العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 04-06-2010, 11:44 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: أقصى قوة ممكن يوصلها موتور ١٦٠٠ cc بعد التعديل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

مهو ممكن نعمل كل حاجة المهم الطريق اخباره ايه يعنى ممكن تركب موتور 10000 حصان على 128 طب وبعدين ؟؟؟
مستغنى عن عمرك ؟ طب واللى حواليك فى الطريق ذنبهم ايه؟؟؟
اى عربية موتور كبير يبقى لازم عفشة متينة وكاوتش عريض وجسم طويل وعريض
وده على حد خبراتى الضيقة
مهو مينفعش ابنى عمارة 15 دور والاساسات تتحمل 5 بس
حضرتك انت مش ملاحظ انا عامل اقتباس لرد و قلت الكلام ده بقول بس ان ال128 لو عوزها تبقا طلقه هتبقا صاروخ لكن هتفضل 128 انا برد بس علي ان فرنا كسبت بي ام مع احترامي لملاك هيونداي هتفضل هونداي هيونداي و بي ام بي ام
و علي فكره مش بعرض العربيه بس يا مان احنا قلنا عفشه جولف4 يعني ثبات خرافي المشكله الوحيده في قاعده العجل لانها صغيره اوي في ال128 بس اكيد شافو ليها حل و لو كانت بالجسم كان زمان المني كوبر عربيه حقيره!
الي بيلعب صح بيقول عربيه رياضيه فرامل ثبات موتور
و لك ان تتخيل هندا سفك بمحرك سوبرا تولد 1600 حصان و عيش يا مانptmnlo123per154
لكن دي عربيت ريسنج دراج مش بيستخدمو قوتها في المشي العادي عشان كدا تلاقي اقوي العربيات المعدله و القويه بيكون ماشي عادي و اقل من العادي وسط الناس لانه عارف خطوره العربيه بتعته و عارف هي تقدر تعمل ايه لكن الي بيجري عادي علطول و عاوز يسخن اي حد عشان يجري معاه لانه عارف انه مش محاجه و عاوز يعمل نفسه حاجه
فمتخفشي ال128 بتمشي تنكه اوي وسط الناس و لعبها علي الطرق الفضيه الكبيره بس لان في الزحام يتساوي وال1 حصان بال1000 حصان و السواق هو الحكم

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 08-06-2010, 02:05 PM
الصورة الرمزية mansho
mansho mansho غير متواجد حالياً

mansho has a spectacular aura aboutmansho has a spectacular aura aboutmansho has a spectacular aura about

لو انا عملة الموضوع ده تكلفته اد ايه
قديم 29-06-2010, 12:04 PM
الصورة الرمزية smasherone
smasherone smasherone غير متواجد حالياً

smasherone has a spectacular aura aboutsmasherone has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

والله يااخى اقسم بالله هذا غير صحيح ظلمتونى انتم ال 2 وانا هتريق ليه ده واقع مشاهداتى العملية من كتر السفر والترحال لطبيعة عملى فانا بسافر مايقرب من 5000 كيلو شهريا ولفيت مصر كلها و دى ملاحظاتى ولما سالت ناس متخصصة فقالو الكلام بتاع جسم العربية ده اما حتة مش مقتنع فده حقك و اما انا بتريق فدى مظلمة وعيب فى حقى وغالبا هاخده يوم القيامة
معلومه صغيره يا أستاذ خالدعن حجم و طول السياره

اللوتس اليس وزنها لا يتعدى ال 900 كجم يعني و زن سياره متيز و مع ذلك هي سياره صغيره سرعتها تتعدى 240 كم/س و هي ثابته تماما و اداءها لا غبار عليه

حاجه ثانيه السياره الكابريس كلاسيك طويله عريضه ة تقيله ةلكنها لا تتفوق بأي شكل من الاشكال على سياره الفورملا ون المصنعه بالكامل من الفيبر جلاس

الثقافه المصريه عن ثقل السياره وعلاقته بالثبات خاطئه
لأن الثبات له علاقه باحتكاك الاطارات على الارض ومدى تماسكها و تعليق السياره في المقام الاول و الذي يمتص قوه الطرد المركزي في المنحنيات الصعبه و الجدير بالذكر ان حجم و ووزن السياره يؤثر بالسلب على ثبات السياره في المنحنيات لأن الوزن يتناسب ترضيا مع قوه الطرد المركزي بمعنى كلما زاد الوزن اثر سلبا على الاداء الرياضي لذلكيوجد تعديل شهير جدا ذكره البشمهندس مشكورا وهو weight reductionأو تقليل وزن السياره مع وجود تعليق جيد و airo Dynamicسليم للسياره ساعتها مش تكون 350 حصان انشاالله تكون 1350 و مثال السياره m3 بي ام دبليو يوجد منها من اول 1600 سي سي على نفس البودي حتى 4000 سي سي و أكثر

AHMED SALEM WAS A SINGER
WWW.AHMEDSALEM.NET
قديم 29-06-2010, 12:29 PM
الصورة الرمزية smasherone
smasherone smasherone غير متواجد حالياً

smasherone has a spectacular aura aboutsmasherone has a spectacular aura about
Smile رد: أقصى قوة ممكن يوصلها موتور ١٦٠٠ cc بعد التعديل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

