العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 24-03-2010, 09:21 AM
الصورة الرمزية sa3dawy
sa3dawy sa3dawy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: medical student
هواياتي: carsFREAK

sa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud of
افتراضي رد: رائعه سكودا الجديده Superb

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

طيب سؤال تانى

كدة الفولكس و السكودا ماعندهمش عربيات فى نفس الفئة المتوسطة يعنى العيون و الفئة الخامسة و A6 ????
و اوعى تقولى الفيتون هى نفس فئة العيون..... انا كدة هزعل خلى بالك

الباسات والسوبرب بحجم الفئة الخامسة .... لانهم كلهم large family cars
لكن بيقارنوا بالفئة التالتة والسى كلاس .. لانهم نفس السعر .. بالرغم انهم اصغر ومش نفس الفئة
الفئة التالتة والسى كلاس compacts executive
يعنى هما compacts عادى زى الكورولا والجيتا والاوكتافيا .. لكنهم luxury
لكن مينفعش نقول انهم نفس فئة الباسات والسوبرب

يعنى من الاخر الجيتا بتاعت بى ام .. بتقارن مع الفئة الخامسة بتاعت فولكس .. حفظ مقامات بقا ptmnlo123per122

قديم 24-03-2010, 09:40 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

للاسف الشديد سيارة كبيرة وثقيله الوزن بمحرك 1600 سى سى طبعا ناقل الحركة لازم يكون يدوى والا ممكن تحس بالكسل فى اداء المحرك مع الناقل الاتوماتيكى وطبعا دة كله يرجع لان الوكيل عايز يبيع لانة لو جاب الفئة الاعلى شوية من ناحية سعة المحرك مع الرسوم والجمارك والضرايب تلاقى تمنها نط فوق اوى وبالتالى يظل المستهلك ديما محروم من اقل متع القيادة او حتى رغبات اختارة ولو قدر واختار بيدفع التمن غالى فى تمن سيارة وتظل مصر تسير للوراء بلوائح وقرارات ورسوم عفى عليها الزمن والدهر فى حين هناك سوق مشتركة فى العالم والدنيا بتتكلم عن الجات او اتفاقية الجات وتحرير الاسواق مازال المستهلك المصرى حتى لو معاه فلوس مقيد بحزم من الاختيارات البالية شكرا لوزارة الصناعة والتجارة شكرا لوزارة المالية شكرا لمصر ودمت بخير
قديم 24-03-2010, 10:06 AM
الصورة الرمزية sa3dawy

sa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

للاسف الشديد سيارة كبيرة وثقيله الوزن بمحرك 1600 سى سى طبعا ناقل الحركة لازم يكون يدوى والا ممكن تحس بالكسل فى اداء المحرك مع الناقل الاتوماتيكى وطبعا دة كله يرجع لان الوكيل عايز يبيع لانة لو جاب الفئة الاعلى شوية من ناحية سعة المحرك مع الرسوم والجمارك والضرايب تلاقى تمنها نط فوق اوى وبالتالى يظل المستهلك ديما محروم من اقل متع القيادة او حتى رغبات اختارة ولو قدر واختار بيدفع التمن غالى فى تمن سيارة وتظل مصر تسير للوراء بلوائح وقرارات ورسوم عفى عليها الزمن والدهر فى حين هناك سوق مشتركة فى العالم والدنيا بتتكلم عن الجات او اتفاقية الجات وتحرير الاسواق مازال المستهلك المصرى حتى لو معاه فلوس مقيد بحزم من الاختيارات البالية شكرا لوزارة الصناعة والتجارة شكرا لوزارة المالية شكرا لمصر ودمت بخير
عندك حق فى كل الى قلتة ... بس العربية مش 1600 سىسى
العربية 1400 tsi 125 hp
يعنى الموتور قوى وهيخلى العربية ظريفة .... مش هتبقى تقيلة ابداا
وعلى فكرة الموتور دا بينزل فى انجلترا وهو اكتر موتور محبوب فيها اصلا ...

