العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 02-02-2010, 03:19 AM
السائلة الحائرة السائلة الحائرة غير متواجد حالياً

السائلة الحائرة has a spectacular aura aboutالسائلة الحائرة has a spectacular aura about
اريد معلومة مفيدة

ممكن حد يقولى ايهم افضل great wall ام اكسبلوجن خاصا انى سمعت ان اكسبلوجن فيعا عيب فى الفتيس واللى قالى كدة التوكيل المسلمى بنفسة لانى كنت عاوزة اشتريها وكانت عجبانى ممكن حد يرشحلى عربية فى مواصفات الاكسبلوجن عالية عن الارض وما تزدش عن 65 الف
شكرا
قديم 02-02-2010, 03:29 AM
الصورة الرمزية ابو يمني
ابو يمني ابو يمني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات شبابيك p.v.c
هواياتي: الكمبيوتر

ابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اريد معلومة مفيدة

لو عايزة نصيحة لوجة الله اخلعي من العربيتين دول وادع لي الاكسبلوجن دي عربية زبالة وتوكيل ضايع والجريت ول دي محدش بيشتريها اصلا يعني هتركبي العربية لاخر العمر عمرك ما هتعرفي تغيريها اقل حاجة ممكن تركبيها في الشكل دة تيجو 1600 وان كان ماتورها ضعيف علي العربية انا نصحتي ليك في حدود 65000 يوجد اختيارات جيدة جدا وهي كيا بيكانتو و هيونداي i10 دي عربيات صغيرة 1000 سي سي وهاتش باك ولو عايزة عربيات ماتور كبير وسيدان يبقي هيونداي فرنا 1600 سي سي ودايو لانوس 1500سي سي وانا شخصيا بفضل المقارنة تكون بين البيكانتو او الفرنا ويارب تسفيدي بكلامي واوعي تجيبي العربيتين اللي انت عاوزاهم دول

[SIGPIC][/SIGPIC]
قديم 02-02-2010, 06:24 AM
الصورة الرمزية MIDO-SPICY
MIDO-SPICY MIDO-SPICY غير متواجد حالياً
من انا؟: متأمل فى حال الدنيا
التخصص العملى: مدير فرع بشركة مطاعم بابا جونز

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute

برنس والله يا ابو يمنى
بتجيب من الاخر
قديم 02-02-2010, 11:13 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السائلة الحائرة مشاهدة المشاركة

ممكن حد يقولى ايهم افضل great wall ام اكسبلوجن خاصا انى سمعت ان اكسبلوجن فيعا عيب فى الفتيس واللى قالى كدة التوكيل المسلمى بنفسة لانى كنت عاوزة اشتريها وكانت عجبانى ممكن حد يرشحلى عربية فى مواصفات الاكسبلوجن عالية عن الارض وما تزدش عن 65 الف
شكرا

بالنسبة للاكسبلوجن بالطبع زى ماقال اخى العزيز ابويمنى بلاش لعدة اسباب العربية مش منتشرة الى جانب ضعف التوكيل وعدم توافر قطع غيارها بشكل كامل داخل وخارج التوكيل

اما الجرييت وول فى عربية من اكتر العربيات الصينى المحترمة وانا شخصيا بفضلها عن الشيرى وتوكيلها الى حد كبير محترم لان عز العرب محترم كتوكيل بس يعيبها انها لسه مانتشرتش ومااتجربتش فى مصر وده غلطة وكيل مستخسر يعمل اعلانات ودعاية

الترشيحات

الفيرنا ال1600 سى سى رقم واحد عربية نجحت فى مصر منتشرة تقدرى تصلحيها فى اى حته جميع قطع غيارها متوفرة واى ميكانيى بيفهم فى الفيرنا كويس

التيجو عربية مغرية جدا جدا بس فيها اقاويل ناس عجباها اوى وناس مابتشكرش والحقيقة انه لايمكن تقييم العربية دى الابعد مرور من 3 الى 5 سنوات على استخدامها غير كده مجرد كلام

البيكانتو عربية متميزة وتوكيل محترم لو استخدامك حلو ومش حتبهدليها تبقى عربية ممتازة لكن لو استخدامك قوى بالعربية يبقى بلاش وانا بميل للبيكانتو على الالى 10 عشان ضمان 100 الف كم او 5 سنوات

وبرجاء قبل شراء العربية التفكير فى قطع الغيار والصيانة قبل التفكير فى السيارة
قديم 02-02-2010, 11:39 AM
الصورة الرمزية king mimo20
king mimo20 king mimo20 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد طلعت سليمان
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: البحث والاطلاع ولعب كرة القدم

king mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond repute

الافضل فى حدود السعر ده يبقى الفيرنا

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من اهم مواضيعى

مصر بلد الوحوش
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...E1%E6%CD%E6%D4

حصرى لمصر موتورز تقرير عن هوندا بايلوت 2010

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17013

صور مضحكة من مصر !!!!!
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=24756

لا اله الا الله محمد رسول الله