العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 30-06-2010, 01:08 PM
الصورة الرمزية smasherone
smasherone smasherone غير متواجد حالياً

smasherone has a spectacular aura aboutsmasherone has a spectacular aura about
افتراضي رد: أقصى قوة ممكن يوصلها موتور ١٦٠٠ cc بعد التعديل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

اولا اشكر ليك تصحيحك للمعلومة ليا
ثانيا انا قلت ان دى ملاحظاتى ولما سالت من اظن انهم اهل الخبرة فقالو كده
لا شكر على واجب يا خالد وكلنا هنا بنستفيد من بعض على رغم خبرتي و حبي للسيارات الا انني أكتسبت خبرات من كثير من الاعضاء حتى و ان كانوا أقل خبره و الغرض هنا الاستفاده للجميع و ليس فرد العضلات على الاطلاق و انا سعيد اني عرفت أقدم معلومه اتمني انها تكون مفيده ليك و للاعضاء المحترمين

و شكرا يا خالد على حسن ردك

AHMED SALEM WAS A SINGER
WWW.AHMEDSALEM.NET
قديم 01-07-2010, 04:32 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smasherone مشاهدة المشاركة

لا شكر على واجب يا خالد وكلنا هنا بنستفيد من بعض على رغم خبرتي و حبي للسيارات الا انني أكتسبت خبرات من كثير من الاعضاء حتى و ان كانوا أقل خبره و الغرض هنا الاستفاده للجميع و ليس فرد العضلات على الاطلاق و انا سعيد اني عرفت أقدم معلومه اتمني انها تكون مفيده ليك و للاعضاء المحترمين

و شكرا يا خالد على حسن ردك
ربنا يبارك فيك وانت راجل محترم و ذوق
قديم 19-07-2010, 07:47 AM
Sky_Bird Sky_Bird غير متواجد حالياً

Sky_Bird is on a distinguished road

شكرا علي الموضوع الاكثر من رائع
قديم 19-09-2010, 10:43 PM
الصورة الرمزية Mshawky
Mshawky Mshawky غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس شبكات وانظمة
هواياتي: الرياضه-التكنولوجيا

Mshawky is on a distinguished road

طب انا عايز ازبط السيراتو 2010 بتاعتى لكن مش عايز تكلفه كتير لانى لسه ملسوع فى سعرها طبعا وهى ادائها حلو بالاخص بعد مافتحت الموتور وهى بتحسب جامد فحت بس عايز ازود الهورس باور مش مجرد سحب كويس وبس عايز تشد جامد لانى متعود على العربيات 2000 سى سى فهل اقدر اعمل حاجه كده ؟

انا كنت بعت لمهندس فى سيموتا مصر وقالى ان الكيت الانتاك كلها ب 650 جنيه وهتزودك 5 حصان بس بس لقتهم قليلن مش هيدو فرق ملحوظ ولا ايه رايك ؟

Where Imagination on The Ground
قديم 29-09-2010, 03:54 PM
fathiesam fathiesam غير متواجد حالياً

fathiesam is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAbuhashem مشاهدة المشاركة

شرح مبسط ورانج الاسعار

التيربو كيت بيكون سعرها من ٥٠٠٠ ال-٧٠٠٠ على حسب ماركات اجزائها
وبصراحة د مينفعش معاها شرح مبسط لكن هي بتتكون من التربينة مع الواست جات ، بلو أف فالف وإنتر كولر ومواسير التوصيل استانلس كمكونات أساسية .

الفلتر الرياضي مع التيربو يفضل HKS ستايل أو زي ما بيسموها شكل المشروم غير كدة التاني أفضل وهو الشكل المخروطي ولازم معاه الكولد أير كيت وهي ماسوره ستاينلس لتوصيله بالمانيفولد وأنبوبة تانية عازلة علشان تجيب هوا بارد من برة الحوض ودة بحوالي ٢٠٠ جنيه نوع سيموتا و-١٥٠ جنيه للماسورة الستاينلس و-٢٥٠ للبايب الخارجية

الهيدر ويفضل 4 X ١ يعني ٤ مواسير خارجين من الموتور متجمعين مباشرةً في ماسوره واحده على الشكمان ودة بييجي مع التيربو كيت

الشكمان الكامل على حسب النوع في أنواع تايواني صناعتها جيدة بتبدأ من ١٠٠٠ جنيه بدون العلبة الاخيرة ( المفلر )

ال-MSD هو جهاز بيقوي الشرارة الكهربائية إلي داخلة للموتور وسعره حوالي ١٣٠٠ جنيه

منظم البنزين صمام ضغط عليه عداد بيتحكم في كمية البنزين الداخله للموتور سعره حوالي ٢٥٠ جنيه

الفلاي ويل ( الحدافه ) إذا كان دة الاسم الشائع وسعرها في الانسر بيبدأ من حوالي ٢٠٠٠ جنيه على حسب النوع والوزن وبتفرق فرق رهيب

الكلاتش الرياضي ودة بردو مينفعش نمر عليه بسرعة لكن كفاية نعرف إن أشهر الاصناف هو Exeedy ودة في الانسر إسطوانة ودسك بيبدأ من ٣٠٠٠ جنيه وكمان بيفرق عن العادي فرق كبير جداً

ال-ECU أشهر الانواع Appexi و-Greedy E-Manegment سعر الاول حوالي ٢٧٠٠ جنيه والتاني حوالي ٣٠٠٠ جنيه ودة يونيفرسال لأي عربية

أجزاء الكربون اسعارها غالية لكن بيكون لها تأثير واضح في تسارع أي عربية إرتباطاً بمعادلة الوزن للقوة المعروفة

كمثال كبوت الانسر الكربون فايبر ب-٢٥٠٠ جنيه .

كل عربية لها الاجزاء الخاصة بها وأشهر عربية بتتعدل في مصر هي الانسر ونقدر نقول أسهلها يليها الهوندا سيفيك لكن أي عربية ممكن تتعدل ويجيلها حاجتها بس بتاخد وقت

عموماً في مشروع تاني بيتعمل وهيشوف النور عن قريب وهو عربية ١٦٠٠ cc هنوصلها ال-٣٥٠ حصان إن شاء الله وربنا يبارك لصاحبها فيها

Thanks
Eng.Sherif Shaker
لو سمحت يا بشمهندس انا عربية والدى 132 2000 بس انا ركبت موتور 1600
و مش مستريح لية خالص ممكن تفيدنى ازاى ازود قوة العربية مع عدم الاضرار بها ان امكن
لان ادائها وحش اوى وبصراحة انا عايز اجمع بين قوة الموتور والبودى اما الكماليات فدى امرها سهل
ويا ريت لو فى خطة لتعديل ال132 تبقى حضرتك خدمتنى
وشكرا