المقصات او كاوتشه الميزان فهتحس ان راكب شخليله فيجب هنا الذهاب لعفشجى محترم ومش حرامى ويكون فاهم كويس للنظر فى المكونات السابقه ويحدد لك المطلوب وهو اللى هيربطلك العفشه كمان 0
3- مسئله وش السلندر والكامات ديه مش بفهم فيها اوى بس انا لو ماكنك اغير احسن ما اصلح وربنا يخليلنا الاستيراد صح ولا ايه وده بيقودنا للنقطه الرابعه بتاعتك 0
4- مسئله تغيير الماتور ببتوقف على مدى قوه ماتورك الحالى يعنى مش تغيير وخلاص اما لو فيه بعض القطع اللى ممكن تتغير زى وش السلندر كده وهيظبط الاداء يبقى افضل من تغير الماتور بالكامل ودوشه وفلوس وعطله وشكوك وانتا عارف الباقى ، اما لو عاوز تغيره فهناك العديد من التجار يشرفهم انهم يبيعولك مواتيرهم (الماتور ممكن يخش فى 3500 ج) بالفتيس او من غير حسب التعامل0
5- قلنا انتا منيين وساكن فين وممكن نرشحلك القريب منك وانظر الاجابه رقم 2 الجزء الاخير 0
6- اعتقد والله اعلم ان طقم الدبرياج اللالمانى مش تمام اوى والله اعلم بردك اما بالنسبه للموبينه وسلك البوجيهات اصلى gm و تحت بير السلم 0 اما بالنسبه للبوجيهات ngk ولا كورى تقفيل السلوم ، اداء السياره وسحبها يتوقف عليه العديد من العوامل عمر المحرك وقدرته مش الموبينه والبوجيهات وان كان احد اهم الاسباب وزى ما انتا كاتب ان عندك مشاكل فى المحرك فطبعا مش هيديلك كامل طاقته 0
معلش ياباشا طولت عليك بس انا اصلى بحب الرد بالتفصيل لعل وعسى ان ينفعك او ان ينفع غيرك وذلك كما تعلمت واستفدت من ذلك المنتدى وبارك الله فيك وفى كل من علمنا او افهمنا شياءاً جهلناه وهم هنا كثير
وكفايه كده
واى استفسار كلنا بالخدمه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 04-02-2013, 12:34 PM
الصورة الرمزية sokaroz
sokaroz sokaroz غير متواجد حالياً

sokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to beholdsokaroz is a splendid one to behold

تصحيح بسيط للنقطه الاولى هناك ثلاث حساسات للحراره الثالث مسئول عن تشغير مراوح الريداتير على ما اعتقد
لذا لزم التنويه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 05-02-2013, 01:32 AM
casper35 casper35 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد

casper35 will become famous soon enough

الاستاذ والصديق sokaroz
اولا قبل اى شىء شكرا جزيرا على انى اخت من وقتك كل الوقت دة فى التوضيح وربنا يكرمك على اد ما الحمد لله توصلنى لقط كتير كانت غايبه عنى وتوجهنى ليها
1- المشكله فى الحساس انى غيرته فعلا حساس الكوعه دة وجايبه للاسف من عند ابو الحسن لانى ساكن جنبه بالظبط وكل كهربائى يعجز عن حل المشكله يطلع نفسه منها ويقولك عدادك بايظ يا بيه والكلام دة ربنا يعفينا بقا
2- انا فعلا كنت محتاج كهربائى كويس لو عند حضرتك كهربئى محترم بيتقى ربنا اهم حاجه ممكن يساعدنى فى موضوع تربيط التابلوة دة يبقى كتر خيرك وفيه اعضاء اجلاء هنا دلونى على بتاع عفشه محترم قريب
3- مشكله الماكينه فيه عضو محترم هنا قالى انه مركب الماكنة ال 2 كامة... كان جايب المكنة + المانفولد+ الفرن ب 1700 جنيه من غير الفتيس والكنترول من شهرين بس لسه مش سئلته بصراحه جابها منين
4- انا اللى مخلينى مطمن للموبينا وسلك البوجيهات والبوجيهات وطقم الدبرياج انى جايبهم من عند المنيراللى فى فيصل واعتقد ان الراجل دة حاجته نضيفه والناس كلها بتشكر فيه
انا من الدقى وشاكر جدا على تعاونكم معايا بجد