العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 02-07-2008, 12:48 PM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute
افتراضي استفسار بخصوص البطارية

دلوقتي أنا عربيتي يو 6/24 تمت سنة بالضبط (من الزيرو) وأنا سايبها ومسافر بقالي شهرين بالضبط أو شهرين ونص ، وكانت المدام كل يوم بدورها نص ساعه كده ويوم الجمعه تاخدها لفه حوالين البيت ، المهم النهارده مكلماني بتقولي العربية عايزة بطارية لأنها مش عايزه تدور ولا الريموت عايز يشتغل وجابت أخوها وغعلا أكد كلامها إن العربية عايزه بطرية

حسب معلوماتي المتواضعه إن البطارية على الأقل عمرها الافتراضي من سنتين لثلاثة إزاي ديه بقه ضابطها نفسها على سنة بالضبط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:w6w2005041122 36376d:w6w200504112236376 d:w6w 200504112236376d

قديم 02-07-2008, 12:58 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار بخصوص البطارية

غريبة فعلا يا اسلام بس هياالبطارية ممكن تكون كانت مركونة فى العربية قبل ما تشريها مده برضو

لاكن عامة البطارية ممكن تقعد سنتين وتلاتة على مع صيانتها والكشف على المياة ومتكونش بتتعرض لدرجات حرارة عالية او احمال زيادة

معلش يا حج بقى ربنا يعوض عليك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 02-07-2008, 10:31 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

على فكرة الحكاية دي أتكررت معايا أكتر من مرة

وفعلا زي ماتكون البطارية ظابطه نفسها على سنة ومع السلامه

بس من ساعة ما بقيت أستخدم البطاريات الجافة وخصوصة ماركة (فارتا) الألمانيه (مش نسر فارتا) وأنا دماغي أرتاحت من الحجكاية دي نهائيا

و يا ريت لو في حد هنا عنده معلومه عن الحكاية دي يقولنا
قديم 03-07-2008, 08:29 AM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute

البطاريات السائلة كانت ظابطة نفسها علي سنة بالضبط في الـ 127
اتأكدت من الشحن و الكهرباء كلها و كان اللي يكشف يقوللي مفيش 127 كده ، بس برضه هي السنة
البولو بعد سنة غيرت البطارية (ممكن تقول متعقد) و حطيت جافة بس لسة معدتش السنة
ربنا يعوض عليك يا سمسم
هو في ملحوظة من اللي حكيتة البطارية بتشحن و مبتلحقش تفرغ أي حاجة بالطريقة دي و ممكن تلاقي التسخين دايما بالنهار يعني البطارية مش مستخدمة خالص أثناء التسخين و الله أعلم

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 03-07-2008, 10:49 AM
Xpert Xpert غير متواجد حالياً
من انا؟: بيشو
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سابق
هواياتي: هاوي سيارات

Xpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to all

بص .. لو كنت جبت البطاريه ايام الهوجه .. ايام ما غليت كده ... فالبطاريات دي خامتها مش حلوه .. و نزلت ساعتها اشتريت بطاريه طلعت بايظه .. رجعتها و خدت واحده تانيه .. برضه بايظه ... فغالباُ ممكن العيب يكون في البطاريه فعلاُ ...
بس حاول تغير مياه النار و تشحنها الاول ... و شوف ايه اللي هايحصل ..

Why?...Cause I can
The Raise of the Don ... Don Johnny

Don Capone

Everything is personal ...every bit of Business , every piece of Crap every Man has to eat everyday of his Life is personal..

///