انا معاك يا مان كلام تمام 100% مفهوش غلطه الحقيقه و معلشي يا ملاك الكوري هي دي الحقيقه

اما ملاك الصيني نو كومنت ميدوروش علي حاجه و ميخفوش لان محركتها مش بتجري اصلا
اليباني مناس و مظروط يا مان اغلب الاوقات و اعتبرها الوسط بين الامريكي و الالماني اما المريكي بيرمو اجسام كبيره اوي و ده طبعا بيعلي الثبات و الفرامل بس بيعجز المحرك شويه و صوته مش بيطلع زي المحركات الكوري مع انه افضل منهم اصلا و الالماني هو افضل فئه حجم وزن محرك نظام تعليق مفهمشي غلطه و الايطالي و رمزه فيات مركه العجائب في رايي حجم صغير و وزن ثقيل و محرك جبار و ثبات عالي و باقي الصناعات الاوروبيه جميعها رائعه ولكن دول ابرز الصناعات

الامريكي مبقاش كبيروانظر للنيون اللى اصغر من النوبيرا و مع ذلك 2000 سي سي و الفيات عربيات ممتازه ولكن ليست ثقيله البونتو وزنها اقل من 1000 كيلو جرام و ثابته بالنسبه للفئه بتاعتها وأرجوقراءه ردي على أستاذ خالد
تاني حاجه المعلومات واضح انها قديمه الخريطه العالميه تغيرت و في يوم من الايام الياباني كان بيتقال عليه زي الكوري و اكثر الان شركه هيونداي الثالث على العالم بالاضافه لانه لا يمكن مقارنه سياره وقف انتاجها خارج مصر مثل الفيرنا بالسيارات الحديثه هيونداي و ده مثل ليس أكثرلدبه السياره جينيسيس التي تتفوق على سيارات الفئه الخامسه و الايكلاس في المرسيديس من حيث الثبات و قوه الاداء و حتى الفخامه بلاش نعمل زي الكفار زمان لما قالوا هذا ما وجدنا عليه اباءنا انا بهزر عشان محدش يزعل مني

لكن بجد يا جماعه طبعا كامل احترامي لزوي الخبره في تصنيع السيارات لكن النهارده مينفعش تقول ده كوري زي زمان النهارده المونديو كان فيه مشاكل الالنترامبتعطلش!!!فاهمني انا بس كل اللي ارجوه انكوا تتطلعوات على السوق العالميه و ما حدث من تطور

اللى عايزاقوله على الصيني مع تحفظي عليه احنا صنعنا عربيات من قبليهم زي الرمسيس ولكن هما عمرهم كله في صناعه السيارت قصيرمثلا شيري بقالها 10 سنين من 2000 شوفوا فرق التطور ون كانت لا تخلوا من العيوب و تخيلوا ان التطورده حصل في 10 سنين بس!! تخيلوا كمان 10 سنين زيهم و حتفهموا قصدي متقارنش طفل زكي جدا عنده 10 سنين بمسن عادي جدا بس عند100 سنه

AHMED SALEM WAS A SINGER
WWW.AHMEDSALEM.NET
قديم 30-06-2010, 06:33 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smasherone مشاهدة المشاركة

معلومه صغيره يا أستاذ خالدعن حجم و طول السياره

اللوتس اليس وزنها لا يتعدى ال 900 كجم يعني و زن سياره متيز و مع ذلك هي سياره صغيره سرعتها تتعدى 240 كم/س و هي ثابته تماما و اداءها لا غبار عليه

حاجه ثانيه السياره الكابريس كلاسيك طويله عريضه ة تقيله ةلكنها لا تتفوق بأي شكل من الاشكال على سياره الفورملا ون المصنعه بالكامل من الفيبر جلاس

الثقافه المصريه عن ثقل السياره وعلاقته بالثبات خاطئه
لأن الثبات له علاقه باحتكاك الاطارات على الارض ومدى تماسكها و تعليق السياره في المقام الاول و الذي يمتص قوه الطرد المركزي في المنحنيات الصعبه و الجدير بالذكر ان حجم و ووزن السياره يؤثر بالسلب على ثبات السياره في المنحنيات لأن الوزن يتناسب ترضيا مع قوه الطرد المركزي بمعنى كلما زاد الوزن اثر سلبا على الاداء الرياضي لذلكيوجد تعديل شهير جدا ذكره البشمهندس مشكورا وهو weight reductionأو تقليل وزن السياره مع وجود تعليق جيد و airo Dynamicسليم للسياره ساعتها مش تكون 350 حصان انشاالله تكون 1350 و مثال السياره m3 بي ام دبليو يوجد منها من اول 1600 سي سي على نفس البودي حتى 4000 سي سي و أكثر
اولا اشكر ليك تصحيحك للمعلومة ليا
ثانيا انا قلت ان دى ملاحظاتى ولما سالت من اظن انهم اهل الخبرة فقالو كده