قديم 24-03-2010, 10:50 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

والله يا باشا منكم نستفيد

بس لو كدة بقى انا ماركبش سى كلاس و لا بى ام الفئة التالتة ولا اودى A4
كدة يبقى الباسات و السوبيرب احسن بكتير بالنسبالى على الاقل اوسع و اهم اسمهم المانى برده

حقك طبعا
بس خلي بالك ان علي الرغم من انهم في نفس الفئة بس توجهاتهم مختلفة
يعني الئة التالته و ال A4 نفسهم الرياضي اعلي بينما الباسات والسوبيرب عائليين اكتر

طيب سؤال تانى

كدة الفولكس و السكودا ماعندهمش عربيات فى نفس الفئة المتوسطة يعنى العيون و الفئة الخامسة و A6 ????
و اوعى تقولى الفيتون هى نفس فئة العيون..... انا كدة هزعل خلى بالك
بص يا باشا هي بين البينين
بس هي بتميل للفئة الاكبر مع ال 7 و ال S

المشكلة كلها بتتمحور في ان فولكس و اودي شركة واحدة زي ما انت عارف
فبيحاولوا يتفادوا انهم يصتدموا ببعض و يبقي في منافسة بين موديلاتهم
فالباسات بتتحاشي ال A4 و الفيتون بتتحاشي ال A8 و هو ده اللي بيسبب لخبطة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3dawy مشاهدة المشاركة

الباسات والسوبرب بحجم الفئة الخامسة .... لانهم كلهم large family cars
لكن بيقارنوا بالفئة التالتة والسى كلاس .. لانهم نفس السعر .. بالرغم انهم اصغر ومش نفس الفئة
الفئة التالتة والسى كلاس compacts executive
يعنى هما compacts عادى زى الكورولا والجيتا والاوكتافيا .. لكنهم luxury
لكن مينفعش نقول انهم نفس فئة الباسات والسوبرب

يعنى من الاخر الجيتا بتاعت بى ام .. بتقارن مع الفئة الخامسة بتاعت فولكس .. حفظ مقامات بقا ptmnlo123per122
يا زعيم انا قريت مشاركتك ده فوق ال 10 مرات عشان استوعب
دخ انت لخبطتني و انا اساسا متلصم
بس الباسات مش Large Family car خلص ممكن يتقال عليها Mediem و عشان كده مبتوصلش للفئة الخامسة
و الدليل ان قاعدة عجلات الباسات هي هي بتاعت الجيتا اللي هي اصلا بتاعت الجولف و اللي اصلا طورت عشان الاودي ال A4 (حد فاهم حاجة)
و عموما زي ما انت قلت في الاخر السعر هو اللي بيحدد كل حاجة و مين بينافس مين
و انا شايف ان الباسات زي الفيتون كده بين البينين لا حصلت ال 3 او 5 و ان كانت مياله لل 3 اكتر
و زي ما قلت لمحمد باشا كله من فولكس هي السبب في اللخبطة دي كلها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

السويبرب مش نازلة بمحرك 1600 خالص يا باشا
هما محركين ال 1400 TSI ال 1800 TSI برضة
و الاتنين قادرين علي توفير اجاء رياضي للعربية بسبب قوتهم العالية
و اصلا ال 1400 هتنزل بجير مانيوال فقط

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 24-03-2010, 11:19 AM
الصورة الرمزية sa3dawy

يا زعيم انا قريت مشاركتك ده فوق ال 10 مرات عشان استوعب
دخ انت لخبطتني و انا اساسا متلصم
بس الباسات مش Large Family car خلص ممكن يتقال عليها Mediem و عشان كده مبتوصلش للفئة الخامسة
و الدليل ان قاعدة عجلات الباسات هي هي بتاعت الجيتا اللي هي اصلا بتاعت الجولف و اللي اصلا طورت عشان الاودي ال A4 (حد فاهم حاجة)
و عموما زي ما انت قلت في الاخر السعر هو اللي بيحدد كل حاجة و مين بينافس مين
و انا شايف ان الباسات زي الفيتون كده بين البينين لا حصلت ال 3 او 5 و ان كانت مياله لل 3 اكتر
و زي ما قلت لمحمد باشا كله من فولكس هي السبب في اللخبطة دي كلها
_________________________ _________________________ ___

هههههههههههه
معلش مشاركتى مكلكعة شوية

الباسات دى حاجة غريبة .. حتى مكتوب على ويكيبيديا
Large family car / Mid-size car
مش راسيين على حل :D
بس على العموم انتا صح فى موضوع قاعدة العجلات
اسمها حتى B5 (PQ35 ....بس دى كانت اصلا مصصمة للCOMPACTS فطوروها وكبروها شوية علشان تناسب الAUDI A4 والباسات والسوبرب .... وسموها B5(PQ46

من الاخر علشان الكلام كبر وانا نفسى اتلخبط

الباسات بين الMIDSIZE FAMILY CAR وال LARGE FAMILY CAR
والفئة التالتة COMPACT زى الجيتا والكورولا بس LUXURY

يعنى هما مش نفس الفئة .. لكنهم بيتقارنو ببعض لتقارب السعر :d

حد فاهم حاجة