العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 26-10-2012, 09:44 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كورولا 2013 ام لانسر بومه 2013 وهل تستحق الكورولا فرق ال30+ ألف

في بدائل افضل للعربيتين في نفس السعر
مش معنى ان العربية تكون كوري انها تكون وحشة
مكانش حد ساعتها اشترى الكوري ولا كان الكوري حقق المبيعات القياسية دي على مستوى مصر والعالم
انا لو مكانك اجيب العربيات الاتية (على حسب احتياجاتي )
نيسان صني السوبر صالون / كيا سيراتو او ريو / هيونداي اكسنت / سكودا اوكتافيا
واخر حاجة هفكر فيها اللانسر والكورولا
وعلى فكرة العربية الاعتمادية والمعمرة واللي تستحمل هيا اللي صاحبها يهتم بيها وبيحافظ عليها حتى لو كانت عربية صيني
ومش عيب ان الواحد يهتم بالشكل او بالكماليات
ومبروك مقدما

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 26-10-2012, 09:53 PM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

تقدر تحسبها من نواحى تانيه . ضيف الـ 30 الف جنيه الفرق فى سعر التويوتا على خسارة السياره فى اعادة البيع . وقارن دا مع خسارة المتسوبيشى فى اعادة البيع . وهنا حاتحس بالفرق الطبيعى . بصراحه ممكن الـ 30 الف مع زياده خفيفه يخلوك تشوف الشارك فى الميتسوبيشى . وخللى بال سيادتك ان اى عربيه لو هنتها فى استعمالك ممكن ماتكملش معاك السنه . وممكن عربيه 128 زى عربيتى بقالها 5 سنوات ما إحتجتش اغير غير زيت الموتور والفلتر وتيل فرامل أمامى فقط على مدى الخمس سنوات . المقصود ان الكورى مش سيئ انما المستخدم اللى بيستعمل السياره هو السيئ . وتقبلوا تحياتى ..

Saif El Deen
قديم 26-10-2012, 11:00 PM
amr-osama amr-osama غير متواجد حالياً

amr-osama is on a distinguished road

تمام كلامكم جميل .. واحنى استعمالنا هيكون بسيط جدا وفي المدينه غالبا مفيش سفر كتير اوي ..

بس المشكله ان الوالد في السعوديه وواخد على العيشه هناك وهناك طبعا العربيات الياباني منتشره جدا فعاجباه جدا .. بس طبعا العربيات هناك فرق السماء والارض ما بين هنا فهو مش مجرب العربيات هنا وهو خايف بردو عشان دي اول عربيه لينا في مصر ..

انا بصراحه زهقت من التفكير ومش عارف ارسي على اي حاجه ..
قديم 26-10-2012, 11:24 PM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr-osama مشاهدة المشاركة

تمام كلامكم جميل .. واحنى استعمالنا هيكون بسيط جدا وفي المدينه غالبا مفيش سفر كتير اوي ..

بس المشكله ان الوالد في السعوديه وواخد على العيشه هناك وهناك طبعا العربيات الياباني منتشره جدا فعاجباه جدا .. بس طبعا العربيات هناك فرق السماء والارض ما بين هنا فهو مش مجرب العربيات هنا وهو خايف بردو عشان دي اول عربيه لينا في مصر ..

انا بصراحه زهقت من التفكير ومش عارف ارسي على اي حاجه ..
هانصحك بحاجه ممكن تستغرب بيها اعمل حسابك انك تجيب عربيه تقعد 5 او 6 سنين ومجرد ما تفتح بقها غيرها يعني ممكن تجيب عربيه كوري وتغيرها بعد 5 سنين وهتبقي مبسوط احسن ما تجيب عربيه ياباني وتخليها معاك 10 سنين عشان تحلل القرش اللي اندفع فيها
يعني انا مثلا كان معايا لحد من ايام كورولا 1993 عربيه غنيه عن التعريف ثبات ملهوش مثيل علي سرعات 160 ولسه جايب من يومين بالضبط فيرنا 2013 كله قعد يقولي بقي تنزل من تويوتا تركب فيفي بصراحه انا اقتنعت بكلامهم ف الاول لكن ف الاخر نفضت وجبت فيرنا علي قد الفلوس اللي معايا وعامل حسابي بازن الله ابيعها بعد 5 او 6 سنين ولوسالتني دلوقتي هاقولك الفيرنا افضل من ناحيه راحه البال لكن التويوتا تتفوق ف حاجتين الامان والثبات ع السرعات العاليه بس انا حلتها من عندي وقلت اخرك ف السرعه من هنا ورايح 100 حلو قووووي وخصوصا اني مش باسافر كتير

اللي عاوز اقوله لك عشان متغلطش زي ناس كتير مفيش حاجه اسمها عربيه العمر هتجيب كورولا مثلا وتغيرها بعد 5\ سنين يبقي كده تمام لكن لو مش هتغير كل 5 سنين يبقي هاتلك اي عربيه زيرو حتي لو رخيصه وحوش الباقي لما تيجي تغير بعد 5 سنين افضل مليون مره من عربيه تقعد معاك 10 سنين

واسف ع الاطاله وعن خروجي عن الموضوع الرئيسي بس حبيت انصحك
قديم 28-10-2012, 07:29 PM
maro007 maro007 غير متواجد حالياً

maro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to all

الكرولا أحسن طبعا و ممكن سوبارو أمبريزا الجديدة
عربية ملهاش حل و 4*4 و ثابتة و يابانى بس عيبها
قطع غيارها مش متوفرة و سعر أعادة البيع مش حلو
R OSE4U