العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > مرسيدس

مرسيدس Mercedes مرسيدس بنز الجناح الاوربى للعملاق دايملر كرايسلر وتضم شركات مايباخ الفاخرة ومينى المدمجة من اشهر سياراتها B150 E-CLASS CLS CLK S-CLASS CL

قديم 26-11-2010, 02:59 PM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute
افتراضي رد: برجاء الافادة هن مواصفات ومشاكل E240 2003-2004

بالنسبة لموضوع الياباني معاك معتقدش هيعجبك سواقته

خصوصا انك بتفكر في مرسيدس E
الكورولا والأوبترا (عربيات أنا سوقتها) سواقتهم عامله زي عربيات الملاهي مفيش أي متعة أو أمان بالرغم من أن صيانتهم رخيصة وإعادة بيعهم سهلة

زي مقلتلك قبل كده أنا أرشح باسات أو مرسيدس C زيرو وعيش حياتك سبع سنين منغير متصرف عليهم غير البنزين والزيت دا غير متعة إحساس إن انت اول واحد يركب العربية دي حاجه تانيه خالص
قديم 26-11-2010, 03:17 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رأى رد: برجاء الافادة هن مواصفات ومشاكل E240 2003-2004

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Limoway مشاهدة المشاركة

الكورولا والأوبترا (عربيات أنا سوقتها) سواقتهم عامله زي عربيات الملاهي مفيش أي متعة أو أمان بالرغم من أن صيانتهم رخيصة وإعادة بيعهم سهلة

زي مقلتلك قبل كده أنا أرشح باسات أو مرسيدس C زيرو وعيش حياتك سبع سنين منغير متصرف عليهم غير البنزين والزيت دا غير متعة إحساس إن انت اول واحد يركب العربية دي حاجه تانيه خالص

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الكلام ده سلييييييييييييييييييييييي يييم تماما , باستثناء حالة واحدا , أنك تلاقى العربية الE240 اللى أنت بتدور عليها بحالة تكاد تكون جديييييييييييييييدة , يعنى العربية اللى هى كل صيانتها فى التوكيل و عارف اتغير فيها كام غيار زيت من أول ماطلعت من المصنع و فابريقة بره و جوه و عارف كل قطعة غيار اتغيرت فيها ايه من ساعة ماتصنعت لحد دلوقتى و اتغيرت فين و كمان مين الفنى اللى غيرها و كان لابس ايه و هو شغال !!!!!!!!!!

و طبعا لازم تكون تقفيل ألمانى على أبوها مش تقفيل مصرى خالص , فى الحالة دى , ممكن تجيب الE240 المستعملة .

بس ليه مافكرتش فى الMERCEDES E200 Kompressor , ده الموتور بتاعها 2000 سى سى بس و هيديك 176حصان .و كمان فيه فرق كبير فى الضريبة السنوية للتجديد .

MERCEDES E230

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
قديم 28-11-2010, 03:04 PM
mummy_47 mummy_47 غير متواجد حالياً

mummy_47 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mercedes مشاهدة المشاركة

الكلام ده سلييييييييييييييييييييييي يييم تماما , باستثناء حالة واحدا , أنك تلاقى العربية الE240 اللى أنت بتدور عليها بحالة تكاد تكون جديييييييييييييييدة , يعنى العربية اللى هى كل صيانتها فى التوكيل و عارف اتغير فيها كام غيار زيت من أول ماطلعت من المصنع و فابريقة بره و جوه و عارف كل قطعة غيار اتغيرت فيها ايه من ساعة ماتصنعت لحد دلوقتى و اتغيرت فين و كمان مين الفنى اللى غيرها و كان لابس ايه و هو شغال !!!!!!!!!!

و طبعا لازم تكون تقفيل ألمانى على أبوها مش تقفيل مصرى خالص , فى الحالة دى , ممكن تجيب الE240 المستعملة .

بس ليه مافكرتش فى الMERCEDES E200 Kompressor , ده الموتور بتاعها 2000 سى سى بس و هيديك 176حصان .و كمان فيه فرق كبير فى الضريبة السنوية للتجديد .

MERCEDES E230

انا مفكرتش في الMERCEDES E200 Kompressor لانها بشاحن هواء وطبعا معروف ان شاحن الهواء ممكن يقلل عمر الموتور رغم اني مش اكيد من النقطة ديه
قديم 28-11-2010, 03:12 PM
mummy_47 mummy_47 غير متواجد حالياً

mummy_47 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Limoway مشاهدة المشاركة

بصراحة المرسيدس C شكلها صغير ومش عاجبني وانا ببحث على شكل كبير وفخم..بالنسية للباسات طبعا انا فكرت فيها كثير لكن لما دخلت على المنتديات وخصوصا الخليجية تقريبا محدش شكر فيها واشتكوا من مشاكلها الكثير ..وخصوصا ان الموتور تربو 1400 اكيد هيهلك بسرعة نتيجة انه بيطلع 122 حصان ..
انا محتار جدا..
قديم 28-11-2010, 03:33 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رأى رد: برجاء الافادة هن مواصفات ومشاكل E240 2003-2004

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mummy_47 مشاهدة المشاركة

انا مفكرتش في الMERCEDES E200 Kompressor لانها بشاحن هواء وطبعا معروف ان شاحن الهواء ممكن يقلل عمر الموتور رغم اني مش اكيد من النقطة ديه

أنا فعلا سمعت الكلام ده من بعض الناس , لكنى أعتقد أنه عار تماما من الصحة لأن مش شركة مرسيدس اللى تطلع عربيات الموتور بتاعها يهلك بسرعة لأن معروف أن المرسيدس قطع غيارها معمرة و لو حتى مش معمرة, الفرق فى الضريبة فى حدود 10 سنين -أعتقد مفيش موتور مرسيدس هيقعد أقل من 10 سنين- يجيبلك أحسن موتور مرسيدس جديد .

أنا أؤيدك فى أن الC class شكلها مس محبب لأنها صغيرة, رغم أن بينزل منها مواتير لحد C280 لكن اللى بيجيب مرسيدس بيشترى فخامة و عربية كبيرة و قوية, فمن باب أولى أنه مايجيبش عربية صغيرة , الا لو كان عنده حته E class أو S class و جايب ال C class عشان الجرى جوه البلد و مشاوير البيت و كده .

اسأل حد عنده خبرة فى المرسيدس و لو حتى هتراسل شركة مرسيدس فى ألمانيا عشان تسألهم على المواتير الE200 Kompressor أو ممكن تسأل فى مركز خدمة مرسيدس اللى فى القاهرة عن العمر الافتراضى للمواتير دى فى ظل ظروف التشغيل المعتدلة, لأن حكاية أن مواتير المرسيدس تهلك بسرعة من الKompressor دى أنا مش مصدقها و بعدين استنى هنا , انا ليا اتنين جيران أخوات عندهم شركة مقاولات و كل واحد منهم جايب عربية مرسيدس عيون موديل بعد ال2003, واحد جايب ال E200 kompressor و التانى جايب ال E240 و دى طبعا مش Kompressor و الاتنين كانوا جايبين العربيتين فى نفس التوقيت مع بعض من حوالى 6 سنين و ماسمعتش أن اللى معاه الE200 Kompressor غير مكنة و لا كلام من ده و هما بطبيعة عملهم , بيهلكوا العربيات بتاعتهم بشكل غيييييييييييييييييير آدمى , اسأل فى الحكاية دى حد متخصص فى المرسيدس بجد و بيفهم , مش بيفتى .

و ربنا ييسرلك اللى فيه الخير .

MERCEDES E230

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم