العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 01-02-2013, 10:45 AM
الصورة الرمزية محمد العقابي
محمد العقابي محمد العقابي غير متواجد حالياً

محمد العقابي will become famous soon enough
مبروك بنصبخ وبنعرف وبنقول السلام عليكم

السلام علي كل اعضاء المنتدي الجميل . الواحد بجد بيستفيد من المنتديات عامة من كل واحد بيطرح تجربته وحلولها علشان يستفيد منه غيرها . . فانا فعلا استفدت كتير لغاية ما الحمد لله جبت عربيه نوبيرا 2001 بيضاء اوتوماتيك ماتور 1600 سي سي . السعر 46الف و 500 العربيه مش راشه بره ولا جوه ( العتب بس من تحت والأكصدامات ) عربيه نضيفه مش متهانه فرشها الاصلي كاسيت الاصلي الفتيس جيد حتي الأن . 5 جنط الاسبور بتوعها الاصلي كاوتش 60% علبة المعدات الاصليه بتاعتها معاها علبه كده علي شكل نص دايره وراء الاستبن فيها كوريك وصليبة الفابريكا ( اول مره اشوفها موجوده مع نوبيرا ) . والحمد لله
نبدأ في العيوب امبير السرعه وعدادا الكيلوهات والعداد المؤقت مش شغاليين ( تم تغيير ترس السرعه الترس اللي تحت الحساس جبته ب 145 جنيه جي ام الاصلي وكهربائي 30 جنيه . لمبة الاعطال كانت منوره روحت لكهربائي عنده كمبيوتر قالي حساس ال اي جي ار egr بايظ وملغي راح مركبلي خرطوم صغير معرفشي من فين لفين راحت اللمبه طفت ولعب في الكمبيوتر وقالي كده تمام خلاص المشكله اتحلت ( والله اعلم ) بس العربيه تمام يعني . لما جبتها مكانشي فيها اي صوت . فللتجربه فولتها 80 من ساعتها كل لما اكون واقف او اهدي واجي اطلع بيها بسمع صوت كركره او نعره بسيطه في الموتور وبعد كده تروح وساعاة لأ برده . ركنتها يومين بدورها بليل لقيت العربيه بترعش جامد بطلتها ودورتها رعشت بسيط زودت بنزين راحت الرعشه بعد كده . في زجاج تقيل شويه في زجاج بيطلع مبينزلشي تظبيط لمض في الفوانيس . السماعات الجمب اليمين شغال كله الباب واللي ورا الجمب الشمال فاصل كله ممكن من التسجيل بس انا مش عارف اعدادات الظبط بتاعة ازاي هو كلاريون دايو الاصلي . ما رأيكم
قديم 01-02-2013, 12:13 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بنصبخ وبنعرف وبنقول السلام عليكم

الله أكبر, ربنا يبارك لك فيها, و يمتعك بخيرها و يبعد عنك شرها

طبيعى جداً إنك تلاقى شوية مشاكل فى أى عربية مستعمله (و أحياناً الزيرو بيكون برضه فيه مشاكل)

لذلك جرى العرف و العاده إنك متشتريش العربية بكل الفلوس إللى معاك لأنك أكيد أول ما هتجيبها هتغير فيها فلاتر و سيور و زيوت و تنضيف و تضبط الكهرباء و الإشارات و الفوانيس و ..... و طبعاً ده حسب الحاله.

الشغل إللى حضرتك بتتكلم فيه ده يعتبر كلام فاضى و فى ناس كتيييييير ماشية و عندها مشاكل أكتر من كده و مطنشه (فى ناس محترمة جداً زيى بالضبط ماشيه بعداد RPM بس و عداد السرعة بايظ, و عداد الحرارة بيهبل و مؤشر البنزين دايماً على الصفر)
قديم 01-02-2013, 01:33 PM

الله يخليك وشكرا علي ردك بس انا كنت عاوز اعرف لما حطيت 80 كركرت في اول الطلعه او في اول دوسة البنزين وجربت وهي واقفه اخطف علي الدواسه تروح مكركره او نعره كده بعد كده وانا محمل علي الدواسه مفيش صوت او صوت عادي يعني الكهربائي يوميها قالي ده لخبطة بنزين هل الكلام دوة صح ولا اروح اسال ميكانيكي افضل وهل اكمل علي 80 ولا بلاش
قديم 01-02-2013, 03:22 PM
الصورة الرمزية ramyhekal
ramyhekal ramyhekal غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تاجر
هواياتي: السيارات

ramyhekal is just really niceramyhekal is just really niceramyhekal is just really niceramyhekal is just really niceramyhekal is just really nice

انصحك بعدم استخدام بنزين 80 مع النوبيرا لان الموضوع مش جودة بنزين انما نسبة اوكتان ممكن تلاقى عربيه اغلى من النوبيرا وتمشى ب 80 هى الاوكتان بتاعها كده خليك 90 او 92
قديم 01-02-2013, 03:40 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramyhekal مشاهدة المشاركة

انصحك بعدم استخدام بنزين 80 مع النوبيرا لان الموضوع مش جودة بنزين انما نسبة اوكتان ممكن تلاقى عربيه اغلى من النوبيرا وتمشى ب 80 هى الاوكتان بتاعها كده خليك 90 او 92
شكرا انا كنت بجرب لاني بصراحه كان معايا شاهين ومكنتش بحط غير 80 فالفرق في السعر الدوبل بس اهوه الرفاهيه ليها تمن اكيد